Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Problem med studioblixtar

Produkter
(logga in för att koppla)

Urr

Aktiv medlem
Har kommit över några studioblixtar. Försökte ta lite porträtt med dem, med den inbyggda blixten på min Nikon D80 påslagen, och studioblixtarna som slavblixtar. Jag märkte dock att den inbyggda blixten ger slagskugga.

Stängde av den inbyggda blixten och försökte köra kameran i m-läge. Jag kopplade synksladden via en gammal mittkontaktsadapter i tillbehörskon till min D80, men det funkade inte alls. Blixtarna utlöses ej. Testade med en av mina gamla analoga kameror och då var det inga problem. Någon som vet hur jag tar mig ur detta dilemma?

Minska effekten på den inbyggda blixten och se hur svagt du kan ha den och ändå trigga. Annars, så kan skaffa en IR sändare från Kaffebrus tex för en 300:- ( eller radiosändare ).

Får konsultera bruksanvisningen, för att se om man kan skruva ner effekten på den inbyggda blixten. Det här med fototeknik är inte min starka sida, i synnerhet den digitala tekniken i all dess komplexitet.

Du kan sätta ett kaffefilter på blixten också för att få ned effekten. Det är också bra om man fotar folk, att få lite softare ljus.

När du provade med din gamla analoga kamera använde du den lösa PC uttags adaptern då också? Om inte så kan det ju vara fel på den. (det är ju billigare att byta ut den i så fall än att köpa radiosändare och liknande)

En oexponerad filmremsa (ska det väl vara va?) framför blixten blockerar synligt ljus men släpper igenom IR-ljus till viss del. Slavtändarna reagerar normalt på IR-ljus, så det kan funka :)

Nä, det ska vara en exponerad filmremsa (negativfilm). Brukar fungera bra.

Man kan också reducera den inbyggda blixtens effekt genom att minska blixtkompenseringen så långt det går.

Man kan också reducera den inbyggda blixtens effekt genom att minska blixtkompenseringen så långt det går.

Bara så ingen fattar fel, blixtkompensering ska man INTE använda.

Blixtkompensering innebär ju att man säger åt kameran att den ska använda mindre/mer blixt
än kameran har bestämt. Kameran bestämmer hur mycket blixt som behövs genom att skicka en mät-blixt, och då blixtrar studioblixtarna.

Det är såvitt jag vet bara Nikon som tillåter dig att köra inbyggda blixten manuellt.
I det (manuella) läget ställer man in hur starkt blixten ska lysa genom att säga
hel, halv, fjärdedel, åttondel .... osv
Men det är absoluta värden, inga kompenseringar i förhållande till en "tänkt" korrekt
exponering.

Sen finns det (väldigt få) studioblixtar som klarar av att ignorera en förblixt.
Om man inte har Nikon och ändå skulle vilja använda den inbyggda blixten så skulle man
i ett sånt fall blixtkompensera för att minska den inbyggda blixtens påverkan av belysningen, men det torde höra till undantagen. Studioblixtar är nästan alla "dumma" slavar, när någonting blixtrar så blixtrar de.

Har kommit över några studioblixtar. Försökte ta lite porträtt med dem, med den inbyggda blixten på min Nikon D80 påslagen, och studioblixtarna som slavblixtar. Jag märkte dock att den inbyggda blixten ger slagskugga.

Stängde av den inbyggda blixten och försökte köra kameran i m-läge. Jag kopplade synksladden via en gammal mittkontaktsadapter i tillbehörskon till min D80, men det funkade inte alls. Blixtarna utlöses ej. Testade med en av mina gamla analoga kameror och då var det inga problem. Någon som vet hur jag tar mig ur detta dilemma?

Om du har en extern camerablixt så kan du montera den i tillbehörsskon och ställa ner den till 1/128, rikta blixten mot taket och trycka av. En billig radiosändare från E-bay är annars den bästa lösningen.

Tack för alla tips! Jag har hittat funktionen för hur man ställer ner effekten på kamerans inbyggda blixt. Den fanns där och var dold, den måste kopplas in för att bli tillgänglig. Det verkar vara den enklaste lösningen.

ANNONS
Götaplatsens Foto