Jag gillar adobes program.
I CS3 tyckte jag att bridge var överlägset. Det tog lite tid att bygga upp cachen vid importen (speciellet på en långsma dator), men med rätt inställningar (generate full size previews eller nåt sånt) så var det sedan blixtsnabbt att växla från bild till bild. Enda nackdelen var ifall man hade en mapp med riktigt mångastora bilder, då kunde cachen bli så stor att den inte kunde hanteras OK.
I Lightroom däremot tar det en liten stund (allt från någon tiondels sekund till en hel, beroende pp bildfil och dator) att ladda in preview-bilden när man byter bild. Fördelen är dock att man kan ha fler bilderi foldern/katalogen och att det är smidigare att hanera bilder som ligger i flera foldrar.
Men i CS4 (som jag bara kört på mac) ändrade sigBridges beteende. Det gick inte längre att ställa in så att man fick den blixtsnabba bildväxlingen utnaprecis som i Lightroom tar det en litne microstund att läsa in varje preview. (Detta gjordemigganska besviken eftersom jag precis skaffat en dator med 10GB ram bla just för att kunna hantera stor cache i bridge). Så nu kör jag lightroom istället även om jag inte är helt nöjd med det. (datorn är såpass snabb att tidne för att läsa in previewn inte blir speciellt irriterande). LR har dock vissa nackdelar gentemot bridge: te kan man bara justera en bild i taget. Vill man sedan ha samma inställningar på flera bilder måste man sedan antingen kopiera elelr synka inställningarna efteråt, med en liten diaolgoruta som extra steg. I bridge kan man först välja flera bilder och görade justeringar som gällar alla. (tex vitbalans för 10 bilder), sedan kanske man vill ha samma exponering på 5 av dem, då är det bara att ändra vilkabilder som är valda och göra nästa justering. Sådant blir omständligare i Lightroom. Och en del annat. Min åsikt är att ightroom är bra för sortering, märkning och output av bilder, men inte överlägset bridge när det gäller justeringsarbetet.
Beträffande Aparture för mac, så har jag aldrig provat det, men närjag köpte macen ställde jag frågan till säljaren och han svarade att om jag tyckte LR var lite segt (bildinläsningen) ochomständligt, så fanns det ignen idé att prova aparture.