Annons

Problem med RAW format

Produkter
(logga in för att koppla)

LaSvedesina

Aktiv medlem
Hej allihopa

Har fått ett problem som jag inte blir klok på.

Jag fotar alltid i RAW format + en jpg kopia.

På senaste tiden har helt plötsligt RAW format bilder blivit små och är inte på mer än 221 kb och jpg.arna är på ca 3-4 mb. Fattar inte vad som händer. Kameran är inställd på samma sätt. Ex. Jag fotar en blomma tar 10 bilder. Inställningen på kameran är densamma hela tiden förutom kanske olika bländartal. Sedan när jag öppnar upp bilderna visar det sig att ibland är någon utav de tio bilderna små RAW på 221 kb istället för minst 10 mb som dom egentligen ska vara.

Vad händer? Har jag fått något konstigt virus?

HJÄLP. Börjar få panik över detta.

Ciao Annika

Har hittat felet

Hej allihopa

Har precis hittat vad det är som gör att raw filen blir liten. Det är när jag roterar bilderna i ACDsee som det händer.
Kan det vara ett virus som gör detta? Vad tror ni andra?

Kan jag återställa rawfilerna som dom var från början?

Ciao Annika

Använder du en version av ACDSee som klarar av dina råfiler?

Råfiler innehåller för det mesta en liten förhandsbild också. Hur stor den är beror på vad man har för kamera.

Om man matar in en sån råfil i ett program som inte hanterar råfiler men är tillräckligt "intelligent" för att leta igenom filen efter bilddata så kommer den att hitta den förhandsvisningen. På din beskrivning låter det som om ditt program gör precis det och dessutom skriver över originalfilen med den roterade förhandsbilden.

Om filerna är så små som du skriver så kan du inte få tillbaka din information.

jag vrider mina bilder med breeze browser. *gillar*
inga problem what so ever med det. rekommenderas.

Hej Jim

Ärligt talat har jag inte en aning om den klarar det. Verkar ju inte så.
Vet du om ACDsee kan läsa dom? Kanske på en senare version av programmet? Jag har 6:an

Vad är det Christel, breeze browser alltså?

Det står på ACDSees hemsida att de klarar av råfiler från Canonkameror. Sen om den klarar 1Ds och när stödet tillkom, det vet jag inte.

LaSvedesina skrev:

Vad är det Christel, breeze browser alltså?
det är väl ungefär som acdsee (har inte använt det på 5-6 år så jag vet inte hur det är i dag, dock).
jag gillar det strongt!
framförallt att man kan lägga skärpa på bilderna när man tittar igenom råbilder tex.
avslöjar direkt en suddig bild! perfa!
gillar möjligheterna till visning och omdöpning osv.

http://www.breezesys.com/

ANNONS
Götaplatsens Foto