Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

problem med skärpa 70-200 2.8

Produkter
(logga in för att koppla)

Ruben77

Aktiv medlem
hejsan har ett sigma 70-200 som jag var jätte nöjd med i början 90% av bilderna blev skarpa o fina, nu har det börjat dra sig åt andra hållet o just nu kankse 1% av bilderna blir skarpa o fina.

har lagt upp 2 exempel bilder här på fotosidan.

http://www.fotosidan.se/gallery/view.htm?ID=126870

just nu är dom inte tagna vid samma ställe samma häst osv.

men problemet är att jag aldrig numera får samma skärpa som jag hade i början med objetivet (första sommaren)

tacksam för alla tips o hjälp som finns.
objetivet inköpt 2004-10 på cyberphoto.
1 års garanti säger dom.
 
Du har ju 2 års reklamationsrätt, så det är bara att ringa CyberPhoto igen. Dåligt av dem att inte upplysa dig om det.

Skulle felet bero på yttre åverkan eller t.ex. fukt gäller dock inte reklamationsrätten.

Jag antar att du kollat alla andra faktorer, såsom kamera och inställningar i den. Även typ av filter kan påverka objektivet, en så pass bra zoom kräver bra filter.
 
har kört helt utan filter.
provat i min 300d samt i min 30D, sedan har jag inte så stor fotovana så funderar ibland på om jag inte kan bättre, men har nu kollat o kan under inga som helst omständiheter få samma skärpa på bilderna nu som jag fick i början med objetivet, har flera bilder med bra skärpa som jag är nöjd med men nu får jag det inte till att prestera samma. det bästa hade varit om det fanns någon kunnig eller iaf bättre fotograf i närheten som kunde prova mitt objetiv eller om jag skall ringa till cyberphoto och stå på mig.
 
Lotus skrev:
Du har ju 2 års reklamationsrätt, så det är bara att ringa CyberPhoto igen. Dåligt av dem att inte upplysa dig om det.

Tiden för Reklamationrätten är nu tre år.

Text från konsumentverket:
Tre års reklamationstid
Från och med 1 april 2005 har konsumenter tre år på sig att reklamera en vara eller en tjänst, mot nuvarande två år. Men man måste fortfarande klaga inom rimlig tid efter det att felet upptäckts. Där gäller fortfarande två månader som "rimlig tid".
Om man har köpt en vara som man förväntar sig ska hålla i många år är det dessvärre inte alltför ovanligt att den slutar fungera när två år har gått. Handlar det om kapitalvaror kan det bli dyrt för konsumenten. För att förbättra konsumenternas ställning har regeringen beslutat att förlänga rätten att reklamera till tre år.

Fortfarande gäller den så kallade sexmånadersregeln; att fel som visar sig inom sex månader efter köpet ska anses som ursprungliga. Det betyder att säljaren måste laga varan, ersätta den med en ny eller ge pengarna tillbaka - om han inte kan bevisa att felet inte är ursprungligt. Efter sex månader är det köparen - konsumenten - som måste kunna bevisa, eller göra troligt, att felet fanns där från början.

Reglerna träder i kraft den 1 april 2005. Det innebär att den förlängda reklamationstiden gäller varor och tjänster som du köper den 1 april eller senare. För varor som du köpt före detta datum gäller fortfarande två års reklamationstid.
 
kan man på något ganska säkert sätt testa hemma om det är fel på objektivet ?
har testat både med manuell focus o auto focus
bilden ser focuserad ut i kameran så tar jag bilden har använt stativ o fjärrutlösare,
när jag kommer in o lägger in bilden i datorn ser det suddigt ut på något sätt.
 
curts skrev:
Tiden för Reklamationrätten är nu tre år.
Reglerna träder i kraft den 1 april 2005. Det innebär att den förlängda reklamationstiden gäller varor och tjänster som du köper den 1 april eller senare. För varor som du köpt före detta datum gäller fortfarande två års reklamationstid.

Stämmer det Curt, men läs stycket ovan igen.
Han köpte objektivet 2004, då gäller ej 3 år, utan det är 2 år som gäller...
 
Håller med znip, ser inte heller nån skildnad på dem...

Tittade på EXIF infon också till de båda bilderna och den som "ska ha sämre skärpa" ser ut att vara tagen med lägre upplösning än den som är bra...

