Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Programläge "P" i Nikon D80...

Produkter
(logga in för att koppla)
Nja jag kommer inte riktigt överens med auto-ISO.. tycker den väljer väl höga ISO-värden..

Tror inte det är glödlampsinst. de syftar på... För i samma böcker använder de båda termerna.. I ena boken, Scott Kelbys, så pratar han om tungsten med ett gult filter för blixten.. Han fotar då med en Nikon D300 tror jag.. Scott nämner också glödlampsinst. så det torde vara olika inställningar...

Jodå, nog är det glödlampan de syftar på.
 
Nja jag kommer inte riktigt överens med auto-ISO.. tycker den väljer väl höga ISO-värden..

Den väljer bara det ISO-värde som för stunden är det optimala med hänsyn till inställd bländare och inställd längsta slutartid. Det är inte så att kameran tar till lite extra för att vara på säkra sidan. Den lyder endast dina inställningar i kombination med ljusförhållandena som råder där du fotar. Nu kör jag visserligen enbart i läge A men jag har svårt att tro att något annat läge skulle förändra funktionen hos Auto-ISO.

Jag upplever att Auto-ISO i D80 fungerar väldigt bra.
 
Vitbalansen har jag full koll på alla lägen.. Dock undrade jag om det fanns något substitut som var en direkt översättning från tungsten som rekomenderas i flertalet böcker.. Men nu vet jag att ingen åtminstone vet att det finns någon direkt jämförbar.


Tungsten = Wolfram => Glödtråd => WB Glödlampa
 
Nja jag kommer inte riktigt överens med auto-ISO.. tycker den väljer väl höga ISO-värden..

Den väljer det iso som krävs för den tid och bländare du valt, absolut inget högre än vad som krävs för rätt exponering, tycker du den väljer för högt värde, så beror det på att du inte har tillräckligt ljustark optik eller använder för högt bländar värde, eller valt en för hög slutartid som den skall kicka igång på.
Auto Iso är klockrent när man väl vet hur det fungerar.

/kent
 
jag menar att den väljer inte högre iso värde än du valt
men autoiso fungerar ju lite speciellt
är inte helt säker på att de ovan förklarat det helt korrekt
det fanns en länk nånstans om hur kameran väljer enligt autoiso
kanske sökfunktionen här kan hjälpa dig

ska se om jag hittar länken...

tyvärr hitta jag den inte, det handla om förhållandet hur kameran väljer mellan iso, bländartal och tid vid autoiso, vad jag minns var det inte alldeles självklart...
 
Senast ändrad:
jag menar att den väljer inte högre iso värde än du valt
men autoiso fungerar ju lite speciellt
är inte helt säker på att de ovan förklarat det helt korrekt
det fanns en länk nånstans om hur kameran väljer enligt autoiso
kanske sökfunktionen här kan hjälpa dig

ska se om jag hittar länken...

tyvärr hitta jag den inte, det handla om förhållandet hur kameran väljer mellan iso, bländartal och tid vid autoiso, vad jag minns var det inte alldeles självklart...

Okej, Anledningen att jag e lite skeptisk till autoISO är för att jag tycker den går väl högt med brus som resultat. Detta samtidigt som jag komponerar bilderna bättre med läge M i samma miljö och öjusförhållanden..

Fast jag skall ge auto-ISO en ny chans... Har ställt in alla olika ISO-inställningar som är möjliga nu..

Sen är det ju rätt knepigt att få till bra bilder i vanlig hemmamiljö med endast trivselbelysning... Med blixt ser det ofta illa ut och utan blir det långa slutartider med oskärpa trots stora eller små bländare.. Eller extremhögt ISO...

