Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Program att konvertera AVI till MP4?

Produkter
(logga in för att koppla)

Thomas_N

Aktiv medlem
Jag har en del AVI filer som jag rippat och vill konvertera dem till MP4 filer.
Vinns det något gratisprogram man kan använda?
Jag har Googlat på free AVI MP4 converter och får massa träffar, men efter att ha installerat några program så märker man att de inte alls är gratis. En del har en maxlängd på några minuter i gratisverisionen, andra märker hela filen med vattenmärke osv. Jag testad ladda upp och tillbaka på youtube men då blev upplösningen sämre.
 

Uffe_Nordholm

Aktiv medlem
Möjligen kan du använda KDEnlive. Den är egentligen en videoeditor, men borde kunna exportera till det filformat du vill ha.

Annars kan möjligen Mencoder funka för dig. Nackdelen är att det är ett kommandoradsprogram (dvs du måste skriva kommandon, inte klicka med musen), vilket en del tycker är irriterande.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
FFMPEG borde vara rätt programvara. Är varken lätt att installera eller använda, men gratis.

PS. Såg nu att första kommentarens ”shutter encoder” bygger på just FFMPEG.
 

Johan_G

Aktiv medlem
Handbrake är väl lite av klassikern numera för att konvertera video mellan olika format, finns för ett flertal olika operativsystem och är gratis.

 

ztenlund

Aktiv medlem
Notera att både avi och mp4 är "container"-format, dvs de kan innehålla olika saker även om vissa kodningar är vanligare än andra.

Var för övrigt på väg att nämna Handbrake som ett annat program som är baserat på öppen källkod.
 

PMD

Aktiv medlem
Jag lägger också en röst för VLC. Lättanvänt och finns till de populäraste operativsystemen.
 
ANNONS