Annons

Programläge "P" i Nikon D80...

Produkter
(logga in för att koppla)
"Read The Fucking Manual"

För övrigt kör jag oftast A-läget, dvs ställa bländaren manuellt och kameran fixar tiden därefter. Fungerar inte det vettigt för vad jag vill så går jag över på manuellt läge eller också lägger jag på exponeringskompensation lite beroende på.

Auto-Iso ställde jag också in. De hittade jag efteråt. Dock tycker jag inte kameran "lyder" maxinställd slutartid som ISO skall anpassas efter...

Men har hittat alla inst. nu iaf..

Vitbalansen har jag full koll på alla lägen.. Dock undrade jag om det fanns något substitut som var en direkt översättning från tungsten som rekomenderas i flertalet böcker.. Men nu vet jag att ingen åtminstone vet att det finns någon direkt jämförbar.

Har testat och Lampläget i D80 och gämför det med att ställa in 3200K manuellt i vb och får då samma resultat slutsats glödlampsläget är tungstensläge för tungsten är inget anatt en 3200K

Bilden på A är fotad i glödlampsläge med D80

Micke

Bilagor

• glöd.jpg
    glöd.jpg
    14.5 KB · Visningar: 114
Har testat och Lampläget i D80 och gämför det med att ställa in 3200K manuellt i vb och får då samma resultat slutsats glödlampsläget är tungstensläge för tungsten är inget anatt en 3200K

Micke

Okej, väldigt konstigt isf .att man i samma bok ibland pratar om tungsten och ibland om glödlampa?

Jag förutsatte därför att det handlade om olika vitbalansinst.

Själv har jag provat att vid olika tillfällen välja olika automatiklägen och manuellt för att komma fram till vilket jag gillar bäst. I dag har jag min D80 inställd så att jag använder programautomatik och med den främre inmatningsratten ställer jag in ev exponeringskompensation och med den bakre styr jag det som väl kallas programshift (alltså om jag vill välja någon annan kombination av tid/bländare). AE-L knappen använder jag för att låsa exponeringen.

Detta ger för mig en kombination där jag tycker att jag har lika stor kontroll som om jag använde manuellt läge men där det går snabbare då jag vill använda automatiken. Kanske ett tips till någon.

Har du gjort några speciella inställningar för att kunna ställa in läge P genom funktionsrattarna? Jag snurrar och snurrar utan att vare sig bländare eller slutare ändras...?

Micke

Tanken är som sagt att fota personer med blixt med gulfilter på. personen skall alltså inte bli blå men bakgrunden så som himmel och liknande...

Har du gjort några speciella inställningar för att kunna ställa in läge P genom funktionsrattarna? Jag snurrar och snurrar utan att vare sig bländare eller slutare ändras...?
Jag tror att det är så att det bara fungerar om:

1. Ljuset är tillräckligt.

2. Du inte använder blixt eller använder långsam blixtsynk.

Kameran bestämmer alltså i viss mån vad du får göra. Testa att rikta kameran mot ett ljust fönster eller en lampa, med blixten avslagen och vrid på den bakre ratten. Om du sedan mörkar objektivet genom att hålla för eller sätta på objektivlocket så kommer du se att kameran själv bläddrar tillbaka mot största bländaröppning.

Har du vanlig blixt på så låser kameran i alla lägen utom M och S till den inställda slutartiden för blixt. Den ställs i menyerna. Slår du över till "slow" så kan du vrida på den bakre ratten även i P-läge.

Jag tror att det är så att det bara fungerar om:

1. Ljuset är tillräckligt.

2. Du inte använder blixt eller använder långsam blixtsynk.

Kameran bestämmer alltså i viss mån vad du får göra. Testa att rikta kameran mot ett ljust fönster eller en lampa, med blixten avslagen och vrid på den bakre ratten. Om du sedan mörkar objektivet genom att hålla för eller sätta på objektivlocket så kommer du se att kameran själv bläddrar tillbaka mot största bländaröppning.

Har du vanlig blixt på så låser kameran i alla lägen utom M och S till den inställda slutartiden för blixt. Den ställs i menyerna. Slår du över till "slow" så kan du vrida på den bakre ratten även i P-läge.

Okej, tackar för infon!!

Grundinställningen på kameran ät att den bakre ratten ger "program shift" om du ställer in P-mode. Om du använder den funktionen när ljuset är svagt så kommer ju kameran att välja största bländaröppning och kombinera detta med en lång exponeringstid. Det enda alternativet som Program shift ger då är ju att blända ner och samtidigt förlänga exponeringstiden ytterligare. Men det bör fungera om du vrider på bakre hjulet.

Att det främre hjulet samtidigt ger exponeringskompensation är också grundinställning på kameran.