Finns det några tips på att fota i vanlig hemmabelysning där man inte ordnar om belysningen utan fotar utifrån de möjligheter som finns? Finns kanske något som inte jag tänkt på eller testat?
 
aja
jag köpte en sb-600 med omnibouncer, trodde allt skulle bli bra men det fungerade inte alls, kidsen hatar blixten och blinkar när jag fotar

nu ska jag leta efter ett ljusstarkare objektiv istället
jag har haft sigma 18-55/2.8 men jag tycker inte det fungerar med springande kids i dåligt ljus, svårt att få skärpa
ska plugga lite mer om primes, tyvärr verkar de inte ha fått så bra kritik

det enda som fungerat inomhus med glödlampsljus var d300 med nikor 17-55/2.8, då kunde jag plåta med iso 3200 och det blev ok bilder

(iofs. ibland kan iso 1600 på d80 fungera, om man står ut med bruset, eller förminskar bilden och tar bort bruset i nx)

men är objekten stilla så går det väl, jag brukar förresten alltid dra ner expkomp till -1 på min d80 inomhus, utomhus i mörker till -2

du kan ju också testa blixt i slow läge, blir kul effekter och inte riktigt lika störande bakgrundsskugga, men det är ju ingen optimerad kvalitetsfoto direkt

tyckte autoiso på d300 var rätt ok, men har lite problem med d80 också, jag brukar pendla mellan att ha den avstängd el inte
 
aja
jag köpte en sb-600 med omnibouncer, trodde allt skulle bli bra men det fungerade inte alls, kidsen hatar blixten och blinkar när jag fotar

nu ska jag leta efter ett ljusstarkare objektiv istället
jag har haft sigma 18-55/2.8 men jag tycker inte det fungerar med springande kids i dåligt ljus, svårt att få skärpa
ska plugga lite mer om primes, tyvärr verkar de inte ha fått så bra kritik

det enda som fungerat inomhus med glödlampsljus var d300 med nikor 17-55/2.8, då kunde jag plåta med iso 3200 och det blev ok bilder

(iofs. ibland kan iso 1600 på d80 fungera, om man står ut med bruset, eller förminskar bilden och tar bort bruset i nx)

men är objekten stilla så går det väl, jag brukar förresten alltid dra ner expkomp till -1 på min d80 inomhus, utomhus i mörker till -2

du kan ju också testa blixt i slow läge, blir kul effekter och inte riktigt lika störande bakgrundsskugga, men det är ju ingen optimerad kvalitetsfoto direkt

tyckte autoiso på d300 var rätt ok, men har lite problem med d80 också, jag brukar pendla mellan att ha den avstängd el inte


Okej, har testat med en SB 500 också men den e ju så fruktansvärt stark och går inte att ställa ner tillräckligt... Har också testat att ställa blixten på rear sync..

ISO 1600 blir alldelse för brusigt för min smak tyvärr.. Upp till 800 har jag tagit några bilder som är okej...

Tyvärr tycker jag slutartidierna blir så fruktansvärt långa att det är svårt att få bra skärpa i bilderna...
 
sigma 18-50/2,8
iso 1600, tid 10 sek, bländare 2,8

tyckte den här var ok, tyvärr tog jag jpg så det fungerar inte att ändra vitbalansen i efterhand, då blir det konstiga blåstick

vid 100 % crop syns bruset men inte när man skalar ner

bilden är inte ändrad något utan är som den kom från kameran
 

Bilagor

  • 400.jpg
    400.jpg
    50.9 KB · Visningar: 165
sigma 18-50/2,8
iso 1600, tid 10 sek, bländare 2,8

tyckte den här var ok, tyvärr tog jag jpg så det fungerar inte att ändra vitbalansen i efterhand, då blir det konstiga blåstick

vid 100 % crop syns bruset men inte när man skalar ner

bilden är inte ändrad något utan är som den kom från kameran

Vad hade du för slutartid på den där bilden?
 
ja det står så i exif i varje fall, lite tur med skärpan
jag tog ganska många bilder, många var suddiga
men springer de omkring fungerar det inte
 
Sen det där med att du tycker M är bättre än P...
När du tagit bilden i M - blir den mörkare då?
Varför jag frågar är för att i P-läget strävar automatiken efter att exponera allt mot mellangrått, d.v.s en relativ överexponering. Alltså om du är inomhus och du vill att man ska se att bilden är tagen i mörkret inomhus så SKA ju bilden bli mörk men kameran försöker ändå exponera upp till mellangrått.
Är den mörk så har du kanske ju ändå nån bra ljuskälla på det du fotar så att bilden ser bra ut?

