Annons

Problem med video

Produkter
(logga in för att koppla)

MrKarisma

Aktiv medlem
Hejsan,

Efter en en hel del frustration kring att börja med video /filma på en amatörnivå så tänkte kolla här om någon har några tips eller kan hjälpa mig komma vidare..

Har försökt börja filma med min Panasonic GX80.. Har koll på slutartider o framerates osv. Men varför blir alla videos "choppy" även om jag panorerar långsamt i 60p (7sek regeln) ? Videorna visas supermjukt och utan "hackighet" i Davinci Resolve 18 (och även i kameran när jag tittar på dem direkt efter jag filmat), men när de är exporterade och spelas upp i tex VLC så är det hackigt (det är sådär hackigt /choppy även när jag spelar upp originalfilen från kamera utan att ha redigerat nåt i Davinci).

Sen undrar jag varför det "rör sig" i bakgrunden jämt? Typ som att bruset rör sig /skakar? Jag ser ofta videos filmade med enklare kameror där den där "brusigheten" eller hackigheten inte finns.. Även när jag filmar i 4K så blir det som att "bruset rör sig" i bakgrunden ibland - och lägger jag på minsta lilla kurva eller färgkorrigering så faller filerna sönder som en hårt komprimerad jpeg.. Varför är det så för bara mig? Är 4K så fruktansvärt hårt komprimerat i GX80 eller vad beror det på?

Så trist när man blir inspirerad att börja med något nytt och så funkar ingenting alls..

Hoppas nån har tips eller förklaring till varför det ser så förjävligt ut..
 

Johan_G

Aktiv medlem
Det första problemet...
Det första jag skulle ha gjort är att titta på videon i ett annat program än VLC om du inte gjort det.

Prova att öppna videoprojektet i Resolve, rendera ner det till t.ex. 1080 30p H.264 ~25Mb/s. och kontrollera om videon spelas upp korrekt nu, då ligger "felet" mest sannolikt i datorn.

Om videon fortfarande är hackig skulle jag provat på att kontrollera om drivrutiner till moderkort eller grafikkort är uppdaterade (vet du vad du har för hårdvara?
Kolla också om processor, RAM och grafikkort är tillräckligt för att klara 4K med vald codec).

Det andra problemet...
Jag använder bara Sonykameror så här kan det skilja, men för mig låter det som om optisk bildstabilisering jobbar lite på övertid, speciellt om du har kameran på stativ och ett relativt högt ISO och för stark brusreducering.
Prova att stänga av optisk bildstabilisering och stäng av/minska brusreducering. Om inte det hjälper, prova att filma i t.ex. 4K 30P med så hög biterate kameran tillåter.

Lycka till, det kommer att lösa sig :)
 

ztenlund

Aktiv medlem
Om du kör AF lär du få "daller" i bakgrunden på grund av Panasonics kontrastbaserade DFD-system. Även om det är bättre än en del andra rent kontrastbaserade system så brukar det alltid hålla på och röra sig lite fram och tillbaka ändå. Är det detta problem du har så finns nog ingen annan riktig lösning än att byta kamera till en med fas-AF eller köra manuell fokus.
 

MrKarisma

Aktiv medlem
Tack för svar! Kör inte på stativ utan handhållet med ibis. Kör aldrig med autofokus. Datorn bör absolut inte vara några problem, det är dock AMD och inte Intel.. Det är en speldator med 32GB ram och Radeon RX 6700 12GB.. Men har hört att videoredigering inte funkar med AMD.. så kanske det är problemet?

Ingen av er som lagt märke till det där "flimret" i era 4K filer? Kan man typ brusreducera bort det eller vad beror det på? Det är som att varje enskild bildruta flyttar sig med en pixel i förhållande till den föregående bildrutan.. Sällan ett problem i dagsljus, men så fort jag är inomhus uppstår det, kanske ett iso-problem?
 

Johan_G

Aktiv medlem
Jag kör också ett AMD system, en numera gammal 3900XT och en AMD-gpu, och nej det borde inta vara problemet som orsakar hacken.

Bruset, det kan vara ett ISO-problem inomhus, men det kan också vara om dina huvudsakliga ljuskällor använder 50Hz (nätfrekvensen i Sverige) och du filmar i 60fps.

Prova då att filma i 25p eller 50p och se om det gör skillnad.
 

Falumas

Aktiv medlem
Windows stödjer inte h.265 out of the box. Går dock att köpa för 20-30kr i Windows store. Utan det stödet får nog VLC etc jobba hårt för att visa h.265, vilket är det vanligaste codec:et för 4k. Från Davinci kan du rendera en h.264-film i 4k, då ser du om det är problemet.
 

mikoto

Aktiv medlem
GX80 filmar inte i h.265, enbart h.264, så det är inget att överväga som problem.

Kan du ladda upp dina klipp som är problematiska till youtube så kan vi se exakt vad som du har för problem.
 

MrKarisma

Aktiv medlem
Kan du ladda upp dina klipp som är problematiska till youtube så kan vi se exakt vad som du har för problem.
Fast youtube är väl att introducera ännu en potentiell "felkälla"..?

Hur som helst, jag testade att använda "render video" istället för "quick export" i Davinci - valde vad jag tyckte var "de högsta" inställningarna på allt och nu är det knappt så mina otränade ögon kan skilja 1080p från 4K - en ENORM förbättring, nästan som att Davinci resolve både brusreducerat och skärpt filerna automatiskt utan att det ser utsmetat eller uppskärpt ut.

Men jag undrar ändå, finns ju jättesnygga 4K videos på youtube filmade med GX80/85 /G80 och snabba panoreringar och kraftiga rörelser utan varken jello-effect eller hackighet.. Hur har de åstadkommit detta? Är allt korrigerat i efterbehandlingen på nåt sätt eller har de helt enkelt interpolerat upp 1080p/60 till 4K och jag som amatör ser inte skillnaden?
 
ANNONS