Annons

Epson SC-P600 - problem med bläck som torkat

Produkter
(logga in för att koppla)

stefohl

Aktiv medlem
Ja Scandinavians profil som jag har är klart "tröttare" och ger klart tråkigare bilder utan någon vidare fräschör. Jag tror faktiskt att Epsons nuvarande profiler är ganska bra trots allt.
.
När det gäller skrivarprofiler kan man ju faktiskt göra en objektiv utvärdering av kvaliteten på profilen. Istället för att skriva ut bilder och titta på dem, skriver man ut en färgkarta och mäter upp den. På så sätt får man en utgångspunkt som man vet är korrekt. Om då bilderna ser trötta och ofräscha, då är det fel på den bildfil som skickas till skrivaren, inte ett fel som ligger hos profilen. http://www.profiler.nu/farghantering/skrivartest/
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
När det gäller skrivarprofiler kan man ju faktiskt göra en objektiv utvärdering av kvaliteten på profilen. Istället för att skriva ut bilder och titta på dem, skriver man ut en färgkarta och mäter upp den. På så sätt får man en utgångspunkt som man vet är korrekt. Om då bilderna ser trötta och ofräscha, då är det fel på den bildfil som skickas till skrivaren, inte ett fel som ligger hos profilen. http://www.profiler.nu/farghantering/skrivartest/
Jo men nu använde ju jag en testbild som även den innehåller en färgkarta med 24 färger och det kanske t.o.m. skulle gå att få färgkoderna för dessa om man nu vill från Digitaldog. Dessutom finns ett antal andra avslöjande motiv till hjälp för exv. mig som ju INTE har någon mätutrustning.

Jag är dock INTE primärt ute efter en objektiv mätning av en färgkarta utan efter en helt relativ jämförelse mellan min kalibrerade skärm och vad som kommer ut ur min skrivare när jag skriver ut med det utskriftsprogram som jag vet ger mig ett bättre resultat (i förhållande till min bildskärm) än jag hittills kunnat få ur någon enda av mina RAW-konverterare intressant nog. Det är det jag är ute efter och inget annat.

Det är inget fel alls på testbilden i sig och att bilderna blir under par med Scandinavians ICC-profil har inget med bilden att göra överhuvudtaget. Det är faktiskt rätt lätt att se att den första Adobe RGB-bilden jag skrev ut faktiskt saknade svärta i förhållande till den andra som skrevs ut med Epsons ICC allt annat lika. Det är också tydligt att båda de första bilderna (oavsett profil) faktiskt saknade lite mer gult. Det enda "felet" med bilden i bild 1 och 2 var väl i så fall att det inte var helt lyckat med bilden i Adobe RGB när skärmen inte stöder det fullt. Skärmen stöder sRGB till 100% och då blev det väl bättre med bilden i sRGB som i fall 3 och 4, främst av det skälet eller hur? Färgerna stämmer väldigt väl mellan skärm och utskrift och är dessutom klart renare och klarare än i fall 1 och 2 med sRGB rakt igenom.

Visst, jag kan ju också göra avsteg från 1 : 1 principen och det kanske jag skulle göra om jag skulle printa bilder på exv. röda rosor som ju kan vara knepigt men bortsett från fall som detta så tycker jag faktiskt att jag hamnat riktigt rätt nu och är nöjd med det.
 

stefohl

Aktiv medlem
Jag är dock INTE primärt ute efter en objektiv mätning av en färgkarta utan efter en helt relativ jämförelse mellan min kalibrerade skärm och vad som kommer ut ur min skrivare när jag skriver ut med det utskriftsprogram som jag vet ger mig ett bättre resultat (i förhållande till min bildskärm) än jag hittills kunnat få ur någon enda av mina RAW-konverterare intressant nog. Det är det jag är ute efter och inget annat.
Men hur vet du var felet ligger? Är det din skärm som visar fel eller är det din skrivarprofil som är felaktig? Och att du inte får ut en vettig utskrift ur program som Lightroom visar ju att något är fel. Att det blir skillnader mellan olika program har jag också observerat, men dessa skillnader är så små att jag måste ha båda printarna framför mig för att se det. Visar jag först den ena, sedan den andra, då ser jag inte skillnaden. Och jag vet att jag har perfekt färgseende ;-)
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Men hur vet du var felet ligger? Är det din skärm som visar fel eller är det din skrivarprofil som är felaktig? Och att du inte får ut en vettig utskrift ur program som Lightroom visar ju att något är fel. Att det blir skillnader mellan olika program har jag också observerat, men dessa skillnader är så små att jag måste ha båda printarna framför mig för att se det. Visar jag först den ena, sedan den andra, då ser jag inte skillnaden. Och jag vet att jag har perfekt färgseende ;-)
Skärmen är ju kalibrerad med min Spyder 4 och den blir ju som den blir. Det finns inte mycket jag kan påverka i min version av denna.

Skrivarprofilen från Epson är det den är och jag kan konstatera att den ger bättre resultat än Scandinavians som ger för lite svärta. Det kan jag se även i utskrift 1 vs 2 som ju är gjorda med motiv i Adobe RGB. Papper jag använder nu är Scandinavian satin och orginalbläck och jag är inte ensam att tycka att den kombinationen funkar bra med Epson Semi Gloss ICC. De storheterna är alltså givna.

Det som inte är fast är valet mellan Adobe RGB och sRGB men även det är för mig givet om jag vill ha synk med min Benq-skärm som inte visar Adobe RGB fullt ut utan bara till säg kring 80%. sRGB stöder min skärm fullt ut till 100%. Så det valet är också rätt givet att exportera ut JPEG-bilden i sRGB, förutsatt att man som jag prioriterar synk mellan skärm och utskrift.