P-automatiken väljer alltså långa slutartider när du själv kanske inte vill ha det. Med manuell så styr du ju själv.

Vet inte om det här var nån hjälp men när jag läste att du tyckte det blev "bättre med M än P" så dök den här tanken upp.

Du kan råda bot på det genom att ställa ner exponeringskompensationen ordentligt så blir det mörkare (om det är det du vill) och du får kortare slutartider med mindre rörelseoskärpa.
 
Ännu ett solklart fall av rtfm.

Vad härligt att se att detta forum inte är något undantag... På alla forum finns det några som verkar ha någots slags intresse av att kommentera trådar de inte gillar istället för att helt sonika låta bli att läsa dessa..

Du hade ju dessutom en väldigt mogen och häftig förkortning!!

Tro mig, jag har läst igenom hela instruktionsboken och för MIG så framgår det fortfarande inte i instruktionsboken allt det jag vill veta angående de olika lägena.. Därför uppskattar jag väldigt mycket att det faktiskt finns medlemmar som kan tänka sig att dela med sig av sina kunskaper och åsikter...

För övrigt tycker jag det är helt underbart vilket bekymmersfritt liv du verkar ha som stör dig så pass mycket över en tråd på ett forum att du får lov att gå in och kommentera just sjävla tråden och ite beröra ämnet.. Grattis till dig.. ;)
 
Sen det där med att du tycker M är bättre än P...
När du tagit bilden i M - blir den mörkare då?
Varför jag frågar är för att i P-läget strävar automatiken efter att exponera allt mot mellangrått, d.v.s en relativ överexponering. Alltså om du är inomhus och du vill att man ska se att bilden är tagen i mörkret inomhus så SKA ju bilden bli mörk men kameran försöker ändå exponera upp till mellangrått.
Är den mörk så har du kanske ju ändå nån bra ljuskälla på det du fotar så att bilden ser bra ut?

P-automatiken väljer alltså långa slutartider när du själv kanske inte vill ha det. Med manuell så styr du ju själv.

Vet inte om det här var nån hjälp men när jag läste att du tyckte det blev "bättre med M än P" så dök den här tanken upp.

Du kan råda bot på det genom att ställa ner exponeringskompensationen ordentligt så blir det mörkare (om det är det du vill) och du får kortare slutartider med mindre rörelseoskärpa.


Nja inte direkt.. Problemet är att det kan mycket väl vara jag som har fel angående vilka bilder som blir riktigt exponerade också... Jag tycker genrellt att de bilder jag tar i M blir bättre än i läge P...

Dessutom tycker jag att jag har dålig kontroll över läge P.. Ikonen för när P skall gå att ställa in via vredet kommer upp i displayen men det ändras inte trots att jag vrider vredet.. Detta är nog dock ett handhavandefel som jag ännu inte lyckats lura ut men som jag förmodligen får en aha-upplevelse av så fort jag fattar vad jag håller med ;)

Förmodligen har Ni rätt, P är säkerligen ett bra läge.. Måste bara inse det själv bara.. Det kommer nog med tiden...
 
Nädå, inget måste med P men det borde funka OK. Har "kommit ifrån" det nu och kör mest de andra lägena. Minst ofta S.
 
Själv har jag provat att vid olika tillfällen välja olika automatiklägen och manuellt för att komma fram till vilket jag gillar bäst. I dag har jag min D80 inställd så att jag använder programautomatik och med den främre inmatningsratten ställer jag in ev exponeringskompensation och med den bakre styr jag det som väl kallas programshift (alltså om jag vill välja någon annan kombination av tid/bländare). AE-L knappen använder jag för att låsa exponeringen.

Detta ger för mig en kombination där jag tycker att jag har lika stor kontroll som om jag använde manuellt läge men där det går snabbare då jag vill använda automatiken. Kanske ett tips till någon.
 
ANNONS
Götaplatsens Foto