Att tilldela låsning av exponeringen på AE-L knappen gör du på custom function 18. Där har jag valt inställningen "Håll AE lås" Det betyder att exponeringen låses och förblir låst när jag trycker ner knappen. Värdet är låst tills jag trycker på knappen en gång till.

Grundinställningen på kameran ät att den bakre ratten ger "program shift" om du ställer in P-mode. Om du använder den funktionen när ljuset är svagt så kommer ju kameran att välja största bländaröppning och kombinera detta med en lång exponeringstid. Det enda alternativet som Program shift ger då är ju att blända ner och samtidigt förlänga exponeringstiden ytterligare. Men det bör fungera om du vrider på bakre hjulet.

Att det främre hjulet samtidigt ger exponeringskompensation är också grundinställning på kameran.

Att tilldela låsning av exponeringen på AE-L knappen gör du på custom function 18. Där har jag valt inställningen "Håll AE lås" Det betyder att exponeringen låses och förblir låst när jag trycker ner knappen. Värdet är låst tills jag trycker på knappen en gång till.

Fungerar inte när jag testar.. Är det svag belysning händer ingenting vare sig med bakre eller främre ratten???

Exponeringskompensationen borde fungera oavsett ljusförhållanden, förutsatt att funktionen är påslagen i menyerna.

Tänds verkligen inte den lilla symbolen i displayen på ovansidan samt i sökaren?
I sökaren bör du dessutom se att det som visar under/överexponering i manuellt läge vandrar åt höger eller vänster beroende på hur du ställer in. Första strecket är ett steg och det andra är två steg. Det går att justera upp till fem steg men för att se vad som är inställt då får man titta i den övre displayen mha därför avsedd knapp.

Exponeringskompensationen borde fungera oavsett ljusförhållanden, förutsatt att funktionen är påslagen i menyerna.

Tänds verkligen inte den lilla symbolen i displayen på ovansidan samt i sökaren?
I sökaren bör du dessutom se att det som visar under/överexponering i manuellt läge vandrar åt höger eller vänster beroende på hur du ställer in. Första strecket är ett steg och det andra är två steg. Det går att justera upp till fem steg men för att se vad som är inställt då får man titta i den övre displayen mha därför avsedd knapp.

I läge P händer ingenting om det inte är riktigt ljust ute.. Då kan jag ändra slutartid och bländare men bara ytterst lite..

Alltså vi pratar om två saker:

1. Justering av bländare (programvariation eller vad de nu kallar det), görs med den bakre ratten (om man inte "bytt plats" på dem) och indikeras med P* i displayen på ovansidan. Fungerar bara om det är tillräckligt med ljus.

2. Exponeringskompensation, ska alltid fungera men tiden kommer inte att visas i displayen om ljuset är så dåligt att kameran inte kan ge en säker tid. Då står det "lo" istället för tid. Görs med den främre ratten om det är påslaget, annars får man använda knappen på ovansidan i kombination med den bakre ratten. Exponeringskompensationen ändrar aldrig bländaren, bara tiden i förhållande till vad kamerans exponeringsmätare anser är lagom exponering, Du ställer dock inte in tid utan steg, dvs att kameran kommer lägga på eller dra av så mycket tid som krävs för att under eller överexponera så många steg du ställt in. Detta i förhållande till vad kameran anser vara lagom.

Senast ändrad:
Alltså vi pratar om två saker:

1. Justering av bländare (programvariation eller vad de nu kallar det), görs med den bakre ratten (om man inte "bytt plats" på dem) och indikeras med P* i displayen på ovansidan. Fungerar bara om det är tillräckligt med ljus.

Jag håller inte med om att program shift (tror att det kallas så) inte fungerar om det inte är tillräckligt ljust. Skillnaden är dock att om det är dåligt med ljus så har kamerans exponeringsautomatik redan valt största bländaröppning och du kan alltså inte ändra längre åt det hållet att du får större bländaröppning. Dock kan du gå åt andra hållet, alltså välja en mindre bländare och därmed längre tid.

Tackar.. ska fippla lite och testa mig fram.. Någon av Er som har en D80 som kan rekomendera något värde att starta med? Skall klara av fota bilder inomhus med normal till svag belysning..

Jag kör alltid WB i auto och fotar i raw format så jag kan justera i efterhand i datorn.

P-läget ger dig en uppsättning tid/bländare som Nikon tycker är bra.
Du kan ändra detta genom att snurra på främre hjulet. Då får du alternativa lösningar med kortare / längre tider och bländare som matchar för korrekt exponering.

P-läget ger dig dessutom mer access till menysystemet och mer inställningar kan göras.

