Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Proffsglugg 24-70/2.8 ballar ur i Afrika

Produkter
(logga in för att koppla)
När jag åker utomlands så har jag alltid dubbelt av allt, pga flera orsaker dels du kan bli rånad då är det bra med backup på hotellrummet,något kan gå sönder det hände i somras i cypern när slutaren i min 1dsm2 pajade efter endast 45000 exponeringen men det är sånt som händer o därför har man backup.

Speciellt om man är yrkesfotograf o åker på jobb.
Oavsett kameramärke så kan dom gå sönder likaväl som min pentax67,Hasselblad.
Den enda kamera jag haft som aldrig gått sönder är Pentax 645 samt canons 5D.
Frågan är varför säljer du aldrig dina canonprylar när du är så missnöjd.Du har ju skrivet en följetång av hur kass du tycker 24-70 är så varför behåller du den då?
Har man backup så vad är problemet då?

Något annat jag undrar över är varför man åker till Sydafrika med Canonutrustning man ogillar, om man dessutom äger Nikonprylar som är så mycket bättre.

Jag förstår att det är trist om en glugg slutar fungera, men det kan vilken glugg som helst göra - oavsett fabrikat och pris.

Vad är det för fel på att ventilera sina aggressioner bland sina "vänner" på Fotosidan!? Ibland är det bara skönt att spy galla över en situation som bara blir för mycket, oavsett märke. Tror nog att de flesta av oss är vuxna nog att förstå att det kan hända även med en Nikon eller en Pentax eller hur.

Jag förstår Mikaels reaktioner. Visst kan man och kanske ska man ta med sig backup på allt men ibland är det inte praktiskt möjligt. Har själv rest jorden runt med mina Nikon prylar och inte haft möjlighet att dubblera allt. Blir både för tungt och dyrt. Nu har jag haft turen att allt har hållt än så länge. Inte ett fel ännu, på resa vill säga. Hemma har jag haft lite trubbel men då är det en annan sak......

skillnaden är att när du är på jobb så är du tvungen att ha dubbelt för jag tror knappast en uppdragsgivre skulle bli särkilt nöjd om du säger att du inte kunnat utföra jobbet för att objektivet gått sönder o att du inte haft backup med dig.

Det är ungefär som att en pro tennisspelare skulle ta med bara ett rack till en match.
Dom flesta gånger som kameror,objektiv går sönder är oftast pga olyckshändelser att man tappar kameran etc så för mig är det självklart att ha backup med mig även till datorn som en extern hårddisk ifall datorn skulle rasa.
Visst fotoväskan väger ungefär 15 kg packad med allt men den går in under flygstolen.

Jag skulle oxå kunna säga att mina kameror har hållit i dom senaste 4 åren utan några problem fast i somras pajade slutarn o hade jag inte haft backup så hade det varit stora problem eftersom dom flesta jobben har deadline tider.

Re: Re: Re: Re: Proffsglugg 24-70/2.8 ballar ur i Afrika

AFE skrev:
24-70/2,8L@2,8: http://www.pbase.com/afe/image/72898282/original

Jag tycker inte det är så himla vidrigt ;)
Nej, det var det inte (även om man är lite bortskämd med att ha i stort sett noll vinjettering "över hela linjen", med APS-sensorer + FF-optik).

Jag tittade så klart bara på den länk Tibor lade ut, och det testet visade faktiskt 2-3 stegs vinjettering i hörnen med en 24-70 @ f2,8. Nu var det i och för sig på en 1DsMk2, och inte en 5D som du har.

Re: Re: Re: Re: Re: Proffsglugg 24-70/2.8 ballar ur i Afrika

jorgene skrev:
Jag tittade så klart bara på den länk Tibor lade ut, och det testet visade faktiskt 2-3 stegs vinjettering i hörnen med en 24-70 @ f2,8. Nu var det i och för sig på en 1DsMk2, och inte en 5D som du har.

Jag tror inte att vinjetteringen ter sig annorlunda på en 1DsII. Möjligen kan hörnskärpan skilja sig, men det lider man nog bara av om man plåtar tegelväggar.

Dubblerad optik?

