Annons

Program för att skjuta ut flera bildstorlekar

Produkter
(logga in för att koppla)

zooma

Aktiv medlem
Behöver en mjukvara för pc som i samma operation kan konvertera en grupp bildfiler till flera olika nya versioner och storlekar i jpg.
Låter som en enkel match för till exempel Photoshop, men antingen är jag dålig på att hitta funktionen eller också finns den helt enkelt inte. Bildbearbetaren är ju fiffig när man vill ha EN uppsättning filer, men den kan ju inte skjuta ut flera. Eller? Någon som har tips?
 

pdahlen

Aktiv medlem
Titta på Faststone Photo resize, jag använder det programmet när det är en större mängd jag ska konvertera
 

VargenW

Aktiv medlem
Det går att göra som Action i PS, det får bli en ganska komplex action att spela in men inte jättesvårt.

Behöver en mjukvara för pc som i samma operation kan konvertera en grupp bildfiler till flera olika nya versioner och storlekar i jpg.
Låter som en enkel match för till exempel Photoshop, men antingen är jag dålig på att hitta funktionen eller också finns den helt enkelt inte. Bildbearbetaren är ju fiffig när man vill ha EN uppsättning filer, men den kan ju inte skjuta ut flera. Eller? Någon som har tips?
 

AWid

Aktiv medlem
Behöver en mjukvara för pc som i samma operation kan konvertera en grupp bildfiler till flera olika nya versioner och storlekar i jpg.
Låter som en enkel match för till exempel Photoshop, men antingen är jag dålig på att hitta funktionen eller också finns den helt enkelt inte. Bildbearbetaren är ju fiffig när man vill ha EN uppsättning filer, men den kan ju inte skjuta ut flera. Eller? Någon som har tips?
Det fungerar väl ganska smidigt i senaste versionerna av Lightroom om jag förstått allt rätt:)

Red: Alltså i Clasic (LrC)
 

saraarnald

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Under Workflow-fliken i Bridge kan du enkelt bygga olika script som skjuter ut bilder i olika storlekar och format. Det påminner om hur det fungerar i Lightroom Classic.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Skripta???

Photolab är mycket enkelt att använda och enklare än det mesta. Det kommer med ett antal förkonfigurerade exportalternativ. Vill man göra egna så gör man det.

Sedan kryssar man bara i de exportkonfigurationer man vill använda och hur många eller få man för tillfället vill ha. De man inte vill ha är bara att kryssa ur om de nu skulle vara märkta sedan tidigare. Det behöver väl inte vara svårare än så antar jag.

1709072379736.png

Om nu exportfunktionen i Photoshop skulle vara så svår att förstå sig på så tycker jag det är rätt anmärkningsvärt i så fall. Photoshop under namnet Photoshop har födelseår 1988. Men mer rätt är väl att se 1990 som Photoshops födelseår kanske. Det är 34 eller 36 år sedan beroende på hur man ser det.
 

PMD

Aktiv medlem
Låter som ett uppdrag för ImageMagick. Kräver dock rudimentär skriptprogrammeringskunskap och inlärningströskeln tar lång tid att klättra upp på.
 

Falumas

Aktiv medlem
Skripta???

Photolab är mycket enkelt att använda och enklare än det mesta. Det kommer med ett antal förkonfigurerade exportalternativ. Vill man göra egna så gör man det.

Sedan kryssar man bara i de exportkonfigurationer man vill använda och hur många eller få man för tillfället vill ha. De man inte vill ha är bara att kryssa ur om de nu skulle vara märkta sedan tidigare. Det behöver väl inte vara svårare än så antar jag.

Visa bilaga 173389

Om nu exportfunktionen i Photoshop skulle vara så svår att förstå sig på så tycker jag det är rätt anmärkningsvärt i så fall. Photoshop under namnet Photoshop har födelseår 1988. Men mer rätt är väl att se 1990 som Photoshops födelseår kanske. Det är 34 eller 36 år sedan beroende på hur man ser det.
Skall du t.ex göra en timelapse räcker inte inställningarna du har där, då behöver du kunna konfigurera var du vill ha 16:9 utsntittet också.

Jag har ett skript som fixar det, exporterar fullHD och 4k och jag kan välja vilken höjd som utsnittet skall börja.

ImageMagick som PMD föreslog är inget dåligt förslag. I all fall om det handlar om JPG-filer.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Skall du t.ex göra en timelapse räcker inte inställningarna du har där, då behöver du kunna konfigurera var du vill ha 16:9 utsntittet också.

Jag har ett skript som fixar det, exporterar fullHD och 4k och jag kan välja vilken höjd som utsnittet skall börja.

ImageMagick som PMD föreslog är inget dåligt förslag. I all fall om det handlar om JPG-filer.
Frågan var väl: "
Program för att skjuta ut flera bildstorlekar
"

Vad man nu gör med bilderna innan man exporterar är i grunden en helt annan fråga.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Ta en titt på xnconvert.

Gratis för personlig användning.
Jag har längre använt XnView och tycker det är toppen det också och har använt det till en del skalningsjobb men använder hellre Photolabs normalt för export då det är både enklare och effektivare när man ändå normalt RAW-konverterar i den.

XnView innehåller både Resize och en (Batch) Convert funktion och det är mycket kompetent och stöder en vansinnig massa filformat.

Jag har inte borrat i vad som skiljer Resize men jag föredrar gränssnittet i XnView framfor det i XnResize t.ex.

Det är ju gratis men typ samvetesgratis. Finns inga spärrar men dock en prislista och med tanke på vad man får så är den kostnaden försumbar kan jag tycka. Jag ska faktiskt betala för en licens. För de som inte tycker de vill betala den avgiften så kan man donera vilken summa som passar en.

1709467816061.png

1709467712534.png
 

lonian

Aktiv medlem
Använd actions i Photoshop. Där "spelar du in" allt som du gör med en bild.
När du har det inspelat är det bara att öppna flera bilder och välja det du spelade in.
 

JoakimS

Aktiv medlem
Behöver en mjukvara för pc som i samma operation kan konvertera en grupp bildfiler till flera olika nya versioner och storlekar i jpg.
Låter som en enkel match för till exempel Photoshop, men antingen är jag dålig på att hitta funktionen eller också finns den helt enkelt inte. Bildbearbetaren är ju fiffig när man vill ha EN uppsättning filer, men den kan ju inte skjuta ut flera. Eller? Någon som har tips?
Lightroom Batch export tycker jag fungerar bra.
 
ANNONS