Annons

Problem vid fotografering, OBS nybörjare!

Produkter
(logga in för att koppla)
Bra Anders.. det tar sig... :) något bättre än din första manuella bild ;) Att ta bra bilder är som med fotbollssinne, vissa har det, vissa har det inte.
Har man det inte så är det öva öva öva, har man det så kommer det sig naturligt vad som kan bli ett bra kort eller inte. Men jag brukar tänka att "Detta kortet ska vara av intresse för en person som inte har sett det själv" Alltså..
*Ett gäng polare som super på en altan hemma i villa förorten är ju enbart roligt för dig och dina polare, jag skiter ju i sådana kort, såvida du inte vill dokumentera händelsen.

*typsika semesterbilder är oftast blääääää

Bara tänk själv vilka biler du skulle uppskatta att se! "typiska semesterbilder" kan bli skitbra om man kanske hoppade ur minibussen, la sig på magen och fottade ur ett annat perspektiv? Sedan har du massa "regler" för fotografering, tex inte placera objekt i mitten på kort, inte fotografera en stor sol i motljus osv osv, men det komemr senare och finns massa info här.

Ang RAW så fottar jag också uteslutande i RAW+JPEG. I din 350D kan du välja så att den tar både raw och jpeg samtidigt, slukar minneskort iof men det kan det vara värt.
En RAW fil kan man enklast förklara som ett "negativ" Alltså den plast filmen som man får från fotoaffären när man framkallat sina kort. Samma med RAW(RÅ) Förvirrande kanske för dig nu om jag säger att en RAW bild är en bild som inte finns. RAW bilden är egentlligen inte en färdig bild, den är bara det kameran har fått in på sensorn, rätt slätt. Sedan är det upp till dig i tex Photoshop att göra klar bilden, framkalla den.

Du kan här ändra färgtemperatur, exponering, skugga, färgmättnad osv osv. Med andra ord är RAW ett mkt kraftfullt verktyg att ändra en bild som ännu inte skapats.

Om du fotograferar i Jpeg så räknar kameran själv ut vad som blir best för kortet med dom inställningar du har gjort med kameran, sedan bakar den in allt det och framkallar en bild, en jpeg, men med raw så gör du detta jobbet själv efteråt.

Notera också att allt du gör med en RAW fil sker utan kvalitetsförlust, en RAW fil är ju inget kort..

Jag vet att det låter skumt och att någon annan säkert kan förklara bättre, men nu fick du kanske ett litet hum om vad raw är

/Kalle
 
Strandhagen skrev:
Skulle jag dessutom i denna tråd börja fråga hur man redigerar bilder och beskär dom för att de ska bli riktigt bra så hade nog de flesta här på Fotosidan.se varit flintskalliga för länge sen p.g.a. allt slitande i håret efter mina dumma frågor.
Nja, det är jag inte så säker på. Jag tycker absolut beskärning är viktigare än skärpedjup och panorering. Beskär bilden gör man helst vid fototillfället, all efterbeskärning leder till kvalitetsförluster. Dessutom är det omöjligt att få fram mer än det som fotats i efterhand. Rätt objekt, rätt beskuret innebär i regel en bra bild. Är den sen felexponerad kan den med lite tur uppfattas som intressant :)

Mitt förslag är att du sätter dig i lugn och ro med en god bok, boktips: Ulf Sjöstedt, Fotoskolan: BILD, http://www.nok.se/nok/titlar/27/35291-9.htm
Recensioner: http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=1448

Boken lär ut grunder i kamerans funktioner (ej digitalt men skillnaden är inte så stor som man kan tro) och framförallt vad som gör en bra bild.
 
Senast ändrad:
gitte edelman skrev:
Är Anders Strandhagen en genuin person?
Jag börjar tro att någon is 'pulling our leg'...
Vilket hån alltså. Klart att jag finns. Sök på hitta.se så ska du se att jaginte är någon fiktiv person som försöker ha skoj...