Det som då diffar (märkligt nog kan man tycka) är RAW-konverterarna som ju även du konstaterat skiljer sig åt en aning men så pass att det faktiskt är märkbart. Jag har tidigt konstaterat att Epsons egen Easy Photo Print faktiskt ger nära perfekt synk med det jag ser på skärmen så jag kan inte se att det skulle glitscha i mitt upplägg. Jag har aldrig sagt att jag inte kan få "en vettig utskrift" ur någon av mina tre RAW-konverterare. Jag bara konstaterar att de diffar och att Epsons egen utskriftsprogramvara ger bäst resultat enligt min egen uppfattning och den synkar som sagt klart bäst för att inte säga nära perfekt med min skärm. Det är inte svårare än så.

Att mäta upp färgerna i mina utskrifter i Adobe RGB, löser ju faktiskt inte mitt problem, för skärmen visar ju som för nästan alla andra sRGB hur? Det jag i så fall skulle mäta med din mätning vore färger i Adobe RGB, som ju min skärm alltså inte kan göra rättvisa.

Vad tycker du jag skulle ha gjort annorlunda då?

Jag är faktiskt väldigt glad och nöjd med den lösning jag kommit fram till. Jag är verkligen i synk utifrån vad jag ser med mina ögon - skärm relativt utskrift. Jag gör faktiskt inget konstigt vad jag kan se. Om du tycker det är konstigt att jag kryssar i en kryssruta i EEPP för att få full synk, så är det ingenting mot vad man kan göra i en del RAW-konverterare för där finns ofta betydligt fler val som kan påverka vad som faktiskt kommer ut till skrivaren - med samma ICC profil vald. Ett ökande problem idag är att det faktiskt sker saker i konverterarna i bakgrunden som vi inte har full koll på då tillverkarna börjat få upp ögonen för att det är en konkurrensfaktor att bilder ser bra ut i konverterarna per automatik. Detta påverkar inte vad man kan få ut ur en konverterare nödvändigt efter slutbehandling av bild men den höjer s.a.s. golvet utan att vi alla gånger är medvetna om det, så det kan påverka om man bara tar in en bild och skriver ut den utan att göra något med den.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Det är mycket som kan gå fel när man profilerar. Speciellt om man kör det avancerade läget.
Nu har jag aldrig använt programvaran till Spyder så den kan jag inte uttala mig om.
Programvaran till min Dell Super sharp är i en specialvariant av i-profiler från X-rite.
Nyligen fick jag en ny version.
Plötsligt fick jag inte längre vettiga resultat längre. Jag brukade tidigare ange att min skärm var av typen vide någonting. Fast nu hamnade jag på resultat runt delta 10 vilket inte är särskilt bra.
Till sist insåg jag att X-rite har ändrat i listan av olika skärmar och lagt till flera alternativ.
Nu anger inte X-rite begrepp som är lika som skärmtillverkarna gör.
Jag fick helt enkelt fick helt enkelt prova olika alternativ för att hitta rätt.
Efter sökt på nätet och provat mig fram så är det nu GB-led som jag skall använda.
Det hade ju varit smart om x-rite angett skärmmodeller när man gör en specialvariant åt Dell.
Fast så enkelt skall det tydligen inte vara.

Så jag kan förstå Sten-Åke att man till sist tycker det är good enough och fuskar till det där sista. Jag har själv gjort det när jag tröttnat på att leta vad som är fel och måste få fram någon utskrift.
Samtidigt är det ju inte den optimala lösningen.
För tillfället har jag skärmar som stämmer utmärkt.
Säkert kommer Apple, Epson eller någon annan ändra på förutsättningarna och jag måste igen slita mitt hår och igen lista ut hur jag skall få det att fungera.
Du Stefan som jobbar med detta har säkert både kunskap och information som gör att du snabbt kan justera.
Vi som är amatörer och kalibrerar/profilerar våra skärmar så där varannan månad har nog inte den informationen.
Jag tycker att bland all programvara jag använder för att hantera mina bilder är programvaran för att hantera min skärm den minst intuitiva.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Jag är medveten om att vi ligger långt från den ursprungliga frågan. Fast även om vi är off-topic verkar de som är intresserade av utskrifter hittat hit. Så jag fortsätter off-topic.

Hittade idag ett par videos på Luminous Landscape som handlar om varför det vi ser även på en kalibrerad/profilerad skärm ibland inte blir som vi tänkt oss en utskrift.
Det är en intervju med Charles Cramer en känd amerikans fotograf. Tycker han med insikt och kunskap av hur ögat och hjärnan ihop ibland lurar oss och varför en skärm inte kan exakt återge vad vi kommer få ut på papper.

Han ger också exempel på hur vi kan mäta upp det hela och inse problemen innan vi trycker på printknappen.

Åtminstone för mig var detta nya angreppssätt och som jag tror kommer ta mig ett steg framåt mot bättre utskrifter. Om ni inte kommer in på länken och måste betala 10 USD för ett år så är nog dessa videos återbetalning nog. Detta är Luminous Landscape när det är som bäst.

https://luminous-landscape.com/shooting-masters-charles-cramer-part-3/
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Det är ju rätt mycket som du kan ändra. Som ljusstyrka och färgtemperatur. Hur vet du att dessa inställningar är optimala?
Nä, det kan jag inte alls för jag har den simplaste formen av mjukvaran Spyder Express. Jag kan alltså inte ändra färgtemperatur bara välja vilken monitor man har, gamut (normal eller wide) och typ av bakkbelysning. That´s it. Ljustyrka kan man parera både i en del RAW-konverterare, utskriftsprogram och skärm så det saknar jag inte men färgtemperatur hade möjligen varit bra kanske. Men det funkar faktiskt som det är nu.

