Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Proffsglugg 24-70/2.8 ballar ur i Afrika
- Trådstartare macrobild
- Start datum
jorgene
Aktiv medlem
Re: Re: Proffsglugg 24-70/2.8 ballar ur i Afrika
Yikes! Blev precis påmind om varför jag gillar APS-sensorer med FF-optik. TRE stegs vinjettering i hörnen med 24-70 @ f2,8. Det är ju vidrigt dåligt! Knappt ens korrigerbart med bibehållna krav på kvalitet.Tibor skrev:
P.S.
vinjettering på 70-200..?? har du inte dragit i dig lite för mycket av "virren"??
http://www.the-digital-picture.com/...101&FLIComp=5&APIComp=0&Camera=9&CameraComp=9
Niclasfoto
Avslutat medlemskap
Snacka skit.. 
Fota på och glöm svagheterna i världens bästa optik..
Bilden folkens, bilden
MVH Niclas,
Fota på och glöm svagheterna i världens bästa optik..
Bilden folkens, bilden
MVH Niclas,
afe
Aktiv medlem
Re: Re: Re: Proffsglugg 24-70/2.8 ballar ur i Afrika
24-70/2,8L@2,8: http://www.pbase.com/afe/image/72898282/original
Jag tycker inte det är så himla vidrigt
jorgene skrev:
Yikes! Blev precis påmind om varför jag gillar APS-sensorer med FF-optik. TRE stegs vinjettering i hörnen med 24-70 @ f2,8. Det är ju vidrigt dåligt! Knappt ens korrigerbart med bibehållna krav på kvalitet.
24-70/2,8L@2,8: http://www.pbase.com/afe/image/72898282/original
Jag tycker inte det är så himla vidrigt
snap
Aktiv medlem
När jag åker utomlands så har jag alltid dubbelt av allt, pga flera orsaker dels du kan bli rånad då är det bra med backup på hotellrummet,något kan gå sönder det hände i somras i cypern när slutaren i min 1dsm2 pajade efter endast 45000 exponeringen men det är sånt som händer o därför har man backup.
Speciellt om man är yrkesfotograf o åker på jobb.
Oavsett kameramärke så kan dom gå sönder likaväl som min pentax67,Hasselblad.
Den enda kamera jag haft som aldrig gått sönder är Pentax 645 samt canons 5D.
Frågan är varför säljer du aldrig dina canonprylar när du är så missnöjd.Du har ju skrivet en följetång av hur kass du tycker 24-70 är så varför behåller du den då?
Har man backup så vad är problemet då?
Speciellt om man är yrkesfotograf o åker på jobb.
Oavsett kameramärke så kan dom gå sönder likaväl som min pentax67,Hasselblad.
Den enda kamera jag haft som aldrig gått sönder är Pentax 645 samt canons 5D.
Frågan är varför säljer du aldrig dina canonprylar när du är så missnöjd.Du har ju skrivet en följetång av hur kass du tycker 24-70 är så varför behåller du den då?
Har man backup så vad är problemet då?
Mankan G
Aktiv medlem
Vad är det för fel på att ventilera sina aggressioner bland sina "vänner" på Fotosidan!? Ibland är det bara skönt att spy galla över en situation som bara blir för mycket, oavsett märke. Tror nog att de flesta av oss är vuxna nog att förstå att det kan hända även med en Nikon eller en Pentax eller hur.
Jag förstår Mikaels reaktioner. Visst kan man och kanske ska man ta med sig backup på allt men ibland är det inte praktiskt möjligt. Har själv rest jorden runt med mina Nikon prylar och inte haft möjlighet att dubblera allt. Blir både för tungt och dyrt. Nu har jag haft turen att allt har hållt än så länge. Inte ett fel ännu, på resa vill säga. Hemma har jag haft lite trubbel men då är det en annan sak......
Jag förstår Mikaels reaktioner. Visst kan man och kanske ska man ta med sig backup på allt men ibland är det inte praktiskt möjligt. Har själv rest jorden runt med mina Nikon prylar och inte haft möjlighet att dubblera allt. Blir både för tungt och dyrt. Nu har jag haft turen att allt har hållt än så länge. Inte ett fel ännu, på resa vill säga. Hemma har jag haft lite trubbel men då är det en annan sak......
snap
Aktiv medlem
skillnaden är att när du är på jobb så är du tvungen att ha dubbelt för jag tror knappast en uppdragsgivre skulle bli särkilt nöjd om du säger att du inte kunnat utföra jobbet för att objektivet gått sönder o att du inte haft backup med dig.
