Annons

Problem med X-rite i1 Display Pro - programmet hittar inte hårdvaran...

Produkter
(logga in för att koppla)

forstheim

Aktiv medlem
Jag har precis skaffat mig en X-rite i1 display pro och tänkte nu för första gången profilera min skärm med hjälp av denna. Jag har laddat ner programvaran, men själva hårdvaran upptäcks inte i programmet. Jag har testat att starta om och liknande, men den hittas ändå inte. Är det någon som har en idé om varför hårdvaran inte hittas av programmet? Jag har en PC med Windows 10.

Edit: Programmet verkar stå i demo-läge. Hur gör jag för att ändra det till en licensierad version?
 
Senast ändrad:

zoologic

Medlem
Om jag minns rätt så måste du registrera din X-rite för att få att få den ur demo-läget. Jag köpte min X-rite begagnad för ett par år sen och det var lite meckande innan man fick allt att fungera.

När väl X-riten fungerar så gör den jobbet galant men känns ibland som att det antingen är mjukvara/hårdvara som strular, då jag haft lite små strulande med att den inte alltid hittat saker och ting...

Oftast har jag löst mina bekymmer med att koppla in ur sladdar, starta om datorn osv.
 

Graylingman

Aktiv medlem
Jag hade också stora problem att få det att funka. Min skärm är iofs en Dell U2413 och när jag kollar mina anteckningar hittar jag två saker som löste problemen för mig efter att ha googlat runt en massa. Dels var jag tydligen tvungen att ha ett SD-kort i skärmens inbyggda kortläsare (!) och dels var jag tydligen tvungen att ladda ner och installera nåt som heter XRD_Manager.exe
 

forstheim

Aktiv medlem
Om jag minns rätt så måste du registrera din X-rite för att få att få den ur demo-läget. Jag köpte min X-rite begagnad för ett par år sen och det var lite meckande innan man fick allt att fungera.

När väl X-riten fungerar så gör den jobbet galant men känns ibland som att det antingen är mjukvara/hårdvara som strular, då jag haft lite små strulande med att den inte alltid hittat saker och ting...

Oftast har jag löst mina bekymmer med att koppla in ur sladdar, starta om datorn osv.
Tack för svar!

Problemet är att jag inte kan registrera produkten eftersom programmet inte ser/hittar hårdvaran. Försöker jag registrera i1 Display Pro så frågar bara programmet efter hårdvaran och det går inte att komma vidare.

Tacka vet jag förr när man fick hem en cd-skiva - bara att köra den i datorn och knappa in licensnumret som följde med för att sedan vara igång. Numera är det betydligt mer krångligt innan man kan komma igång med olika program..oavsett om det är program för fotografering, musik eller något annat.
 

forstheim

Aktiv medlem
Jag hade också stora problem att få det att funka. Min skärm är iofs en Dell U2413 och när jag kollar mina anteckningar hittar jag två saker som löste problemen för mig efter att ha googlat runt en massa. Dels var jag tydligen tvungen att ha ett SD-kort i skärmens inbyggda kortläsare (!) och dels var jag tydligen tvungen att ladda ner och installera nåt som heter XRD_Manager.exe
Tack för dessa förslag!

Att vara tvungen att ha ett SD-kort i skärmens inbyggda kortläsare låter ju helt knasigt... 😳 XRD_Manager.exe känner jag inte igen, men får ta och kolla upp det.
 

NoNic

Medlem
Hur/var har du kopplat in den, är den kopplad direkt i datorn?
Vissa tillbehör kan ju krångla lite om de kopplas in via USB-hub, skärm mm.
Har du testat att tillfälligt avaktivera antivirus/brandvägg?
 

forstheim

Aktiv medlem
Hur/var har du kopplat in den, är den kopplad direkt i datorn?
Vissa tillbehör kan ju krångla lite om de kopplas in via USB-hub, skärm mm.
Har du testat att tillfälligt avaktivera antivirus/brandvägg?
Har tidigare provat att koppla bort brandväggen, men det hjälpte inte. USB-kabeln går direkt in i datorn. Har provat flera olika USB-ingångar - även på baksidan av datorn.
 

