Annons

Problem Program-A

Produkter
(logga in för att koppla)

ToLu

Aktiv medlem
Jag har lite problem med min Pentax Program-A och undrar om någon har lust att hjälpa mig?

När jag drar fram filmen så kärvar snurran som man drar tillbakafilmen med, den går fint första delen av framdragningen men sedan måste jag snurra lite på "dra-tillbaka-filmen-snurran" för att fullfölja frammatningen.

Jag har pillat lite på den utan film i, snurrat och haft mig men jag kan inte hitta något som tar emot. Jag har haft många olika filmer i kameran efter det började så det är nog inte filmen som är problemet. Den började jävlas med mig efter en säsong i Österrike där kameran utsattes för hyfsat låga temperaturer ett par gånger. Vet inte om det kan ha något med det att göra?

Vill helst inte behöva lämna in den med tanke på vad det kostar och att jag faktiskt kan ta kort med den, enda problemet är att det är lite kruxigt och så kan jag inte använda min motor.

Tacksam för svar!

/Tomas

Hej.

Ett litet tips är att lägga en liten droppe (symaskin-)olja på returaxeln. Det brukar lösa problemet.

Hälsningar

Jens

Tack för era svar!

Jag tror jag testar oljan innan jag tar mig an forumen, det var en hel djungel där inne!

Återigen, tack.

/Tomas

ANNONS