Du har ju dessutom själv sagt mig att Epsons ICC numera bara avviker några få steg från dina referensvärden och vore det inte så skulle jag nog inte kunnat få ihop skärm och skrivare som nu faktiskt är i synk. ICC-profilen är ju min fasta punkt också.

Jag tror faktiskt att de flesta som har problem med detta inte har koll på hur det har det med sRGB/Adobe RGB i motivfil och utrustning (skärm och skrivare).

Jag kommer nog inte ens att få problem om jag skickar mina bilder till Crimson men jag skriver ju dessutom ut själv och har full koll på hela flödet.

Mitt motiv är i sRGB, skärmen klarar 100% sRGB och täcker det enligt kaliberingsrapporten jag fått vid kalibreringen. När den skrivs ut så ska bilden komma ut i sRGB och inte Adobe RGB för att matcha utseendet på min skärm och det gör den (matchar alltså). Vad är problemet med det?

Däremot har jag läst om en del andra som haft vissa avvikelser och problem. Har läst en del kring detta också och här är väl bara ett exempel på att det är "många kranar på ett spett". I bland blir man förvånad över vad som händer i bildflöden och jag tycker den här labbningen är rätt intressant som Anders74 gjort i tråden "Adobe RGB vs sRGB vs Crimson fotoframkallning - roten till problemet" på FS. Kolla exempel och slutsats. Kommentera gärna.

https://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=91626

Slutsatsen är klart intressant:

"Den enda slutsats jag kan dra av experimentet är att sRGB rymmer färgerna som framkallas. Orsaken till att bilden som direkt sparas i sRGB blir blekare vid framkallning kan inte bero på att färgrymden inte rymmer de färger som kan skrivas ut, i så fall hade bilden som konverterats från Adobe RGB till sRGB blivit lika blek (eftersom Crimson läser färgrymder och använder kalibrerade maskiner). Man ser också direkt på skärmen att bilden inte förlorar många nyanser vid konvertering från Adobe RGB till sRGB (även om Adobe RGB där kan upplevas som något mer mättad). Vid konvertering med Relative Colorimetric borde färgerna ha tappat ganska mycket om sRGB vore avsevärt mindre än bildens färginnehåll. Att bilden är i sRGB syns även på att Adobe-till-sRGB-bilden inte förlorar nyanser i en applikation utan färghantering.

Min hypotes blir då att kameran och/eller RAW-konverteraren gör en onödigt försiktig konvertering när den går från kamerans färgrymd till sRGB. Den skiftar alltså ner de gula nyanserna betydligt när man sparar i sRGB för att kunna rymma även en bild med ytterligare gula nyanser. Det är alltså kamerans/DPPs algoritm som är problemet, inte att sRGB är för liten färgrymd vid framkallning på fotopapper.

Jag hoppas som sagt på feedback från dem som kan mer om färghantering, kanske har jag missuppfattat något helt. De tre första bilderna stämmer helt med förväntningarna, och att sRGB räcker för framkallning stämmer med de flesta diagram jag sett, men att kameran skulle göra en så försiktig sRGB förvånar.

Observera att jag inte uttalar mig om färgrymd vid tryck, bläckstråleutskrift etc, jag har bara testat fotoframkallning (och webbläsare)."

Det är ju också så att när jag och andra jobbar med sRGB-flöden rakt igenom på våra skärmar så kommer vi ju att agera utifrån vad vi ser på våra sRGB-skärmar och inte utifrån vad någon annan sett på sina AdobeRGB-skärmar innan de konverterade bilderna från Adobe RGB till sRGB. Så att bara jämföra en bild med en annan går nog heller inte. I så fall måste man nog faktiskt jämföra en bild som gått igenom ett AdobeRGB-optimerat flöde med en som gått igenom ett annat optimerat för sRGB, annars blir det nog konstigt.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Jag är medveten om att vi ligger långt från den ursprungliga frågan. Fast även om vi är off-topic verkar de som är intresserade av utskrifter hittat hit. Så jag fortsätter off-topic.

Hittade idag ett par videos på Luminous Landscape som handlar om varför det vi ser även på en kalibrerad/profilerad skärm ibland inte blir som vi tänkt oss en utskrift.
Det är en intervju med Charles Cramer en känd amerikans fotograf. Tycker han med insikt och kunskap av hur ögat och hjärnan ihop ibland lurar oss och varför en skärm inte kan exakt återge vad vi kommer få ut på papper.

Han ger också exempel på hur vi kan mäta upp det hela och inse problemen innan vi trycker på printknappen.

Åtminstone för mig var detta nya angreppssätt och som jag tror kommer ta mig ett steg framåt mot bättre utskrifter. Om ni inte kommer in på länken och måste betala 10 USD för ett år så är nog dessa videos återbetalning nog. Detta är Luminous Landscape när det är som bäst.

https://luminous-landscape.com/shooting-masters-charles-cramer-part-3/
Det är en viss skillnad mellan en bakbelyst skärm och en pappersbild men jag tycker mer det handlar om den belysning man utsätter papperet för. Man kan ju aldrig absolut sett förvänta sig att en utskrift i alla lägen skulle synka med en bildskärm men den kan faktiskt göra det i en dagsljuslampas sken i rätt vinkel.
Man blir rätt väl varse om man kan få ihop utskrift med skärm eller inte vid en sådan jämförelse.