NoNic

Medlem
Kan du se den som ansluten enhet i "device manager" eller i "settings -> devices"?
Annars är väl enklaste sättet att komma vidare att, om möjligt, testa med en annan dator. Funkar det inte på en annan dator heller är det nog läge att kontakta X-Rite eller säljaren.
 

forstheim

Aktiv medlem
Kan du se den som ansluten enhet i "device manager" eller i "settings -> devices"?
Annars är väl enklaste sättet att komma vidare att, om möjligt, testa med en annan dator. Funkar det inte på en annan dator heller är det nog läge att kontakta X-Rite eller säljaren.
Vad jag kan se så finns inte kalibratorn med i enhetshanteraren. Har tidigare idag redan kontaktat återförsäljaren och X-rite. Återförsäljaren verkar inte kunna hjälpa mig och X-rite väntar jag svar ifrån.
 

forstheim

Aktiv medlem
Nu verkar jag i alla fall ha lyckats logga in på min sida hos x-rite och där kunnat påbörja att registrera min produkt. Men i samband med det efterfrågas nu både serienummer och registreringskod. Hur i hela friden ska jag kunna veta det? Ett serienummer står förvisso på i1 Display-hårdvaran, men registreringskoden??!
 
Senast ändrad:

PeterWem

Aktiv medlem
Jag hade också stora problem att få det att funka. Min skärm är iofs en Dell U2413 och när jag kollar mina anteckningar hittar jag två saker som löste problemen för mig efter att ha googlat runt en massa. Dels var jag tydligen tvungen att ha ett SD-kort i skärmens inbyggda kortläsare (!) och dels var jag tydligen tvungen att ladda ner och installera nåt som heter XRD_Manager.exe
Jag har samma skärm. Dell har egen programvara för att hårdvarukalibrera. Smidigt. Synd att det inte finns till Linux.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Kanske du ska testa med att högerklicka på installationsfil och sedan det installerade programmets startikon också och välja att köra dem med Administratörsbehörighet. Det kan ju vara så att de utvecklat med full behörighet och den har du ju i allmänhet inte själv "by default". Bara för att utesluta det potentielka felet som jag hade med min nya kalibrator SpyderX förra veckan. Knasigt det med men spdant som faktiskt händer ibland.
 

forstheim

Aktiv medlem
Kanske du ska testa med att högerklicka på installationsfil och sedan det installerade programmets startikon också och välja att köra dem med Administratörsbehörighet. Det kan ju vara så att de utvecklat med full behörighet och den har du ju i allmänhet inte själv "by default". Bara för att utesluta det potentielka felet som jag hade med min nya kalibrator SpyderX förra veckan. Knasigt det med men spdant som faktiskt händer ibland.
Tack, men det har jag också provat tidigare utan framgång... 🙁
 

zoologic

Medlem
Det var ett antal år sedan jag fick min X-rite att fungera. Men det var ett jäkla meckande och huvudkliande innan man fick allt att fungera och vad som fick den att fungera i slutänden går bortom all logik.

Dvs jag provade det mesta från att starta om datorn, testa annan dator, direktkopplad i olika usb-potar, omstarter, avinstallering av mjukvara osv....

Om jag också minns rätt var det inte helt enkelt att registrera X-riten via webben heller trots att jag köpt en helt laglig enhet med både kartong, kvitto osv.

Men när jag väl fick allt att rulla en gång sen har det i princip inte varit några som helst problem. De fåtalet ggr jag haft strul då har det hjälpt med att antingen koppla ur usb-kabel eller starta om datorn. Jag har min X-rite ansluten via usb-anslutning på min fotoskärm men den fungerar givetvis lika bra i vilken usb-port som helst.

Det jag misstänker är ev den lite speciella usb-kabeln som har en liten "rektangulär" enhet på kabeln(vad den nu är till för?) att den inte varit helt ok. Så man kan ju dessvärre inte bara byta usb-kabel då det inte är samma usb-uttag i själva enheten om det nu skulle vara den som är problemet.

