Annons

Program som läser ICC-profiler i en bildfil?

Produkter
(logga in för att koppla)

Joar

Ny medlem
Känner någon till ett program som kan utläsa vilken ICC-profil som ligger inbäddad i en bildfil?

Tiff är viktigast att det kan läsa och gratis nedladdning är tyvärr det enda som duger (om det inte är mycket billigt). Gärna ett plugin till XP eller linux alternativt ett fristående program.

Gimp är naturligtvis ett alternativ men det känns som man kunde lösa det hela lite smidigare. Det är ett stort program för lite tester.

Photoshop faller ur den här gången för det saknas licenser och det är bara ICC-läsar-funktionen som är intressant (lite dyrt och overkill med PS då).

Mvh
Joar
 
Om ni har tillgång till en mac så finns "ColorSync-verktyg" medskickat i operativsystemet, det kan läsa icc-profiler i bilder och även spara ur profilen för vidare användning.

Edit: Häpp, ovanstående stämmer inte. Det är ett medskickat script man använder, ligger i Bibliotek>Scripts>ColorSync. Trodde man kunde göra det direkt i programmet, men hittar inte den funktionen. Det hjälper ju tyvärr ändå inte om ni bara har PC.
 
Senast ändrad:
I MacOS kan man även välja "visa info" bå en bild för att se vilken profil den har, utan att behöva ett enda program.
 
Tack för alla svar och tips!

Tyvärr har jag inte tillgång till mac och iView MediaPro verkar ju vara ett stort program som heller inte är gratis.

Jag har kollat hur det ser ut under "sammatfattning" i XP och på vissa bilder, t ex de jpegar som är fotade med en digitalkamera, visas arbetsfärgrymden. Dock inte om jag fotograferat i RAW och därur gjort en jpeg i AdobeRGB. Inte heller på tiffar skannade med en Contex rullbäddskanner visar någon färgrymd, inte heller efter att man manuellt tilldelat en profil i Photoshop. Jag kan endast läsa ut den inbäddade profilen nästa gång jag öppnar bilden i PS. Det verkar som att vissa program bifogar metadata för arbetsfärgrymd och andra inte, samt att XP läser filerna annorlunda än PS.

Jag är alltså ute efter något som läser inbäddade profiler på motsvarande sätt som Photoshop. Om någon har tips om plugin till GIMP blir jag också lycklig. Det här var svårare att lösa än jag först trodde...
 
Det senare tipset om EXIF-information var förlösande! Tack!

Det verkar vara så att EXIF kan innehålla info om ICC-profil, men photoshop skriver inte dit den vilket däremot en del digitalkameror gör. Windows läser EXIF. PS däremot har sina egna tifftaggar som de använder, t ex när vi öppnar en bild och får frågan om vi vill konvertera till arbetsfärgrymden eller inte färghantera. Denna info går att läsa i klartext ur en tiff och en jpeg med t ex "Anteckningar" om filen är sparad med PS. Jag tror det är metadata i någon form av XML, men jag är ganska grön på det här området.

Nu är jag på jakt efter ett program som kan läsa tifftaggar... =) Nu tror jag inte det ska vara väldigt svårt, men jag tror ju å andra sidan inte så bra, optimist som man är. ;)
 
ANNONS