Det går att göra en adekvat jämförelse av färgnyanser ockulärt även om det säkert finns fog för att vara observant på sina sinnen. Jag är fullt övertygad om det relevanta i den skepsisen sedan mina starroperationer. Syn kan ha vissa individuella avvikelser den med. Men min har mycket få sådana idag i jämförelse med hur det var innan.

Det är av detta skäl jag numera har installerat IKEA:s trådfria lampor med variabel färgtemperatur som allmän belysning i flera rum. Vill man kan man då få ett mycket vitare dagsljuslikt sken än vi normalt har i våra bostäder. Det ljus vi har är vanligen mycket gulare och är kanske inte alltid fullt kompatibelt med de bilder vi hänger på väggarna.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Det är mycket som kan gå fel när man profilerar. Speciellt om man kör det avancerade läget.
Nu har jag aldrig använt programvaran till Spyder så den kan jag inte uttala mig om.
Programvaran till min Dell Super sharp är i en specialvariant av i-profiler från X-rite.
Nyligen fick jag en ny version.
Plötsligt fick jag inte längre vettiga resultat längre. Jag brukade tidigare ange att min skärm var av typen vide någonting. Fast nu hamnade jag på resultat runt delta 10 vilket inte är särskilt bra.
Till sist insåg jag att X-rite har ändrat i listan av olika skärmar och lagt till flera alternativ.
Nu anger inte X-rite begrepp som är lika som skärmtillverkarna gör.
Jag fick helt enkelt fick helt enkelt prova olika alternativ för att hitta rätt.
Efter sökt på nätet och provat mig fram så är det nu GB-led som jag skall använda.
Det hade ju varit smart om x-rite angett skärmmodeller när man gör en specialvariant åt Dell.
Fast så enkelt skall det tydligen inte vara.

Så jag kan förstå Sten-Åke att man till sist tycker det är good enough och fuskar till det där sista. Jag har själv gjort det när jag tröttnat på att leta vad som är fel och måste få fram någon utskrift.
Samtidigt är det ju inte den optimala lösningen.
För tillfället har jag skärmar som stämmer utmärkt.
Säkert kommer Apple, Epson eller någon annan ändra på förutsättningarna och jag måste igen slita mitt hår och igen lista ut hur jag skall få det att fungera.
Du Stefan som jobbar med detta har säkert både kunskap och information som gör att du snabbt kan justera.
Vi som är amatörer och kalibrerar/profilerar våra skärmar så där varannan månad har nog inte den informationen.
Jag tycker att bland all programvara jag använder för att hantera mina bilder är programvaran för att hantera min skärm den minst intuitiva.
Men jag har verkligen hamnat väldigt rätt nu och oavsett vad du skruvar på så har ju även du valt exv. relative colormetric i PS eller LR. Jag har inte gjort något som avviker från det ni gör där i sak bara att jag kryssat i ett enda val i Epsons Easy Photo Print. Jag kör också relative colormetric i LR när jag händelsevis använder LR. Det finns betydligt färre saker att skruva på i min kalibrering än i andra system. Jag anpassar den bara till min typ av skärm som inte är en Adobe RGB-skärm. Jag har 100% täckning för sRGB (kan det bli bättre?). Jag vet verkligen inte om jag går med på att jag skulle fuskat någonstans utan istället har jag varit väldigt konsekvent i mina val av sRGB rakt igenom.

Vid mina okulära jämförelser har jag valt ett testmotiv som är betydligt mycket mer avslöjande i sin komplexitet än en Stefans referensbild med 16 färgnyanser av vilka fem är gråskala. Min bild har arton gråskalenyanser och 24 färgers färgskal plus ett spektrummotiv och ett antal avslöjande bilder bl.a. för vita och grå nyanser. Jag anser nog att den testbild jag använder nog är mer lämplig för folk som saknar Stefans mätverktyg än hans egen.

Jag är fortsatt inte ett dugg hjälpt av att Stefan kan mäta upp vad som kommer ur min skrivare med ett testark med en begränsad grupp färger. Det arket skulle inte varit lika bra att använda som det jag faktiskt använt för att avgöra om min utskrift matchar min kalibrerade skärm som till 100% matchar sRGB.

Men du har ju självfallet en poäng i att jag nu tycker att jag är hemma och att det är "good enough". Jag har ju dessutom min skrivare och kan ju se direkt om jag gillar det som kommer ut eller inte och sannolikheten att jag inte gör detta är liten nu om jag gjort mitt jobb vid skärmen och det är ju fantastiskt bra.

För mig så var det varken skärm, skrivare eller ens profilerna som sist fick mig och mitt flöde i gungning utan det var Windows 10 uppgraderingen, för efter den så blev allt magentabesudlat efter kalibreringen. Skitjobbigt, men till sist fick vi ju en ny version av Spyder Express som löste även det.