Hoppas du lyckas få igång din X-rite för när man väl fått det så är den riktigt bra!
 

forstheim

Aktiv medlem
Det jag misstänker är ev den lite speciella usb-kabeln som har en liten "rektangulär" enhet på kabeln(vad den nu är till för?) att den inte varit helt ok. Så man kan ju dessvärre inte bara byta usb-kabel då det inte är samma usb-uttag i själva enheten om det nu skulle vara den som är problemet.

Hoppas du lyckas få igång din X-rite för när man väl fått det så är den riktigt bra!
Den lilla "rektangulära enheten" på kabeln du pratar om är en motvikt till kalibratorn som man kan flytta längs kabeln för att kalibratorn ska hänga rätt och stabilt mot själva bildskärmen när man profilerar. Klumpen ska alltså hänga på baksidan av skärmen.. :)

Jag har inte hittat någon lösning på problemet ännu. Kommer helt enkelt inte vidare, utan just nu väntar jag på att jag ska få svar på det mejl jag skickade till X-rite häromdagen. Lite trist att behöva betala 2500 kr för någonting man inte får igång. Men det ska jag väl få så småningom - hoppas jag...
 

zoologic

Medlem
Jo, fast undrar om "klumpen" har någon mer funktion än bara motvikt? Känns lite konstigt med en sån lösning bara för motvikten, då det kunnat lösas på många andra enligt mig smarta sätt.

Hur som helst så går det ju ändå inte smidigt att prova byta kabel då kontakten som sticks i enheten inte är en usb-kontakt utan något annat ej standard-mått.

Hoppas ditt problem löser sig!

Prova annars att trycka lite försiktigt på alla kabelkontakter m.m. Även om de verkar sitta i så kan det ju ändå glappa utan att det går att se med blotta ögat. Min enhet började ju som sagt bara fungera helt plötsligt utan man fattade vad man gjort eller inte gjort. :)
 

forstheim

Aktiv medlem
Jo, fast undrar om "klumpen" har någon mer funktion än bara motvikt? Känns lite konstigt med en sån lösning bara för motvikten, då det kunnat lösas på många andra enligt mig smarta sätt.

Hur som helst så går det ju ändå inte smidigt att prova byta kabel då kontakten som sticks i enheten inte är en usb-kontakt utan något annat ej standard-mått.

Hoppas ditt problem löser sig!

Prova annars att trycka lite försiktigt på alla kabelkontakter m.m. Även om de verkar sitta i så kan det ju ändå glappa utan att det går att se med blotta ögat. Min enhet började ju som sagt bara fungera helt plötsligt utan man fattade vad man gjort eller inte gjort. :)
Nej, jag tror klumpen bara är en klump som är gjord så för att kunna ha lite vikt.. :) Visste dock inte att man kan koppla loss kabeln från själva kalibratorn. Den trodde jag satt fast permanent. Kanske kan det vara det som felar...att kabeln inte sitter riktigt fast alltså. Inte för att jag tror det, men man vet ju aldrig!

Edit: nu har jag testat att trycka in kabeln lite i kalibratorn, men tyvärr hjälpte inte det alls. Men tack i alla fall för tipset! (y)
 

zoologic

Medlem
Nä, jag trodde väl egentligen inte heller på glapp om jag ska vara ärlig, men skrev med det mest eftersom man ska aldrig säga aldrig.

Jag försöker fundera på vad jag ev gjorde med min enhet för att få allt att rulla..... Kommer egentligen inte på något vettigt just nu tyvärr... Jag bara vet att jag höll på att bli "galen" efter mycket pillande hit och dit.

Jag köpte ju min X-rite begagnad så jag trodde ju först att jag gått på en nit och köpt en som var trasig, men så var det ju inte....

Har man dock köpt en ny X-rite har man väl förvisso garanti i någon form och skulle den inte fungera trots man provar runt en massa hade jag nog funderat på att återlämna och ev byta till nåt annat.

Bara en känsla utan att ha något belägg för det så är X-rite hårdvara/mjukvara lite buggig, vilket isåfall skulle kunna förklara delvis en del av problemen som kan uppstå...
 
ANNONS