Annons

Problem med SB-800, eller är det kameran?

Produkter
(logga in för att koppla)

Wally

Aktiv medlem
Helt plötsligt idag när jag använde min kamera och blixt (D200 och SB800) så blixtrar/avfyras små blixtar från den när jag rattar lite på funktionsrattarna och andra saker

Har provat att göra rent blixtskon på kameran, provat göra en reset på blixten och provat att ha på den i ca 1 timme utanför kameran men då hände det inget. Ska prova blixten på en kompis D80 nu i dagarna och se om det är samma problem.

Är det så att den blixtrar av sig helt random så måste det vara den?

Låter skumt. Vad är det du rattar på "och andra saker"?

Antar att du redan kollat men det är möjligtvis inte modelleringsljus - att du kommer åt skärpedjupskontrollen (tror jag det är)?

Annars glapp i blixtskon? Min SB-800 sitter inte helt tight på min D300. Testa med en liten bit papper eller nått så det inte glappar. Vet dock inte om det kan hjälpa

Funkar den felfritt när du kör trådlöst?

Har samma problem med samma uppställning, blixten blixtrar lite när den själv har lust. Tror det är i kameran...

Helt plötsligt idag när jag använde min kamera och blixt (D200 och SB800) så blixtrar/avfyras små blixtar från den när jag rattar lite på funktionsrattarna och andra saker

Har provat att göra rent blixtskon på kameran, provat göra en reset på blixten och provat att ha på den i ca 1 timme utanför kameran men då hände det inget. Ska prova blixten på en kompis D80 nu i dagarna och se om det är samma problem.

Är det så att den blixtrar av sig helt random så måste det vara den?

Precis samma problem hade jag också med D200 och SB800. Ringde då Nikon som inte kunde säga vad som var fel utan bad mig bara skicka in både kameran och blixten. Problemet försvann om jag använde min SB600 istället.

Jag var med som samma sak i helgen. Blixten gav ifrån sig en snabb och lätt blixt helt plötsligt men jag misstänker att jag mycket väl kan ha kommit åt funktionsknappen (den som sitter jämte skärpedjupskontrollen). Det behöver alltså inte vara något är fel på varken SB800 eller D200 (jag hoppas det iaf).

Mvh
/Martin

ANNONS
Götaplatsens Foto