Annons

Program för RAW filer...

Produkter
(logga in för att koppla)

TxT

Aktiv medlem
Använder Nikons picture projekt nu och håller på att bli galen på att det är så segt. Har man knäppt ett antal bilder så orkar man nästan inte kolla på alla för det är så tidskrävande.Överväger att sluta fota i RAW format pga dess otymplighet i datorn. Har mycket ramminne så där är inga begränsningar.

Min fårga finns det något prg (föutom PH) som öppnar RAW filer snabbt.

/Thomas

Cam2PC är ett ruggift program som finns i en gratisversion. Laddar NEF filer riktigt, riktigt snabbt. Snabbare än Photoshop 7,CS, snabbare än ACDSee, som sagt riktigt snabbt.
Finns på download.com att ladda ner.

Du ska definitivt inte sluta att fota RAW. Då tappar du hela poängen med att fotografera digitalt.

Skaffa Capture One LE så blir livet mycket enklare att leva. Ladda hem fullversion och testa i 15 dagar för att bli övertygad.

Lycka till!
Mvh /Peter

peter_wahlström skrev:
Du ska definitivt inte sluta att fota RAW. Då tappar du hela poängen med att fotografera digitalt.

Skaffa Capture One LE så blir livet mycket enklare att leva. Ladda hem fullversion och testa i 15 dagar för att bli övertygad.

Lycka till!
Mvh /Peter

Jag vet att Capture One LE finns i svensk version, men är det någon som vet om manualen är på svenska?

Om det är så, så har dom absolut en killer, tycker jag...

/Håkan

A. Testa NikonView istället. Jag tycker den är "renare" än PP.

B. Se till att du har "Embed a preview image in NEF files" i Nikon Transfer ikryssat, så går det rasande fort (nåja, allt är relativt...) att bläddra bland bilderna sedan.

Utan en sådan preview måste bilden skapas utifrån NEF-data varje gång, vilket tar tid förståss. Detta hjälper inte bara NikonView utan även andra program, tex ThumbsPlus. Kanske även Photoshops browser?

hakanv skrev:
Jag vet att Capture One LE finns i svensk version, men är det någon som vet om manualen är på svenska?

Om det är så, så har dom absolut en killer, tycker jag...

/Håkan

Behöver du verkligen en manual till Capture One? De få funktionerna som finns i programmet lär man sig ganska snabbt. Annars är det fritt fram för att fråga om det är något du klurar över. Det finsn många som kör C1 på FS som säkert mer än gärna hjälper till.

Mvh /Peter

Är det någon som vet när och om Capture one kommer att stödja Dng-filer?

/Lennart

peter_wahlström skrev:
Behöver du verkligen en manual till Capture One? De få funktionerna som finns i programmet lär man sig ganska snabbt. Annars är det fritt fram för att fråga om det är något du klurar över. Det finsn många som kör C1 på FS som säkert mer än gärna hjälper till.

Mvh /Peter

...nej, JAG behöver ingen manual på svenska, men jag tror att många tycker att det är trevligt, och eftersom det (vad jag vet) inte finns något annat likadant program på svenska med svensk manual, tycker jag att (om det är så) dom har en killer...

En kompis till mig, kommer defenitivt inte att köpa ett program som inte är på svenska med svensk manual, och jag tror att han inte är ensam om det...

/Håkan

hakanv skrev:
...nej, JAG behöver ingen manual på svenska, men jag tror att många tycker att det är trevligt, och eftersom det (vad jag vet) inte finns något annat likadant program på svenska med svensk manual, tycker jag att (om det är så) dom har en killer...

En kompis till mig, kommer defenitivt inte att köpa ett program som inte är på svenska med svensk manual, och jag tror att han inte är ensam om det...

/Håkan

Håller verkligen med dig om att det säkert skulle uppskattas väldigt mycket om man tog fram manualer på svenska till fler program.

Dock vågar jag påstå att det är en minoritet som väljer program efter vilket språk manualen skrivs på. De flesta väljer nog ett program som passar för ens behov och sedan får man helt enkelt ge sig den på att lära sig det. På ett eller annat sätt... C1 hör nog till kategorin av program som är lätt att lära sig, men det finns ju betydligt krångligare saker att bita i...

Mvh /Peter

peter_wahlström skrev:
Håller verkligen med dig om att det säkert skulle uppskattas väldigt mycket om man tog fram manualer på svenska till fler program.

Dock vågar jag påstå att det är en minoritet som väljer program efter vilket språk manualen skrivs på. De flesta väljer nog ett program som passar för ens behov och sedan får man helt enkelt ge sig den på att lära sig det. På ett eller annat sätt... C1 hör nog till kategorin av program som är lätt att lära sig, men det finns ju betydligt krångligare saker att bita i...

Mvh /Peter

...ja, men det besvarar ju inte den faktiska frågan: finns det svensk manual till Capture One LE? kanske någon som vet kan svara på det?

/Håkan

Capture One LE

Var laddar man ner det någonstans? alltså Capture One LE
/Thomas

ANNONS
Götaplatsens Foto