Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Program för bildspel på HD-TV?

Produkter
(logga in för att koppla)

Simna

Aktiv medlem
Hej!

Jag letar och letar men hittar inget bildspelsprogram som passar mina behov.
Vad jag har tänkt göra är ett bildspel där bilderna ska visas olika länge och jag vill kunna utnyttja HD-TV:ns hela upplösning (1920x1080), samt jag vill kunna styra längden på övertoningarna mellan bilderna.
Finns detta?

Gold

Hej, Proshow borde funka. Den stöder HD samt en massa andra format.

http://www.photodex.com/products/proshow/producer

Frågan är hur stor upplösning originalbilder för kopiering (dvs att låta programmet kopera en bild som är färdiggjord i en bestämd storlek och alltså inte låta programmet rendera en egen jpg med allt vad kvalitetsförluster som det innebär) kan vara i Gold-varianten som är billigare?! Hittar inget om detta! I ett så enkelt program som Jalbum så klarar det ju att kopiera originalbilder oavsett storlek.

Om Proshow

Frågan är hur stor upplösning originalbilder för kopiering (dvs att låta programmet kopera en bild som är färdiggjord i en bestämd storlek och alltså inte låta programmet rendera en egen jpg med allt vad kvalitetsförluster som det innebär) kan vara i Gold-varianten som är billigare?! Hittar inget om detta! I ett så enkelt program som Jalbum så klarar det ju att kopiera originalbilder oavsett storlek.

Hej, jag har "Producer" varianten och bildspelen man får ut håller extremt hög klass. Man kan ställa in kvalitet på det man vill visa så där borde det inte vara några problem. Tror även att den lite billigare "Gold" versionen stödjer detta!

När man gör ett bildspel så ser "förhandsvisningen" av bildspelet inte lika bra ut som slutprodukten.

Lycka till!

Jag har Proshow Gold, men eftersom jag har lite svårt att läsa mig till den konkreta frågan i ovanstående stycke så kanske du kan formulera om frågeställningen.

Ok

Jag har Proshow Gold, men eftersom jag har lite svårt att läsa mig till den konkreta frågan i ovanstående stycke så kanske du kan formulera om frågeställningen.

När jag gör bildspel låter jag aldrig bildspelsprogrammet göra några nya jpg´s av mina färdiggjorda bilder. Jag förminskar, redigerar och skärper alltid bilderna manuellt (med selektiva metoder för att inte förstora bruset) först för att få bästa kvalitet. Sedan låter jag bildspelsprogrammet kopiera dessa färdiggjorda "originalbilder" från en mapp där de är placerade. På så sätt slipper jag skärpnings- och jpgartefakter som lätt annars uppstår. Jalbum har denna funktiion som alltså kopierar de färdigjorda bilderna och integrerar dem i bildspelet utan att själv påverka dem med varesig jpg-komprimering eller uppskärpning.

Har Proshow samma kopieringsfunktion som val när man skapar ett bildspel med bilderna i en mapp???

Hoppas det blev klarare denna gången! Var lite förvirrad sist;)

Då är jag med, även om jag inte riktigt vet hur jag ska svara på din fråga.

Med Proshow så letar jag upp mappen med mina bilder (helst då förberedda på samma sätt som du beskriver det) och sedan drar jag in bilderna till tidslinjen/scenvyn på den plats i bildspelet där de ska visas. Du får till och med en markering i mappen av bilden du har valt så du inte av misstag plockar in den igen.
Vad jag är osäker på om det ska kallas för kopiering eller inte. Hur som helst så borde det inte skapa det du kallar för jpg-artefakter.

Kan också tipsa om Premiere Elements, videoredigeringsprogrammet. Där importerar man först bildfilerna, och även i det programmet finns gott om inställningar beroende på hur bildspelet sedan ska visas. I Premiere gjorde jag i höstas ett bildspel i HD-storlek med gott resultat.

Jag laddade ner ProShow Producers Trial för att se om det skulle fungera till mitt bildspelsprojekt. Men jag får inte bildkvaliteten till bli bra. Vet inte vad jag gör för fel, men bilderna blir oskarpa.
Checkade först mina jpg filer i upplösningen 1920x1080 i Photoshop Elements och de var skarpa och fina. Lade in fyra bilder i ProShow Producer enligt deras Basic instruktioner (New - Create - hämtar bilderna i Folders list - Add All Files To Show - Play) och körde en fullskärmstest på datorn och bilderna var oskarpa. De ser oskarpa ut redan i Preview. Vad gör jag för fel. Är det någon inställning någonstans? Det kan väl inte bero på att PC-skärmens upplösning är 1680x1050?

Jo

Jag laddade ner ProShow Producers Trial för att se om det skulle fungera till mitt bildspelsprojekt. Men jag får inte bildkvaliteten till bli bra. Vet inte vad jag gör för fel, men bilderna blir oskarpa.
Checkade först mina jpg filer i upplösningen 1920x1080 i Photoshop Elements och de var skarpa och fina. Lade in fyra bilder i ProShow Producer enligt deras Basic instruktioner (New - Create - hämtar bilderna i Folders list - Add All Files To Show - Play) och körde en fullskärmstest på datorn och bilderna var oskarpa. De ser oskarpa ut redan i Preview. Vad gör jag för fel. Är det någon inställning någonstans? Det kan väl inte bero på att PC-skärmens upplösning är 1680x1050?

Jo, om programmet är dåligt på att anpassa större bilder till en mindre storlek eller om programmet skalat om bilderna till annnan storlek (Går att ställa in vilken storlek det ska vara i de flesta program) och gjort det dåligt eller gjort bilderna mindre än din fullskärmsstorlek.

Kolla på bilderna i PS vilken pixeldimension de har. Är de mindre än 1680x1050 är de inte så konstigt att det blir oskarpt i fullskärmsläge. Kolla om du hittar en inställning i Proshow där programmet kopierar dina original (1920x1080-bilderna) och inte skalar om och jpg-komprimerar på nytt.

"Felet" med de oskarpa bilderna i ProShow Producers är att i preview blir de oskarpa, men när man kör bildspelet på HD-tv blir de skarpa.
Men, jag har fortfarande ett problem med det här bildspelet. När man sparar bildspelet i en fil så blir filen i mpeg-2 och visar man bildspelet i Windows Media Player eller i VLC får man inte en "ren" bild utan man får med alla knapparna för play, stop osv. Finns det något sätt att få bort detta eller finns det något annat program man kan använda för att spela upp mpeg-2 filer utan en massa "skräp" som stör bildspelet?

ANNONS
Götaplatsens Foto