Den bra:
Related Image Width: 3072
Related Image Length: 2048
Focal Plane X Resolution: 3444
Focal Plane Y Resolution: 3442

Den "sämre":
Related Image Width: 2048
Related Image Length: 1360
Focal Plane X Resolution: 2296
Focal Plane Y Resolution: 2286

Nu är det så att jag är väldigt mycke novis och kanske helt är ute och cycklar... Men stämmer det så blir väll skärpan sämre vid digital zoomning...

Hänger här och försöker lära mig så mycke som möjligt så tillrätta visa mig om jag har fel :D
 
har lagt till en bild till som är tagen med stativ fjärrutlösare samt 30D med sigma 70-200
 
Ruben77 skrev:
har lagt till en bild till som är tagen med stativ fjärrutlösare samt 30D med sigma 70-200

"tavel-bilden" är ju tagen med bl 2.8 och den första hästbilden med bl 7.1. Självklart är det skillnad och speciellt med Sigma 70-200 som kan vara mycket mjuk på bl 2.8. Jag har haft samma objektiv själv så jag vet hur mycket det skiljer på 2.8 jmf 7.1.

Gör en ny test och ta exakt samma typ av bild och med flera olika bländarinställningar.

/Anders
 
Du har bländare 7,1 på första och 5 på andra. Brukar ju vara så att ju mindre bländare desstom skarpare bild (inom rimliga gränser).
Däremot ser ju sista bilden inte rolig ut.
När jag tittat på EXIF så kommer jag fram till följande:

Bild 1
Bländare 7,1
Brännvidd 70mm
ISO 100

Bild 2
Bländare 5
Brännvidd 146mm
ISO 200

Bild 3
Bländare 2,8
Brännvidd 200mm
ISO 100

Dessutom är tredje bilden tagen med en 30D, de andra med 300D.

I ändläget brukar zoomar inte vara lika skarpa som någonstans i mitten. Sedan skall 300D skärpa bilderna mer än 30D.

Testa att ta en bild under liknande förhållanden som första bilden och använda samma inställningar.

(Edit: Anders var snabbare...)
 
Bild 3 ser ut att vara tagen inomhus, kanske räckte inte ljuset till nog kort slutartid utan att du fick skakningsoskärpa?
 
har testat med olika bländare o det helt klart bättre.

får man skarpare bilder med 300D än med 30D ?
kan man ändra på detta i någon meny eller ?

tydligen så det användar fel som vanligt :=)

har iallafall provat kameran inomhus nu o den blir betydligt skarpare vid Bl 4

får ta en sväng ut med kameran och återkommer, tycker dock att i början blev bilderna bättre än dom blir nu.
 
Titta här så ser du att du inte kan jämföra olika bilder tagna med samma objektiv på helt olika brännvidder och bländare. Speciellt vid 200mm är Sigman mjuk på bl 2.8. Tom detta fina ex.

http://www.photozone.de/8Reviews/lenses/sigma_70200_28/index.htm

Den här omtesten visar ett väldigt bra Sigma 70-200. Klaus som driver Photozone hade väldigt dåliga resultat med ett tidigare ex av Sigma 70-200.

Citat från Klaus:
"I guess I should re-test the Sigma - as mentioned in the review it had a centering defect which has probably polluted the results."


/Anders
 
Dez skrev:
Bild 3 ser ut att vara tagen inomhus, kanske räckte inte ljuset till nog kort slutartid utan att du fick skakningsoskärpa?

kameran o objektivet sitter på stativ taget med fjärrutlösare så det står ganska stabilt så någon skakningsoskärpa är det nog inte.
 
Har du tagit bildern utan att ha något filter framför linsen?
Hade själv samma problem med mitt EF 70-200/2.8 Men efter en del funderande så insåg jag att det var filtret som skapade min oskärpa i bilderna.

Mvh
Jörgen
 
Gjorde ett test

Gjorde ett test igår med mitt 70-200 med Nikon D50. Jag upptäckte att om jag låg på minimiavstånd största bländare med stativ och självutlösare så gick det inte att få bilden skarp. Backade jag en meter (ca 2,5 m) så blev den knivskarp igen. Den verkar ha svårt att fokusera på nära avstånd med 2,8 bländare.
Har ni haft samma erfarenhet?
Thomas D50
 
bilderna är tagna helt utan filter förutom den första bilden då satt det ett hoya hmc super på.
 
ANNONS