Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Proffs- eller amatör-tele till D200?

Produkter
(logga in för att koppla)
keckax skrev:
Själv har jag fått för mej att just det problemet bara gäller skjutzoomen.

/K
Man får för sig så mycket nu för tiden. Hoppas du har rätt för tvåringaren är verkligen en fin glugg både sett till design o prestanda. Allt utom avsaknad av af-s är perfekt på den gluggen (stabilt stativfäste).

Så där usel kontrast i kombination med rätt bra detaljskärpa borde kunna bero på interna reflexer av nåt slag. Har någon ivrigt putsat bort antireflexbehandlingen av bakersta linsen tro?
En del äldre objektiv ger tydligen dylika fenomen med digitala kameror på grund av dålig coating av bakersta linsen, eftersom det inte behövdes i samma utsträckning med filmkameror.

Det är inte något ovanligt att största bländaröppning skapar störst problem.
Se och förstå prisbildningen för ljusstarka gluggar.

Använder du objektivet tillsammans med en D70 ?

Då kan jag förstå att det blir problem, det står om problemet i manualen, om jag minns rätt så har D70 problem att fokusera vid närgränsen på 200mm.

Annars så skall objektivet vara knivskarpt med hög kontrast på f2.8 över hela brännvids området, det var i allafall min på D2Hs.

/kent

Zoso skrev:
Använder du objektivet tillsammans med en D70 ?

Då kan jag förstå att det blir problem, det står om problemet i manualen, om jag minns rätt så har D70 problem att fokusera vid närgränsen på 200mm.
Detta är helt korrekt.
Var en stor diskussion på D70sverige.se om detta.
Tror t.o.m. det nämns i manualerna numer?

Ante_90 skrev:
Tack för alla tips! Jag har nog bestämt mig för att vänta på mitt 70-300 vr eftersom jag mest fotar på dagen och då oftast stillastående motiv då bildstabiliseringen är mer värt än stora bländaröppningar. Men det vore kanon att ha antingen ett 80-200 i reserv vid "actionfotografering" eller allra helst ett Nikkor 70-200 vr, då man får allt-i-ett (f/2.8 & VR), men det kostar ju hutlöst mycket kosing...
Det är bra att bestämma sig.

Om det nu krisar till sig och du vill ha kortare tider kan det vara ekonomiskt lämpligare att satsa på ett begagnat 85/1,8 jmf med 80-200 zoomar.

Jag har mailat bilderna till nikon igår kväll men inte fått någon svar än.
Nu kanske jag stjäl denna tråd men det hade varit till stor hjälp för mig om någon av er som äger en 80-200mm tog en bild på någon text vid närgränsen i 200mm läge vid F/2,8 och mailade den till mig så att jag har nåt att jämföra med.
Då helst med en D70 eller D200.
Fokusera gärna manuellt.

Senast ändrad:
Jag har testat med min Nikon 80-200 /2,8 skjutzoom i 200 läget med f2,8. Det blev handhållet med den inbyggda blixten på min D200 för att få en bild fram snabbt. Jag tycker att utsnittet som är 100% visar en bra skärpa och kontrast på full öppning. Jag har inte gjort någon skärpning eller så i efterhand och har inte ställt ökad skärpa i kameran heller.Denna glugg är nog ca 10 år gammal och still going strong...eller?

Bilagor

• d200-nikon 80-200-2,8.jpg
    d200-nikon 80-200-2,8.jpg
    64.9 KB · Visningar: 152
Tack Ragnar!
Det verkar som att det är nåt skummt med min objektiv. Trots att "Nikon" inte tycker det.
Jag skulle vara mycket tacksam om du kunde maila hela den bilden till mig på [email protected] så att jag kunde ge dem på Nikon en exempel hur det ska se ut.
Komprimera om det behövs men helst inte förminska.
Mvh/ Emir

ANNONS
Götaplatsens Foto