Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Problem med synk på studioblixtar.

Produkter
(logga in för att koppla)

TangoXray

Aktiv medlem
Jag har inhandlat studioblixtar. Detta kit: http://www.kaffebrus.com/studioset-3-x-160ws-439.html

Till det så handlade jag denna radiosändare/mottagare:
http://www.kaffebrus.com/radiosandare-inkl-mottagare-1-kanal-154.html.

Jag har en Canon 40D som jag kör med.

Och så över till dom problem som jag har.
När jag kör med sändaren så är det någonting som inte synkar som det skall. Bilden blir helt svart. Blixtarna löser ut som dom skall, men antagligen vid fel tidpunkt. Vad kan detta bero på?

Om jag istället kopplar kabel mellan kamera och blixt så uppstår ett annat problem. När jag tar den första bilden, så löser blixten (blixtarna) ut som dom skall. Om jag tar en bild till, så löser dom inte ut. När jag går fram till blixtar och skall lösa ut den manuellt på knappen, så händer det ingenting när jag trycker första gången. På nästa tryck löser dom ut, och jag kan sedan ta ytterligare en bild. Efter den bilden så måste jag göra om proceduren.

Vad kan vara fel? Är det någon inställning som jag har missat eller är det fel på någon utrustning?

/Stefan

Har du ställt blixtautomatiken i kameran på manuellt läge? Nu är jag Nikonanvändare, men det är inte så att du har aktiverad automatik något röda ögon läge vilket gör att kameran skickar ut förblixt innan den skall slå huvudblixten?

// Maxe

Vad händer om du trycker på testknappen på sändaren? Löser prylarna ut som de skall då? Flera gånger i rad?

// Maxe

Japp, om jag löser ut med testknappen på sändaren så löser blixtarna ut hela tiden som dom skall.
Kollade lite på blixtinställningar, röda ögon etc, men allt sånt är av.

Märkte att det fungerar att dra ur synksladden och sätta i den igen så löser den ut på nästa bild. Testade en annan kabel (det var tre med i setet) men det var samma fel. Skulle väl vara lite konstigt att alla kablar är defekta.
För det kan väl inte vara så att kabeln är inkompatibel? Det går väl inte?

/Stefan

Enklast är väl att eliminera en felkälla i taget.

Först och främst, se till att du inte ställer in en för kort slutartid på kameran - då kommer det att bli mest svart i bilden. Kolla i bruksanvisningen vad som är den kortaste tid du kan använda för blixt med just din kamera. Vanligen brukar det ligga inom området 1/125 till 1/200 sekund. Enstaka kameror kan klara ända ner till 1/300 sekund (och äldre kameror kan behöva 1/50 eller 1/60 sekund).

Därefter får du kolla så att du har ställt in rätt blixt mode på kameran (det första du ska göra är att avaktivera röda ögon-elimineringen).

Sedan brukar sådana här lågpris Kina-blixtar ha ganska lång uppladdningstid. Kolla med synkkabel ansluten mellan kamera och blixt. Ta en bild. Vänta sedan minst 10 sekunder. Ta nästa bild. Funkar det då, så har du orsaken där - lång uppladdningstid.

Till sist, när det gäller den trådlösa styrningen du har - den lär väl också vara någon enklare Kina-pryl. Dessa tycks ofta vara nyckfulla när det gäller funktionen. Ifall du råkar bo i närheten av Göteborg så skulle jag kunna hjälpa dig genom att komma och testa med min trådlösa sändare - den är av hög kvalitet. Funkar det då, så är det din trådlösa sändare som är problemet. Annars är det något med blixtarna.

Edit: Medan jag skrev så hann en del andra före, men sådant bjussar vi på här på Fotosidan...

Tack för att ni tar er tid. Jag hittade ytterligare en möjlig felkälla, och självklart var det den som spökade i det ena fallet.

Jag har även en trådlös fjärr, och den störde antagligen blixtens styrning. När jag kopplade ur den och körde med vanlig fjärr eller på kameran, så funkade det.

Problemet med kabelsynken finns där fortfarande. Dock inte så akut nu när jag kan köra trådlöst.

Uppladdningstiden är faktiskt inga problem. Full kräm ger 3 sekunder uppladdning. Det tycker jag är ok, i alla fall på min nivå. När jag kan ta bra bilder med blixtar och vill kunna köra serie så får jag byta.

Stefan

Vi verkar ha liknande problem, så jag lånar din tråd lite :)

Köpte mig nyss ett par 150w studioblixtar. Men jag får blixtarna att endast fyra en gång, sen måste jag koppla ur syncsladden för att dom ska kunna fyra en gång till. Har inget trådlöst att pröva med och blixtinställningarna i kameran tror jag inte det är, då jag kikat lite på dem.

ANNONS
Götaplatsens Foto