Med det sagt så har jag en viss förståelse för de som kroknat och inte längre printar själva av dessa skäl eller av rena skrivarproblem som vi ju alla verkar drabbas av förr eller senare, för det är många saker som kan gå fel på vägen mot en kontrollerad print.
 

stefohl

Aktiv medlem
Åtminstone för mig var detta nya angreppssätt och som jag tror kommer ta mig ett steg framåt mot bättre utskrifter. Om ni inte kommer in på länken och måste betala 10 USD för ett år så är nog dessa videos återbetalning nog. Detta är Luminous Landscape när det är som bäst.

https://luminous-landscape.com/shooting-masters-charles-cramer-part-3/
Instämmer, och detta med ha en vit bakgrund är något som jag rekommenderat länge. Om man kollar hur det fungerar när man softproofar i Lightroom har de infört detta per automatik.
 

stefohl

Aktiv medlem
Jag tror faktiskt att de flesta som har problem med detta inte har koll på hur det har det med sRGB/Adobe RGB i motivfil och utrustning (skärm och skrivare).
Men det ska göra minimal skillnad på de flesta bilderna. Det är ju inte så att din skärms färgrymd påverkar bildens utseende vid utskriften. Då skulle vi ju aldrig kunna använda ProPhoto RGB. Och i många fall får ju färgerna i en bild plats innanför sRGB:s färgrymd, och då gör det ingen skillnad alls mellan sRGB eller till exempel Adobe RGB.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Men det ska göra minimal skillnad på de flesta bilderna. Det är ju inte så att din skärms färgrymd påverkar bildens utseende vid utskriften. Då skulle vi ju aldrig kunna använda ProPhoto RGB. Och i många fall får ju färgerna i en bild plats innanför sRGB:s färgrymd, och då gör det ingen skillnad alls mellan sRGB eller till exempel Adobe RGB.

Det vore ju bra om det var så i praktiken men det finns uppenbarligen fler saker som inverkar och en sådan är konverterarna. Det är ju inte bara jag som ser det här. Du gör det själv och även andra som labbat med detta. Du kanske läste tidigare i den länk jag skickade igår. De killen nämnde skillnader i hur kameran registrerade sRGB i JPEGS och hur RAW-konverteraren gjorde det.

Idag finns ett inlägg av en svensk kille på SonyAlpaRumors (Per Kylberg) där har beskriver sina intrycka av olika RAW-konverterare han använder. Några använder jag och andra inte.

https://www.sonyalpharumors.com/best-tools-for-the-post-process-of-digital-photos-an-overview-by-per-kylberg/#more-65614

OBS!!! Han skriver bl.a. följande:

............."One concern with Sony A7x files is occasionally files can have a yellowish tone, difficult to get rid of. Same files seems to turn out better in C1 and Affinity."...............

(det gula spökar lite här med tydligen)

Nedan noterar även han det faktum att exv. C1 gör en del med bilderna automatiskt vid import och det är inte alltid lätt att se vad)

Capture One
As old as PhotoShop, but never with pixel edit. Long time Phase One seems to assume the user has PS too. The RAW developer has evolved a lot more than LR. As data base it works fine. Imports LR catalogs of not just the RAW files but also current editing, rating, keywords etc. I particulary like performance, stability and tools for color balance end edit. Curve edit in “luma” only is great too. Layers is great. In the import of the camera file C1 does too much: Applies a tone curve, strange sharpness setting and even stranger noise reduction and also color space. LR does this too. I use Sony A7R2 and have no problem with noise levels at lower ISO! Why a default heavy noise redux? Can it be that even C1 has users that prioritizes “quick”, not caring if it is “dirty”? As you will see below, Affinity has a different aproach….
C1 can be set up “edit with other….”, from PS, results will be imported into the catalogue.


En del bryr sig kanske mer än andra och jag ser ju skillnaderna i konverterarna Stefan. Du skriver ut med annat än din RAW-konverterare. Det gör jag och refererad kille i länken också. Han använder Qimage. Varför gör du det om du har koll på hela din miljö? Jag antar att man kan göra det av flera skäl. Mitt första har varit att utskrifterna med EEPP faktiskt blir vassare - mer detalj bl.a. var det första jag noterade för några år sedan då jag skrev ut bl.a. lejonbilder jag tagit i Tanzania. (Hårstrån och lupp ni vet) Jag har klart sett i en del av jämförelser med mina konverterare. Jag ser också att det stämmer bättre med skärmen än mina konverterare. Samma sRGB fil används förstås. Skillnad mellan teori och praktik Stefan. Jag behöver inte softproofa för jag har ju en utskrift från min skrivare att jämföra med eller hur?

Märkligt nog funkar detta simpla EEPP bättre än exv. LR och jag önskade att det vore tvärtom eftersom LR:s utskriftsfunktion är så mycket rikare på möjligheter att exv. styra layout än med EEPP. Per Kylberg använder QImage för att som han säger: " It produces better image quality than any PP system". Varför i herrans namn ska han behöva det??

Då kan jag ju bara undra över varför världens absolut ledande tillverkare av RAW-konverterare i så fall är så tydligt sämre i denna mans ögon också att han använder något annat istället. De har ju haft många år på sig att hitta rätt de med. Trots att vi nu är ense om att ICC profilen förmodligen är OK och att "det inte borde vara någon skillnad på vad dessa visar på skärm och spottar ur sig på skrivare, så är det uppenbarligen trots allt det. Bara i de trådar jag skickat dig igår och idag så har ju flera personer visat på just det. Så var är då den fasta punkten i tillvaron Stefan?

Det här är nästan lika crazy som när jag hjälpte DCA att testa och utveckla Crosstalks terminalprogram för Windows på 90-talet. Det som visades på skärm var en sak, det som låg i klippbordet något annat och det som kom ur skrivarna något som inte stämde alls med de två första när vi startade.

Varför ser en sRGB från en kamera annorlunda ut än en som kommer ur en RAW-konverterare? Varför diffar olika RAW-konverterare från varandra på skärm, i utskrift och efter export från RAW i värsta fall? Varför stämmer det illa för många trots kalibrerade skärmar och schyssta ICC-profiler? Verkar som om några inte riktigt gjort sitt jobb. Vi ska ju inte åka till månen eller hur?
 
