Annons

problemas; andra ridån och långa slutatider

Produkter
(logga in för att koppla)

bforsmark

Avslutat medlemskap
Fotade lite på dansgolvet med mellan en och tre sekunder slutare och blixt på andra ridån.. bilderna blev snygga över lag men det vill gärna bildas fula mörka områden i ansikten på folk vilket förstör väldigt mycket!

Är detta något vanligt som man kan göra något åt? .. i så fall hur då?

Kan det inte vara resultat av dubbelexponering pga den långa slutartiden?

Dvs, att du håller länge på något som är mörkt, och när du flyttar kameran så hamnar de mörka partierna i ansiktet (om du förstår vad jag menar)?

pandapod skrev:
Kan det inte vara resultat av dubbelexponering pga den långa slutartiden?

Dvs, att du håller länge på något som är mörkt, och när du flyttar kameran så hamnar de mörka partierna i ansiktet (om du förstår vad jag menar)?
Jag förstår vad du menar Peter men dubbelexponering är det inte, dubbelexponering är ngt helt annat.

Vad skall man kalla det isåfall?
Och såvitt jag vet kan man inte ha dubbelexponering för DSLR.

/ Pandan

Alltför lång slutartid, det passade helt enkelt inte motivtypen.

Det är rikgtigt att en DSLR inte kan dubbelexponera.

Nikon har DSLR-modeller som kan dubbelexponera, och jag undrar om inte Pentax K10D och K20D också kan det om jag nu minns rätt.

Har kollat igenom bilderna nu och det rör sig om slutartider under sekunden.. de mörka områdena brukar bli under ögonen och vid silhuetter!

Jag är lite inne på Peters spår fast det borde väl gälla mest för högdagrar snarare än mörka områden..?

Ska testa lite mer när tillfälle ges men det vore fint om vi kunde komma fram till vad de berodde på innan dess! :D

Du får gärna lägga ut en eller ett par bilder så är det lättare att uttala sig.

Hur använder du blixten? (Är det kamerans inbyggda blixt eller en extern, har du en bouncer, riktar du blixten direkt eller via tak/väggar, et.c?)

Jag kör med den inbyggda blixten.. och blixtrar rakt på!

En sak som slog mig nu e om skuggpartierna bildas då "förblixten" i början av exponeringen briner av..? Vad ska den va bra för?

bforsmark skrev:
En sak som slog mig nu e om skuggpartierna bildas då "förblixten" i början av exponeringen briner av..? Vad ska den va bra för?

Förblixten har ingen påverkan på själva bilden utan den använder kameran enbart för att beräkna styrkan på själva huvudblixten. Egentligen är det en sk "mätblixt". Slutaren är stängd när förblixten brinner av.

Testa att "bygg" en diffuser, det går exempelvis om du hittar ett rör i halvgenomskinlig plast, tar en bit på ca. 7 cm och skär ett snitt längst med.

Fördelen är att direkt blixtljus kan ge skarpa kanter, en diffuser sprider ljuset så att det studsar på väggar och tak och ger mycket mjukare skuggor.

Är fortfarande intresserad av en exempelbild...

Inte ett svar på ursprungsfrågan, men ett tips är att slopa att synka på andra ridån. I den situationen du beskriver vinner du inget på att synka på andra ridån, däremot finns det ett par nackdelar

1: Det är svårare att tajma vart motivet befinner sig i bilden när blixten brinner av.

2: Många "luras" av förblixten och hinner blunda eller vända sig bort, för de tror att bilden redan är tagen när de ser förblixten.

Ljuset blandas lika oavsett om blixten brinner i början av exponeringen eller i slutet, bortsett från att "ljusspår" går åt "andra hållet".

Synk på andra ridån är bra när man t.ex. fotograferar bilar på kvällen med blixt. Synkar man en sådan bild på första ridån så får man en bild där det ser ut som att bilen backar.

Säkert inte svaret på frågan, men om man använder den inbyggda blixten med vissa objektiv och har på motljusskyddet så kan man få en skugga genom detta.

Men bästa att kolla om det kan vara ett simpelt fel först :).

Mvh Daniel

Walle skrev:
Inte ett svar på ursprungsfrågan, men ett tips är att slopa att synka på andra ridån. I den situationen du beskriver vinner du inget på att synka på andra ridån, däremot finns det ett par nackdelar

[...]

Synk på andra ridån är bra när man t.ex. fotograferar bilar på kvällen med blixt. Synkar man en sådan bild på första ridån så får man en bild där det ser ut som att bilen backar.

Just när det gäller dans så vill man inte ha "backeffekten", så jag skulle fortsätta synca på andra ridån.

Dubbelexponering digitalt funkar precis som dubbelexponering på film. Man tankar inte av sensorn mellan exponeringarna utan exponerar två eller flera gånger innan sensorn läses av.

Nja det tvivlar jag på. Åtminstone i Pentax fall så tror jag att första bilden sparas undan i den interna bufferten och de efterföljande bilderna adderas sedan till den bilden.

Detta tror jag eftersom det går att ställa in den så att du kan ta upp till nio (på k10d) var för sig rätt exponerade bilder och slutresultat blir en rätt (multi-)exponerad bild. Det skulle inte funka om inte bilden lästes ur sensorn mellan tagningarna.

ANNONS
Götaplatsens Foto