Jag är en stor amatörfotograf... om man nu kan kalla sig fotograf. Försöker göra allt för att lära mig hur denna världen fungerar, och inget fel i det?! Alla är vi nybörjare. Som när jag sticker och tränar så kanske man ser en knatte på 15 år som lyfter flugvikter men ser överansträngd ut. "Visst, man är här för att BLI stor" får man ju tänka och konsentrera sig på sitt. Skulle knatten komma fram och fråga om hur man ska lyfta vikten rätt för att öka mest på den muskelgruppen osv. så hade man ju självklart ställt upp och berättat allt man vet. Smikrande att han frågade mig tycker man då. Det tyder på att man ser ut att kunna det man håller på med.

// Anders Strandhagen "For real"
 
Kalle_B skrev:
Bra Anders.. det tar sig... :) något bättre än din första manuella bild ;) Att ta bra bilder är som med fotbollssinne, vissa har det, vissa har det inte.

........


Notera också att allt du gör med en RAW fil sker utan kvalitetsförlust, en RAW fil är ju inget kort..

Jag vet att det låter skumt och att någon annan säkert kan förklara bättre, men nu fick du kanske ett litet hum om vad raw är

/Kalle

Oki. Då är det bara att kolla hur .RAW fungerar och mixtra i Photoshop. Är ingen höjdare i detta program men man kan ju alltid lära sig där med :D
 
Strandhagen skrev:
Vilket hån alltså. Klart att jag finns...
// Anders Strandhagen "For real"

Det var inte menat som ett hån.
Du måste bara vara den mest entusiastiska nybörjare som träffat sidan! Inget ont i det. Tvärtom!
Jag har haft jätteroligt att beskåda dina framsteg. Den panorerade ringklockan borde få något slags pris, tycker jag.
(Att du får så utförlig hjälp har jag alls inte kritiserat heller. Det är jättekul att ge tips och råd - förutsatt som sagt att frågorna är genuina.)
Mvh
/Gitte
 
gitte edelman skrev:
Det var inte menat som ett hån.
Du måste bara vara den mest entusiastiska nybörjare som träffat sidan! Inget ont i det. Tvärtom!
Jag har haft jätteroligt att beskåda dina framsteg. Den panorerade ringklockan borde få något slags pris, tycker jag.
(Att du får så utförlig hjälp har jag alls inte kritiserat heller. Det är jättekul att ge tips och råd - förutsatt som sagt att frågorna är genuina.)
Mvh
/Gitte

Ja, en viss sarkasm i mitt inlägg också. Jag menar bara på att jag tycker det är bra att få all den hjälp jag fått och att jag faktiskt lärt mig otroligt mycket bara i denna tråd. Ni som ger hjälp får ju färska upp era kunskaper också. Dessutom så kan ni känna er lite mer som "pro" angående fotografering. Nu ser ni vilka nybörjare det finns och hur bra och långt ni själva har kommit i er utveckling till en riktigt bra fotograf. Tummenupp för er alla!
 
Jag skulle förslå att du väntar lite med att använda RAW, i alla fall som enda alternativ. JPEG ger lite mindre svängrum men å andra sidan så behöver du inte tänka på sådana saker som vitbalans och andra detaljer av mer "teknikalisk" karaktär, ställ bara kameran på automatik (det fungerar riktigt hyfsat i de flesta situationer rent generellt, även om jag inte har någon direkt erfarenhet av 350D).

Tips: ta några bilder där du medvetet lägger fokus lite fel (gärna med ganska stor bländare = kort skärpedjup, så prova Av-läget), och/eller exponeringskompenserar för att avsiktligt få ett över- eller underexponerat resultat. Lek sedan med verktyg som Unsharp Mask, Levels och Curves och se vad du kan göra åt saken. Despeckle är också användbart om du måste ställa upp känsligheten (ISO-talet) och tycker att resultatet blir för brusigt.

Innan någon annan tror något annat, så vill jag absolut inte förorda att man medvetet ska ta tekniskt dåliga bilder. (Eftersom jag själv fotar analogt och lämnar filmen till labb, har jag också begränsade möjligheter att själv rätta till misstag.) Men ibland hjälper inte ens de bästa föresatserna, och att veta hur mycket man kan göra för att rädda en bild och få acceptabelt resultat kan vara värt mycket.
 
mkjo skrev:
Jag skulle förslå att du väntar lite med att använda RAW, i alla fall som enda alternativ. JPEG ger lite mindre...

Lek sedan med verktyg som Unsharp Mask, Levels och Curves och se vad du kan göra åt saken. Despeckle är också användbart om du måste ställa upp känsligheten (ISO-talet) och tycker att resultatet blir för brusigt.