Senast ändrad:

stefohl

Aktiv medlem
............."One concern with Sony A7x files is occasionally files can have a yellowish tone, difficult to get rid of. Same files seems to turn out better in C1 and Affinity."...............

(det gula spökar lite här med tydligen)
Men det är ju inte utskriftens utseende, utan det som sker på skärmen.

Nedan noterar även han det faktum att exv. C1 gör en del med bilderna automatiskt vid import och det är inte alltid lätt att se vad)
Alla råkonverterare gör en hel del automatiskt vid import, du ser aldrig en opåverkad bild när den är importerad. Vad de gör skiljer sig åt i stor utsträckning. Varför får vi då inte se den opåverkade bilden? För att den ser för djävlig ut. Det är så långt ifrån vad du vill ha att de flesta skulle ge upp direkt. Därför måste bilden automatiskt justeras en hel del.

C1 does too much: Applies a tone curve, strange sharpness setting and even stranger noise reduction and also color space. LR does this too. I use Sony A7R2 and have no problem with noise levels at lower ISO! Why a default heavy noise redux? Can it be that even C1 has users that prioritizes “quick”, not caring if it is “dirty”? As you will see below, Affinity has a different aproach….
C1 can be set up “edit with other….”, from PS, results will be imported into the catalogue.
Detta är ju något som jag blir så trött på, Om du är missnöjd med de grundläggande justeringarna som görs, ändra då på dem så att de passar din smak. Alla tillverkare försöker hitta fram till en kompromiss som de tror passar de flesta användarna, men tack och lov varierar smaken hos oss.


[/QUOTE]En del bryr sig kanske mer än andra och jag ser ju skillnaderna i konverterarna Stefan. Du skriver ut med annat än din RAW-konverterare. Det gör jag och refererad kille i länken också. Han använder Qimage. [/QUOTE] Qimage lägger på en automatisk skärpning, som gör att den ger ett skarpare intryck än den skärpning som till exempel Lightroom ger. [/QUOTE]

Märkligt nog funkar detta simpla EEPP bättre än exv. LR och jag önskade att det vore tvärtom eftersom LR:s utskriftsfunktion är så mycket rikare på möjligheter att exv. styra layout än med EEPP. Per Kylberg använder QImage för att som han säger: " It produces better image quality than any PP system". Varför i herrans namn ska han behöva det??
Men varför säger då tunga auktoriteter som Jeff Schewe att de använder Lightroom istället. Eller andra, som Alain Briot, som använder ImagePrint. Att Per har fått till något som han tycker fungerar bättre i ett program innebär att han har hittat fram till en bra inställning i det programmet.

Bara i de trådar jag skickat dig igår och idag så har ju flera personer visat på just det. Så var är då den fasta punkten i tillvaron Stefan?
Som jag har sagt tidigare, utskriften är den punkten som är den fasta. Den kan du validera till 100%. Sedan styr du din skärm till detta resultat. Men om du inte validerat den då har du ingen fixerad punkt.

Det här är nästan lika crazy som när jag hjälpte DCA att testa och utveckla Crosstalks terminalprogram för Windows på 90-talet. Det som visades på skärm var en sak, det som låg i klippbordet något annat och det som kom ur skrivarna något som inte stämde alls med de två första när vi startade.

Varför ser en sRGB från en kamera annorlunda ut än en som kommer ur en RAW-konverterare?
Det gör det aldrig för mig.
Varför diffar olika RAW-konverterare från varandra på skärm, i utskrift och efter export från RAW i värsta fall? Varför stämmer det illa för många trots kalibrerade skärmar och schyssta ICC-profiler? Verkar som om några inte riktigt gjort sitt jobb. Vi ska ju inte åka till månen eller hur?
Men frågan är nog mest vem som inte gör sitt jobb riktigt rätt. Att det är onödigt svårt och att en hel del program inte har särdeles intuitiva inställningar, det är det inget snack om. Men att det går att få en utskrift att se mycket, mycket snarlik ur olika program, om man ställer in dem rätt, det är det inget tvivel om.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Alla råkonverterare gör en hel del automatiskt vid import, du ser aldrig en opåverkad bild när den är importerad. Vad de gör skiljer sig åt i stor utsträckning. Varför får vi då inte se den opåverkade bilden? För att den ser för djävlig ut. Det är så långt ifrån vad du vill ha att de flesta skulle ge upp direkt. Därför måste bilden automatiskt justeras en hel del.
Visst men alla RAW-konverterare borde gå att totalt nollställa fullständigt vid import eftersom man kan vilja skriva ut exv. en färdig JPEG man importerat och vill skriva ut exv. Vi har idag ingen aning om vi verkligen kommer till noll med exv. Reset och om man nu inte gjort någon ändring på en färdig JPEG, så finns väl inget att Reset:a för programmet eftersom historik saknas. Det har ju varit fallet i mitt testfall eller hur - en färdig JPEG. Jag har ingen preset aktiv vid import och då borde väl det som kommer ut ur respektive RAW-konverterare inte diffa.

I mitt test ovan är det ju än värre. De enda bilder som borde diffa där borde vara bild 1 och 2 eftersom de skrivits ut med olika profiler (med samma TIFF Adobe RGB). Om jag konverterar denna TIFF i LR (eftersom EEPP inte kan printa TIFF - klagar på CMYK av något skäl) och exporterar den till JPEG i sRGB och tar upp denna bredvid TIFF:en, så diffar de synbart på det sätt jag beskrivit tidigare (jag behöver väl inte nämna att det faktiskt är samma skärm men jag gör det också).