Det är ungefär som att en pro tennisspelare skulle ta med bara ett rack till en match.
Dom flesta gånger som kameror,objektiv går sönder är oftast pga olyckshändelser att man tappar kameran etc så för mig är det självklart att ha backup med mig även till datorn som en extern hårddisk ifall datorn skulle rasa.
Visst fotoväskan väger ungefär 15 kg packad med allt men den går in under flygstolen.
Jag skulle oxå kunna säga att mina kameror har hållit i dom senaste 4 åren utan några problem fast i somras pajade slutarn o hade jag inte haft backup så hade det varit stora problem eftersom dom flesta jobben har deadline tider.
Det är ungefär som att en pro tennisspelare skulle ta med bara ett rack till en match.
Dom flesta gånger som kameror,objektiv går sönder är oftast pga olyckshändelser att man tappar kameran etc så för mig är det självklart att ha backup med mig även till datorn som en extern hårddisk ifall datorn skulle rasa.
Visst fotoväskan väger ungefär 15 kg packad med allt men den går in under flygstolen.
Jag skulle oxå kunna säga att mina kameror har hållit i dom senaste 4 åren utan några problem fast i somras pajade slutarn o hade jag inte haft backup så hade det varit stora problem eftersom dom flesta jobben har deadline tider.
ArtbyRyman
Aktiv medlem
Trist mikael...Men vad är det för roligt jobb du gör i sydafrika?
jorgene
Aktiv medlem
Re: Re: Re: Re: Proffsglugg 24-70/2.8 ballar ur i Afrika
Jag tittade så klart bara på den länk Tibor lade ut, och det testet visade faktiskt 2-3 stegs vinjettering i hörnen med en 24-70 @ f2,8. Nu var det i och för sig på en 1DsMk2, och inte en 5D som du har.
Nej, det var det inte (även om man är lite bortskämd med att ha i stort sett noll vinjettering "över hela linjen", med APS-sensorer + FF-optik).AFE skrev:
24-70/2,8L@2,8: http://www.pbase.com/afe/image/72898282/original
Jag tycker inte det är så himla vidrigt![]()
Jag tittade så klart bara på den länk Tibor lade ut, och det testet visade faktiskt 2-3 stegs vinjettering i hörnen med en 24-70 @ f2,8. Nu var det i och för sig på en 1DsMk2, och inte en 5D som du har.
afe
Aktiv medlem
Re: Re: Re: Re: Re: Proffsglugg 24-70/2.8 ballar ur i Afrika
Jag tror inte att vinjetteringen ter sig annorlunda på en 1DsII. Möjligen kan hörnskärpan skilja sig, men det lider man nog bara av om man plåtar tegelväggar.
jorgene skrev:
Jag tittade så klart bara på den länk Tibor lade ut, och det testet visade faktiskt 2-3 stegs vinjettering i hörnen med en 24-70 @ f2,8. Nu var det i och för sig på en 1DsMk2, och inte en 5D som du har.
Jag tror inte att vinjetteringen ter sig annorlunda på en 1DsII. Möjligen kan hörnskärpan skilja sig, men det lider man nog bara av om man plåtar tegelväggar.
cowboy
Aktiv medlem
Dubblerad optik?
Bara mina privata amatörbilder drabbades, det kändes surt nog, tur jag inte var där för en uppdragsgivares räkning, det hade varit katastrof.
Kamerahus minst dubblerar man, men knappast optik, gissar jag - hur går det till, ni yrkesfotografer i tråden?
Har Staffan Widstand och Mattias Klum dubblerad optik när de reser (2 st 300-telen, 2 st 500-telen?) eller får även de nödtorftigt klara sig med det fungerande tills nya ersättningsgrejor hinner anlända några veckor senare?
National Geographics' undervattenfotograf David Doubilet (mannen som plåtat flest omslag, enligt egen uppgift) har en massa hus men inte dubblerad optik. Han hade å andra sidan närliggande brännvidder, kunde ersätta en trilskande 30 mm med en 24 mm eller 35 mm.
Håller med dig, Magnus, jag förstår verkligen hur Mikael känner det och att han reagerar, har själv stått med sönderslagen optik (Nikon, och jag hade själv klantat så den pajade) långt ut i bushen fyra dagars färd från närmsta airstrip. Fick klara mig med den optik som överlevt, det funkade hyfsat men blev jobbigt då och då, jag gick miste om många fina bilder.Mankan G skrev:
Jag förstår Mikaels reaktioner. Visst kan man och kanske ska man ta med sig backup på allt men ibland är det inte praktiskt möjligt.
