Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Problem med spyware mm?

Produkter
(logga in för att koppla)

masur

Aktiv medlem
Det behövs flera program. Kör själv just nu:
Webroot Spy Sweeper (evalueringsversion)
Ad-Aware SE Personal Edition (freeware)
Spybot - Search & Destroy (freeware)
 

FredrikB

Aktiv medlem
masur skrev:
Det behövs flera program. Kör själv just nu:
Webroot Spy Sweeper (evalueringsversion)
Ad-Aware SE Personal Edition (freeware)
Spybot - Search & Destroy (freeware)
Jag kör ju AdAware också, kom jag på nu... :)

Vad gör Webroot Spy Sweeper som inte SpyBot kan?
 

Vitnir

Aktiv medlem
Eller så kan man sluta använda Explorer och köra Mozilla Firefox istället så får man aldrig några spywares. (Om man nu inte installerar dem själv vill säga, läs licensavtalen för alla misstänkta program)
 

bildsten

Aktiv medlem
Det gick lite för fort där på kvällskröken. Det ska naturligtvis vara
http://infoprocess.biz/

Jag snubblade över en artikel i SMH och tyckte att det verkade intressant. SpyBot hade jag då inte hört talas om. Verkar intressant det också.

Eftersom Antihook bara stödjer nyare operativsystem kan jag inte prova det.

"At this point of time we provide full support for Windows 2000 (all versions and all SPs), Windows XP (all versions and including SP2 RC1), Windows 2003 (all versions) and Windows Longhorn (Client Preview)" (från FAQ)
 

maxzomborszki

Aktiv medlem
Vitnir skrev:
Eller så kan man sluta använda Explorer och köra Mozilla Firefox istället så får man aldrig några spywares.
En sanning med modifikation. Utforskaren i Windows är ju i princip en Internet Explorer (i bemärkelsen att du glatt kan öppna webbsidor med den och den har en massa fuffens för sig) och en del program verkar använda sig av IE inbäddat för att visa sidor/hjälpavsnitt/osv. Då kan det vara svårare att inte "använda" IE. Det ska också tilläggas att vissa av dessa anti-spywareprogram skyddar även mot "Tracking Cookies" i Mozilla/Firefox.

Men annars håller jag med om att man gärna kan köra Firefox (och Thunderbird). Inte bara på grund av spywareproblem utan även för att de är riktigt bra program!

Själv använder jag bara IE i de fall där jag måste (sajten stödjer inte Mozilla/Firefox/Netscape) och det är mycket mycket sällan. Men jag tycker ändå om att skydda min stackars lilla burk från elakingar på nätet.
 

Vitnir

Aktiv medlem
Det lär ha funnits nån som lyckades utplåna varje spår av explorer in windows 98 utan att knäcka övriga operativsystemet. Projektet hette "98 Light", idag är det inte något alternativ eftersom man behöver Explorer för att kunna uppdatera via windowsupdate.com På grund av det och av de skälen Max nämde är det nog bra om man höjer säkerhetsinställningarna till max för Explorern samt lägger till hemsidan för windowsupdate i listan över säkra "sites" så att Explorer fungerar där men inte släpper igenom vad som helst från yahoo eller var man nu får tag i hemsidor med spywares.
 

Estethia

Aktiv medlem
efter att jag installerade spybot så beter sig datorn ytterst konstigt.
den kan helt plötsligt starta om, helt oprovocerat.
allt som jag hållt på med försvinner.

sen försvinner ljudet och datorn börjar pipa inifrån burken istället och microsoft varnar för kritiskt fel och pajjade drivrutiner och meddelar att virusprogram möjligtvis kan ha orsakat dessa fel.
vilket makes sense eftersom det började hända precis efter installation av spybot.

jag är väldigt nyfiken på vad för drivrutin som pajjade så jag kan reparera, men vet inte hur jag ska hitta vilken det var.

jag rekommenderar INTE spybot.
 

Arne S

Aktiv medlem
Estethia skrev:
efter att jag installerade spybot så beter sig datorn ytterst konstigt.
den kan helt plötsligt starta om, helt oprovocerat.
allt som jag hållt på med försvinner.

sen försvinner ljudet och datorn börjar pipa inifrån burken istället och microsoft varnar för kritiskt fel och pajjade drivrutiner och meddelar att virusprogram möjligtvis kan ha orsakat dessa fel.
vilket makes sense eftersom det började hända precis efter installation av spybot.

jag är väldigt nyfiken på vad för drivrutin som pajjade så jag kan reparera, men vet inte hur jag ska hitta vilken det var.

jag rekommenderar INTE spybot.
Jag hade tidigare både spybot och ad-aware. Fick liknande problem som du, Christel. Det dök upp en massa varningar stup i kvarten och rekommendationer om att ladda ner olika program. Jag fick för mig (vilket kan vara fel) att dessa gratisprogram innehöll små filer för att få dig att uppdatera till en betalversion. Nu kör jag XP med servicepack 2, aktiv brandvägg och ett uppdaterat virusskydd. Inte ett strul på flera månader...okej, lite då. Men inget som har med spyware att göra. Och inte ett pop-up så långt ögat når.
 

Gubb-ängen

Aktiv medlem
Om man har mycket spyware kan datorn börja gå trögt vilket även kan märkas vid bildbehandling.
Efter rensning från spyware har det ofta blivit bättre. Har kört olika program men fastnat för counterspy (http://www.sunbelt-software.com) som man kan prova fritt men som kostar om man vill fortsätta. Man får automatiskt veta vad spionen kan göra och det är mycket det, tex fjärrstyra datorn (enligt spionbeskrivningarna). Jag har haft flera elaka (virus)-spioner som mitt ordinarie virusprogram inte reagerat på! Virus/ spion verkar delvis kunna göra samma elaka saker.
Kör även firefox, xp/sp2, men trots det kommer spionerna även om de är verkar bli färre.
 

Estethia

Aktiv medlem
Arne S skrev:
Jag hade tidigare både spybot och ad-aware. Fick liknande problem som du, Christel. Det dök upp en massa varningar stup i kvarten och rekommendationer om att ladda ner olika program. Jag fick för mig (vilket kan vara fel) att dessa gratisprogram innehöll små filer för att få dig att uppdatera till en betalversion. Nu kör jag XP med servicepack 2, aktiv brandvägg och ett uppdaterat virusskydd. Inte ett strul på flera månader...okej, lite då. Men inget som har med spyware att göra. Och inte ett pop-up så långt ögat når.
måste nog förtydliga mig.
det dyker inte upp "en massa" varningar stup i kvarten.
nej, datorn lägger av, stup i kvarten.
efter det så kommer det upp en varning om kritiskt fel, ljudet ersätts av enkom varningspip (typ när mejl hamnar i inboxen) inifrån burken och historycachen i IE försvinner.
jag får inga rekommendationer om att ladda ner olika program utan drivrutiner till xp. för det mesta får jag inga rekommendationer alls utan det står bara att felet inte känns igen och att det möjligtvis kan bero på vissa virusprogram.
jag har dock aldrig tidigare haft problem med mitt vanliga virusprogram och mina popupstoppare och adaware och allt vad det heter.
bara med spybot.
vad menar du, betalversion av vad?
jag uppdaterar mitt virusprogram minst en gång i veckan, har hårdvarubrandvägg och popustoppare.
inga popup så långt ögat når här heller.
 
ANNONS