Skriver jag ut JPEG sRGB-filen från EEPP så skiljer sig dessa utskrifter lite från de två andra. Adobe RGB TIFF-bilden är rödare och mest i utskrift faktiskt och på skärmen saknar den lite mindre gult än utskriften - mer gult som den alltså får i EEPP så att den matchar skärmen.

Detta är ju något som jag blir så trött på, Om du är missnöjd med de grundläggande justeringarna som görs, ändra då på dem så att de passar din smak. Alla tillverkare försöker hitta fram till en kompromiss som de tror passar de flesta användarna, men tack och lov varierar smaken hos oss.
Bli inte det! Jag har kört LR sedan 1.0 då vi som hade RawShooter Premium fick det verkligt undermåliga 1.0 som ersättning när Adobe gjorde sin hostile take over av Pixmantec. Jag har studerat både Kelbys och Koslowsky (möjligen felstavat) i detalj. Den förre i flera versionsutgåvor av Lightroom. Så jag kan Lightroom. Jag har t.o.m. köpt Moderskeppets värdelösa Lightroom-book på Fotomässan och den fann jag tyvärr inte alls vara värd vare sig besväret och pengarna.

Jag vet hur man gör presets Stefan och jag vet hur man stänger av dem också och det här handlar inte ett dugg om dessa. Jag pratar ju inte om att det inte skulle gå att få hyfsade resultat ut ur alla konverterare vid efterbehandling eller en hyfsad startpunkt utan om att samma REDAN FÄRDIGBEHANDLADE JPEG sRGB borde se likadan ut vid både utskrift och konvertering från exv. en Adobe TIFF till en JPEG sRGB från alla nollställda RAW-konverterare. Men du vet väl liksom jag att en importpreset är statisk till skillnad från automatiken i programmen som jag tror är lite smartare än så för de tar ju särskilt sin avstamp i kamera/objektiv-kombos i exv både DxO och C1 numera. De gör något med våra bilder som LR inte varit i närheten av tidigare.

Det ser ju som sagt inte identiskt ut ens om man konverterar denna TIFF till JPEG från bara LR och jämför på skärm och du trodde ju inte det skulle vara någon skillnad på skärm heller mellan sRGB-filen och Adobe RGB-filen. Jag har gjort mängder av tester tidigare och jämfört både DxO och C1 med LR dessutom och de diffar. Inte mycket men tillräckligt för att jag ska behöva bry mig. Så det är ju därför jag inte printar från dessa även om någon kanon i USA nu gör det men han har ju liksom inte mina grejor.

En annan sak är det banne mig skillnad på och de är de previews som genereras i konverterarna och som ger oss feed back under vårt arbete. Jag har noterat skillnader på skärm enda sedan jag körde Lightroom 1.0, Silkypix och RawShooter för mer än 10 år sedan. Lightroom var ännu mer efter då.

Jag har varit särskilt irriterad på hur dåliga dessa previews länge varit i LR även om de blivit bättre. Det är fortfarande skillnad mot C1 och DxO till det sämre. Både när det gäller startpunkt och previews. Det är ju därför jag valt dem och inte LR. Det är ju det jag inte varit särskilt bekväm med att samma sRGB JPEG kan se olika ut beroende på hur programmen hanterar både skärmpreviews, utskrift och konverteringar. Det kanske dessutom är så faktiskt att Phase One ansträngt sig lite mer för oss som kör Sony ARW eftersom de har ett samarbete med Sony. Adobe har ju heller aldrig givit oss ett vettigt tetheringstöd i LR (men det är en annan fråga). Vi som haft Sony RAW har nog länge inte varit Adobes verkliga målgrupp och det har Phase One fattat.


Qimage lägger på en automatisk skärpning, som gör att den ger ett skarpare intryck än den skärpning som till exempel Lightroom ger.
Visst det är säkert fler program än det som gör samma sak. Vi lägger väl många på en skärpning även vid export från de RAW-konverterare särskilt om vi exv. samplar om.

Men varför säger då tunga auktoriteter som Jeff Schewe att de använder Lightroom istället. Eller andra, som Alain Briot, som använder ImagePrint. Att Per har fått till något som han tycker fungerar bättre i ett program innebär att han har hittat fram till en bra inställning i det programmet.
Ja det får du nog fråga dem om och jag frågade ju dig om varför du skriver ut med fristående program istället för från Photoshop eller Lightroom. Lightroom är "good enough" för många så varför inte för dig?? Jag provocerar dig medvetet här eftersom jag tycker du motsäger dig.

Om nu allt skulle funka fin fint och synka perfekt mellan skärm och utskrift bara man kalibrerat och valt rätt ICC, så skulle väl inte heller det finnas några behov att reglera brightness i exv. LR och både skärpa, kontrast och varför skulle man behöva en möjlighet att ändra "Intent". Jag tycker det är bra att det går så jag är ingen motståndare till det för det visar väl just att folk inte lever i en helt perfekt synk och kan behöva parera lite för att få det.

Som jag har sagt tidigare, utskriften är den punkten som är den fasta. Den kan du validera till 100%. Sedan styr du din skärm till detta resultat. Men om du inte validerat den då har du ingen fixerad punkt.
Visst, jag är med på det men jag kan inte mäta upp något utskriftsresultat själv utan är hänvisad till det som kommer ut ur skrivaren med vald ICC, min sRGB testbild med testgrid m.m. printad från EEPP ger mig det bästa jag kunnat åstadkomma bland de tre RAW-konverterare jag har och EEPP. Du har ju själv påstått att Epsons ICC ligger väldigt nära dina idealvärden för respektive färg så varför skulle jag ifrågasätta det om det brukar diffa några få enheter. Jag printar ju dessutom med Epsons orginalgrejor och inte med några andra mjukvaror som ger andra och varierande resultat.