Bara mina privata amatörbilder drabbades, det kändes surt nog, tur jag inte var där för en uppdragsgivares räkning, det hade varit katastrof.
Kamerahus minst dubblerar man, men knappast optik, gissar jag - hur går det till, ni yrkesfotografer i tråden?
Har Staffan Widstand och Mattias Klum dubblerad optik när de reser (2 st 300-telen, 2 st 500-telen?) eller får även de nödtorftigt klara sig med det fungerande tills nya ersättningsgrejor hinner anlända några veckor senare?
National Geographics' undervattenfotograf David Doubilet (mannen som plåtat flest omslag, enligt egen uppgift) har en massa hus men inte dubblerad optik. Han hade å andra sidan närliggande brännvidder, kunde ersätta en trilskande 30 mm med en 24 mm eller 35 mm.
afe
Aktiv medlem
Tråden inleddes ju med att trådskaparen önskade att han tagit med sin Nikonutrustning i stället, och därefter kommentarer på en fungerande glugg (70-200:an) som verkar rätt så gripna ur luften.
Visst får man tycka illa om Canons objektiv (eller någon annans), men då behöver man ju inte använda dem ...
Visst får man tycka illa om Canons objektiv (eller någon annans), men då behöver man ju inte använda dem ...
Nja, stämmer verkligen det att du får in massa säkerhetsdubletter i det? Jag har en Nature Trekker som är i princip max för handbagage och den rymmer mycket av min utrustning, men långtifrån allt. Och jag har inga monstertelen, inga dubletter och ingen datorutrustning.snap skrev:
Visst fotoväskan väger ungefär 15 kg packad med allt men den går in under flygstolen.
Packar jag min F801 som kamera, F3 som backup, 50/1,8 som objektiv och 50/3,5 som backup får jag naturligtvis med allt och lite mackor. Men de flesta har väl lite mer än så?
snap
Aktiv medlem
I min tamrac har jag först 1dsm2 hus samt en 5D.
optiken jag har med mig är 24-70 samt 28-70 2,8l samt 70-200 2,8 is samt converter 1,4 blixt 580 samt en mini dv kamera.I ytterfacket har jag macdatorn sedan har jag en liten extern laciedisk samt ungefär 40g i minneskort samt laddare till samtliga kameror.Det väger exakt 15.8 kg.
Beroende på resmål avgör det ifall jag tar med längre telen o i sådana fall får assistenten ta dom.
Jag har alltså backup på den optiken jag använder mest samt på kamerahus.
optiken jag har med mig är 24-70 samt 28-70 2,8l samt 70-200 2,8 is samt converter 1,4 blixt 580 samt en mini dv kamera.I ytterfacket har jag macdatorn sedan har jag en liten extern laciedisk samt ungefär 40g i minneskort samt laddare till samtliga kameror.Det väger exakt 15.8 kg.
Beroende på resmål avgör det ifall jag tar med längre telen o i sådana fall får assistenten ta dom.
Jag har alltså backup på den optiken jag använder mest samt på kamerahus.
macrobild
Avslutat medlemskap
Svar till ett flertal bror-duktiga . Vissa jobb tillåter inte att man har dubbelt av allting med när man jobbar, jag gör ett sådant arbete just nu. Jag har tidigare deklarerat vad jag tycker om 70-200 och dess vinjettering tillsammans med 5d. 70-200 gluggen skulle sitta på mitt andra hus dvs 30d där den fungerar utmärkt.24-70 på 5d.
Nej mina vänner det går inte att dra med dubbelt av allt på de arbeten jag gör, istället får man förlita sig på att ett objektiv som är som nytt bör hålla bättre.
Mikael
Nej mina vänner det går inte att dra med dubbelt av allt på de arbeten jag gör, istället får man förlita sig på att ett objektiv som är som nytt bör hålla bättre.
Mikael
macrobild
Avslutat medlemskap
snap skrev:
I min tamrac har jag först 1dsm2 hus samt en 5D.
optiken jag har med mig är 24-70 samt 28-70 2,8l samt 70-200 2,8 is samt converter 1,4 blixt 580 samt en mini dv kamera.I ytterfacket har jag macdatorn sedan har jag en liten extern laciedisk samt ungefär 40g i minneskort samt laddare till samtliga kameror.Det väger exakt 15.8 kg.
Beroende på resmål avgör det ifall jag tar med längre telen o i sådana fall får assistenten ta dom.
Jag har alltså backup på den optiken jag använder mest samt på kamerahus.
Ove-klokheten själv, tar du inte med TVÅ 70-200 samt TVÅ assistenter om den ena skulle bryta ihop??
Mikael






