Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Produktfoto sb-600?

Produkter
(logga in för att koppla)

FilipAhlander

Aktiv medlem
Tjenare, jag har sedan en tid tillbaka en sb-600 samt ett silvrigt paraply som jag slår blixten i.
Nu införskaffade jag några pappersark för att dra lite produktbilder och upptäckte snart att lägsta ljusstyrkan på blixten var på tok för mycket.. Jag var tvungen att dra ner bländaren till i bästa fall bländare 20 men för vissa motiv så liten bländare som cirka 30. Då ökade jag ändå avstånd mellan blixt och paraply för att öka spridningen, och dessutom flyttade jag hela ljussättningen så långt bak som jag hade plats för (2 meter från motivet ungefär).. Trots detta var jag tvungen att använda ett nd4-filter för att kunna använda bländare 11, och då var det precis så att lägsta effekt på blixten räckte till!

För att kunna fortsätta leka med produktfoton så vill jag inte behöva bråka med nd-filter och dylikt vid vartenda tillfälle... Vad kan jag göra för att minska ner ljusstyrkan ytterligare?
Skulle det bli en märkbar skillnad om jag använde ett shoot-through paraply?

Jag kan ju lägga till att jag provexponerade utan blixt, och då fick jag en kolsvart bild.

En softbox och reflexskärmar hade gjort susen.
Häng ett tunt vitt lakan framför blixten. Slå den snett ovanifrån och ta hjälp av vita ark eller frigolitskivor att reflektera ljuset för att undvika kraftiga skuggor.
Nu vet jag inte hur stor produkten är.
Testa att rikta blixten i taket med full effekt. Kan funka med vitt tak.
Experimentera med olika skärmar för att få till det mjuka ljuset

En softbox och reflexskärmar hade gjort susen.
Häng ett tunt vitt lakan framför blixten. Slå den snett ovanifrån och ta hjälp av vita ark eller frigolitskivor att reflektera ljuset för att undvika kraftiga skuggor.
Nu vet jag inte hur stor produkten är.
Testa att rikta blixten i taket med full effekt. Kan funka med vitt tak.
Experimentera med olika skärmar för att få till det mjuka ljuset

Mjukt ljus har jag inga problem med att få, men jag vill även kunna rikta ljuset med hjälp av paraply eller liknande.
Softbox är inte att tänka på då jag inte vill lägga så mycket pengar på utrustningen..
Men som du säger, kanske slänga upp något som stoppar ljuset framför blixten.. Som ett lakan eller så..
Omnibouncen stoppade inte tillräckligt mycket ljus.. Så det får väl bli att skära till en bit lakan kanske.. Jag har ändå haft planer på att slakta ett lakan för andra projekt =)

Hur har du blixten inställd?

Blixten är ställd på fjärrstyrning.
Jag styr blixten med den interna blixtstyrningen, blixtstyrkan på inbyggda blixten är satt på lägsta effekt (--) och externa blixten som fjärrstyrs är satt på 1/128 (jag provade 1/64 eftersom det är vad man som lägst kan sätta blixten på manuellt men fick ingen skillnad)

Jag undrar fortfarande om jag förlorar mer ljus genom att använda ett shoot-through paraply.

Det låter faktiskt lite konstigt att du får för mycket ljus från en SB-600. Att slå den i ett silvrigt paraply kanske inte är det bästa eftersom man lätt får för hårda skuggor. Testa som det som sagts ovan, att slå den i taket, eller möjligen bakåt mot ett vitt pappersark. Eftersom din budget inte rymmer en softbox kanske ett halvtransparent paraply gör det?

Igen - det låter konstigt att du behöver blända ner till f/20 för att det ska fungera. Kanske en dum fråga, men har du koll på vilken känslighet (ISO) kameran är inställd på? Vid produktfoto har jag oftast tre kraftiga studioblixtar, visserligen nedskruvade till ca 40-50 %, men de är ändå kraftigare än en SB-600. Exp. tiden sätter jag till 1/200 och bländaren brukar vara ca 8-11.

Det låter faktiskt lite konstigt att du får för mycket ljus från en SB-600. Att slå den i ett silvrigt paraply kanske inte är det bästa eftersom man lätt får för hårda skuggor. Testa som det som sagts ovan, att slå den i taket, eller möjligen bakåt mot ett vitt pappersark. Eftersom din budget inte rymmer en softbox kanske ett halvtransparent paraply gör det?

Igen - det låter konstigt att du behöver blända ner till f/20 för att det ska fungera. Kanske en dum fråga, men har du koll på vilken känslighet (ISO) kameran är inställd på? Vid produktfoto har jag oftast tre kraftiga studioblixtar, visserligen nedskruvade till ca 40-50 %, men de är ändå kraftigare än en SB-600. Exp. tiden sätter jag till 1/200 och bländaren brukar vara ca 8-11.

Jag borde nog ha skrivit ut det, men ja, jag använder iso 100...
Jag har inte råkat ut för hårda skuggor mig veterligen, men kanske ett transparent paraply är det bästa att gå efter då...

Jag blev också förvånad när jag såg vilket kraftigt ljus jag fick med min sb-600 på lägsta effekt.. Det trodde jag verkligen inte..

ANNONS
Götaplatsens Foto