Det enda jag gör med skärmen utöver kalibrering med Spyder 4 är att justera ljusstyrka och kontrast. Jag har för säkerhets skull kalibrerat den flera ggr efter att den stått på över en timme och programmet rapporterar 100% täckning av sRGB. Jag exporterar alltid ut en JPEG i sRGB när jag printar och jag exportrar JPEG i 12 med minimal komprimering. Jag har ändrat en enda parameter i mitt utskriftsprogram så jag får det resultat jag vill, precis som du gör och killen i länken ovan som körde främst C1. Men inte heller han printade med C1. Nu stämmer det med skärmen dessutom.

.....Men frågan är nog mest vem som inte gör sitt jobb riktigt rätt. Att det är onödigt svårt och att en hel del program inte har särdeles intuitiva inställningar, det är det inget snack om. Men att det går att få en utskrift att se mycket, mycket snarlik ur olika program, om man ställer in dem rätt, det är det inget tvivel om.
Problemet med RAW-konverterarinställningarna är att det inte finns någon standard. Det finns inget 1 :1 förhållande mellan hur RAW-konverterare ser ut och kan ställas in ej heller mellan vad de faktiskt kokar i bakgrunden både vid import, export och utskrift.

Det är faktiskt inte särskilt svårt att verifiera att filer diffar vid export/konvertring och print från olika konverterare och inte hur de ser ut på skärm heller. Vore det inte så skulle vi nog inte ha den här konversationen och du har ju som sagt själv sagt att du printar med fristående utskriftsprogram själv av just detta skäl eller hur?
 
Senast ändrad:

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
För att återknyta till ämnet:

Det är nu nära exakt 2 år sedan skrivaren kom och jag var nog en av de första som köpte den. Jag var ju på vippen att köpa en R3000 men passade p.g.a. alla problem med just svart jag läst om på FS. Men i det fallet handlade det mest om läckande skrivhuvuden - i detta mest om helt igensatt "Photo Black".

Jag tappade som sagt just Photo Black" helt för andra gången på två år efter för sporadis printning på somrarna främst och min teori är att pigmentet i den färgen är särskilt kraftigt.

Min lösning på problemet med igensättning av framförallt "Photo Black"-munstycket i SC-P600, har fungerat utmärkt och allt ser perfekt ut nu igen. Istället för en "microborr (se film i ursprungsinlägget), så använde jag alltså en vanlig knappnål som jag höll i med en pincett och på så sätt rensade de fyra mycket små hålen i munstycket. En vanlig knappnål har exakt rätt diameter för att vara perfekt i sammanhanget.

Var noga med att inte trycka ner knappnålen för djupt i munstycket så att eventuella slangkrökar perforeras, utan bara så mycket att själva mynstycket rensas . Vicka inte heller på den utan för bara rakt ner nålen exakt rakt ner i munstycket.

I övrigt tycker jag att SC-P600 är en rätt enastående skrivare som ger verkligt fina resultat både i svartvitt och färg. Framförallt ger den en väldigt mycket bättre dynamiskt omfång i bilden än vanliga generella skrivare som exv. de i Work Force-serien som ju bara har CMYK-färger (jag har nämligen en sådan också även om jag numera mest skannar med den). SC-P600 ger framförallt ännu bättre resultat när det gäller svartvitt men faktiskt även med färg i jämförelse med min tidigare R1800. Den hade också pigment bläck men färre nyanser än SC-P600.
 

HYB

Aktiv medlem
ICC-profiler ILFORD till Epson Sure Color P600

Hej!

Lånar tråden för en fråga om ICC-profiler till min Epson P600. Jag har en hel del "gamla" Ilford Galerie Classic Gloss Paper. Letar nu efter en ICC-profil till det papperet men hittar den inte på ILFORDs hemsida. Är det någon som vet vilken profil jag kan använda istället, eller har papperet bytt namn så att det finns en profil som fungerar?

Hälsningar

/HYB
 

stefohl

Aktiv medlem
Hej!

Lånar tråden för en fråga om ICC-profiler till min Epson P600. Jag har en hel del "gamla" Ilford Galerie Classic Gloss Paper. Letar nu efter en ICC-profil till det papperet men hittar den inte på ILFORDs hemsida. Är det någon som vet vilken profil jag kan använda istället, eller har papperet bytt namn så att det finns en profil som fungerar?

Hälsningar

/HYB
Många rekommenderar motsvarande från Epson, men när jag testade den profilen med det pappret fick jag en avvikelse på ΔE = 6 i genomsnitt, vilket jag tycker är alltför dåligt. Kolla om Bonjet har ett snarlikt papper, de är ofta mer lika Ilfords papper.
 

rospiggen

Aktiv medlem
Problem med Epson SC P600 och inställningar

Nämnda skrivare P600 hade jag ett problem med, intorkade munstycken som är lösta med tips på denna sida , Tack för det!!
Men mitt problem just nu är detta: Vid "Inställningar" kommer upp "Allmänt och Materialnivå" men saknar "Verktyg", som inte kommer upp, där man bl.a kan kontrollera skrivarhuvuden och Nozzle check.
Har just bytt dator från Imac 24 där ovanstående problem inte fanns, till en Imac 27. Är det problemet?
Kan någon därute komma med en lösning på mitt problem vore jag väldigt tacksam!!
Lars Levin
 
ANNONS