..veta hur mycket man kan göra för att rädda en bild och få acceptabelt resultat kan vara värt mycket.


Oki, så var i photoshop hittar jag då dessa verktyg som du förespråkar. Har inte photoshop på denna datorn så kan inte kolla själv. När jag kommer hem så kan jag ju leta. Men alltid en fördel om man vet var man ska leta när man väl ska leta. Lat? Ja, en aning!
haha...
 
Stackars Anders.. För att göra saken mer jobbig för dig så ska jag säga detta:

Photoshop har inte uppdaterats för att kunna läsa Canon 350D RAW filer, du kan alltså inte redigera RAW filer från din kamera i Photoshop... såvida du inte konverterar dom till DNG filer.

Det du ska göra är att leta reda på Adobes DNG konverter program, (Gratis på deras hemsida) konvertera dina RAW till DNG och sedan kan du öppna dessa i Photoshop.

:(
 
Kalle_B skrev:
Stackars Anders.. För att göra saken mer jobbig för dig så ska jag säga detta:

Photoshop har inte uppdaterats för att kunna läsa Canon 350D RAW filer, du kan alltså inte redigera RAW filer från din kamera i Photoshop... såvida du inte konverterar dom till DNG filer.
va? vadå, funkar inte den här?
där står det ju så här om Camera Raw:

"Support for the following cameras has been added in this update:

Canon EOS Rebel XT (EOS 350D/EOS Kiss Digital N)
Nikon D2X
Olympus EVOLT E-300
Olympus C-7070 Wide Zoom "
 
P_S skrev:
Vad som verkar saknas är, med tanke på det relativt stora antal avancerade kameramodeller som finns i bruk bland ganska oerffarna fotografer, en grundläggande instruktion om hur man gradvis tränar sig i att använda sin kamera.
Sådana komma-igång-instruktioner brukar finnas i kamerornas instruktionsböcker, och dessa är ju anpassade till varje specifik modell vilket gör dem mycket bättre än varje försök till generella nybörjarinstruktioner som vi skulle försöka oss på att peta ihop.

Anders problem är ju att han saknar instruktionsbok till sin kamera.
 
näe inte saknar! inte ljuga nu... han hade ju några på spanska, franska och tyska jue!

Tycker bara han är lat som inte har orkat lära sig dom tre språken flytande...

Inte vara så jäkla bekväm nu Anders! hihi
 
Jag måste bara säga att jag förstår inte varför vissa människor tycker att nybörjare inte behöver använda RAW. I början av min digitala sk fotokarriär tog jag mest skräp, visst, men jag tog faktiskt ett par rätt sjysta bilder som jag bittert ångrar att jag inte tog i RAW. Pga diverse missar hade det gått att fixa till de bilderna bättre om de inte hade varit tagna i JPG från början.

Så mitt råd är helt enkelt att köra RAW från dag 1, för RAW är i min mening helt överlägset när man måste fixa till småskavanker.
 
Kalle_B skrev:
näe inte saknar! inte ljuga nu... han hade ju några på spanska, franska och tyska jue!

Tycker bara han är lat som inte har orkat lära sig dom tre språken flytande...

Inte vara så jäkla bekväm nu Anders! hihi

App app! Tyska, franska och italienska!
 
Oki. Nästa fråga nu då.

Skulle gärnavilja ha ett ställe där man kan lägga upp bilder i fullskala eller iallafall större än 400x400 som dom blir på denna sida. Snål som man är så vill jag ju inte betala för denna tjänsten. Någon som vet en bra domän som man kan få tillgång till?

Jag har ju en dator som konstant är uppkopplad. Hur får man den till att agera domän så att andra kan kolla på en typ hemsida/blogg från den datorn??

Några datorgenier här???
 
Du kan lägga upp bilder här med ditt nuvarande konto. Klicka på fliken "Din sida" och sedan lägg till bild eller album. Bilderna kan vara 1024*768 tror jag, det står.. dock kan du bara lägga upp bild var fjärde dag... :(

Annars gör en enkel hemsida (går på 1 min med Photoshop automatisera) skicka den med ett gratis ftp program till din internet leverantör, du har uppgifterna på något papper eller ring supporten
 
ANNONS