Auto ISO funkar så här:
Du kan ställa ISO till 100 och slå på Auto-ISO (röd meny 07) sätt sedan Max ISO till t.ex 800 och min slutartid till 1/60.

Kameran kommer då att hålla ISO-värdet så lågt som möjligt så länge det går utan att komma under 1/60-del som slutartid.

Du kan till och med sätta kameran i M-läge slutartid 1/80 bländare 5,6 och sedan kommer kameran försöka kompensera exponeringen enbart med ISO-värdet (100-800 iom du ställer in kameran som jag skrev ovan.)
I M-läget kommer det inställda "min shutter speed" aldrig i spel.

Jag kör i stort sett alltid i P-läge på min D80 med auto-iso påslaget.
Ställer oftast ner exponeringen 1/3 steg då jag tycker den överexponerar allt som oftast.

[edit]
Inomhus med svag belysning och Kit-objektiv?
ISO 1600 kommer att behövas och det kanske ändå inte går att få vettiga slutartider utan blixt.

Senast ändrad:
Jag håller inte med om att program shift (tror att det kallas så) inte fungerar om det inte är tillräckligt ljust. Skillnaden är dock att om det är dåligt med ljus så har kamerans exponeringsautomatik redan valt största bländaröppning och du kan alltså inte ändra längre åt det hållet att du får större bländaröppning. Dock kan du gå åt andra hållet, alltså välja en mindre bländare och därmed längre tid.
Jag vet mycket väl att den valt största bländare och att det inte går att komma åt det hållet.
Jag kan dock lova att är det tillräckligt mörkt så vägrar kameran blända ner. Ett enkelt test är att rikta mot något ljust och välja en redigt liten bländare mha "program shift". Sedan är det bara att ta handen eller liknande och hålla för objektivet så kommer kameran automatiskt välja en större bländare vare sig man vill eller inte. Är det tillräckligt dåligt med ljus åker den hela vägen eller nästan hela vägen till största bländaren. Tar man bort sedan handen åker bländarstorleken ner igen.

Senast ändrad:
Jag vet mycket väl att den valt största bländare och att det inte går att komma åt det hållet.
Jag kan dock lova att är det tillräckligt mörkt så vägrar kameran blända ner. Ett enkelt test är att rikta mot något ljust och välja en redigt liten bländare mha "porgram shift". Sedan är det bara att ta handen eller liknande och hålla för objektivet så kommer kameran automatiskt välja en större bländare vare sig man vill eller inte. Är det tillräckligt dåligt med ljus åker den hela vägen eller nästan hela vägen till största bländaren. Tar man bort sedan handen åker bländarstorleken ner igen.

Eeh ja, den försöker självklart att komma upp med en kombination som ger korrekt exponering men en vettig slutartid. Håller du för handen kommer den givetvis att öppna upp så mer ljus släpps in och dessutom ändra slutartiden. Ljusmätaren är ju aktiv hela tiden avtryckaren är nere. Så arbetar den i alla lägen inte bara P-läget.
Vill du låsa ljusmätningen får du använda AE-L/AF-L knappen.
[edit]
Kameran tycker inte att bl 16 och en slutartid på 15sekunder är smart, den förutsätter handhållen kamera skulle jag gissa.

Kör M,S eller A-läge för dessa situationer.

Senast ändrad:
OK. Om det är så mörkt att kamerans ljusmätning i stort sett redan ger längsta exponeringstiden och största bländaröppningen då kan nog inte Program Shift användas. Då är det säker bättre att köra i M-läge men då får du väl samtidigt använda Bulb och stämma av exponeringstiden med en klocka eller liknade sätt.

PS Kollade just i manualen. Flexibelt program heter det tydligen på svenska.

Auto-Iso ställde jag också in. De hittade jag efteråt. Dock tycker jag inte kameran "lyder" maxinställd slutartid som ISO skall anpassas efter...

Men har hittat alla inst. nu iaf..

Vitbalansen har jag full koll på alla lägen.. Dock undrade jag om det fanns något substitut som var en direkt översättning från tungsten som rekomenderas i flertalet böcker.. Men nu vet jag att ingen åtminstone vet att det finns någon direkt jämförbar.

Uttrycket tungsten finns beskrivet bl.a. här:
http://www.photax.se/std/interfit/tungsten.htm
Det är alltså ett ofta använt uttryck för ett "vanligt" glödlampsljus (3200K)!
Hoppas att denna "upplysning" hjälper dig framåt!:)

/prylnissen

Edit: microo hade redan utrett detta!

Det går ju inte alltid. Om man har fått ISO 1600 samt största bländare och det ändå inte räcker till korrekt exponering inom din max-tid så kommer kameran att bryta mot din inställning för att ge dig korrekt exponering.

ANNONS
Götaplatsens Foto