Mankan G skrev:
Jag förstår Mikaels reaktioner. Visst kan man och kanske ska man ta med sig backup på allt men ibland är det inte praktiskt möjligt.
Håller med dig, Magnus, jag förstår verkligen hur Mikael känner det och att han reagerar, har själv stått med sönderslagen optik (Nikon, och jag hade själv klantat så den pajade) långt ut i bushen fyra dagars färd från närmsta airstrip. Fick klara mig med den optik som överlevt, det funkade hyfsat men blev jobbigt då och då, jag gick miste om många fina bilder.

Bara mina privata amatörbilder drabbades, det kändes surt nog, tur jag inte var där för en uppdragsgivares räkning, det hade varit katastrof.

Kamerahus minst dubblerar man, men knappast optik, gissar jag - hur går det till, ni yrkesfotografer i tråden?

Har Staffan Widstand och Mattias Klum dubblerad optik när de reser (2 st 300-telen, 2 st 500-telen?) eller får även de nödtorftigt klara sig med det fungerande tills nya ersättningsgrejor hinner anlända några veckor senare?
National Geographics' undervattenfotograf David Doubilet (mannen som plåtat flest omslag, enligt egen uppgift) har en massa hus men inte dubblerad optik. Han hade å andra sidan närliggande brännvidder, kunde ersätta en trilskande 30 mm med en 24 mm eller 35 mm.

Tråden inleddes ju med att trådskaparen önskade att han tagit med sin Nikonutrustning i stället, och därefter kommentarer på en fungerande glugg (70-200:an) som verkar rätt så gripna ur luften.

Visst får man tycka illa om Canons objektiv (eller någon annans), men då behöver man ju inte använda dem ...

snap skrev:
Visst fotoväskan väger ungefär 15 kg packad med allt men den går in under flygstolen.
Nja, stämmer verkligen det att du får in massa säkerhetsdubletter i det? Jag har en Nature Trekker som är i princip max för handbagage och den rymmer mycket av min utrustning, men långtifrån allt. Och jag har inga monstertelen, inga dubletter och ingen datorutrustning.

Packar jag min F801 som kamera, F3 som backup, 50/1,8 som objektiv och 50/3,5 som backup får jag naturligtvis med allt och lite mackor. Men de flesta har väl lite mer än så?

NatureTrekker har en massa "overhead" i form av remmar och dylikt. I en väska anpassad för flygtransport får man in betydligt mer.

I min tamrac har jag först 1dsm2 hus samt en 5D.
optiken jag har med mig är 24-70 samt 28-70 2,8l samt 70-200 2,8 is samt converter 1,4 blixt 580 samt en mini dv kamera.I ytterfacket har jag macdatorn sedan har jag en liten extern laciedisk samt ungefär 40g i minneskort samt laddare till samtliga kameror.Det väger exakt 15.8 kg.

Beroende på resmål avgör det ifall jag tar med längre telen o i sådana fall får assistenten ta dom.
Jag har alltså backup på den optiken jag använder mest samt på kamerahus.

Svar till ett flertal bror-duktiga . Vissa jobb tillåter inte att man har dubbelt av allting med när man jobbar, jag gör ett sådant arbete just nu. Jag har tidigare deklarerat vad jag tycker om 70-200 och dess vinjettering tillsammans med 5d. 70-200 gluggen skulle sitta på mitt andra hus dvs 30d där den fungerar utmärkt.24-70 på 5d.
Nej mina vänner det går inte att dra med dubbelt av allt på de arbeten jag gör, istället får man förlita sig på att ett objektiv som är som nytt bör hålla bättre.

Mikael

snap skrev:
I min tamrac har jag först 1dsm2 hus samt en 5D.
optiken jag har med mig är 24-70 samt 28-70 2,8l samt 70-200 2,8 is samt converter 1,4 blixt 580 samt en mini dv kamera.I ytterfacket har jag macdatorn sedan har jag en liten extern laciedisk samt ungefär 40g i minneskort samt laddare till samtliga kameror.Det väger exakt 15.8 kg.

Beroende på resmål avgör det ifall jag tar med längre telen o i sådana fall får assistenten ta dom.
Jag har alltså backup på den optiken jag använder mest samt på kamerahus.

Ove-klokheten själv, tar du inte med TVÅ 70-200 samt TVÅ assistenter om den ena skulle bryta ihop??
Mikael

Tillägg till ovan, arbetena är inte förlorade men har försvårats.
Några bilder från dagens skörd utan fungerande 24-70

Bilagor

• sa04b.jpg
    sa04b.jpg
    30.9 KB · Visningar: 552
ANNONS
Götaplatsens Foto