Annons

PS & andra program

Produkter
(logga in för att koppla)

Johan Carlström

Aktiv medlem
själv använder jag idag bra photoshop CS. Läser många inlägg om andra program som folk använder. Jag undrar, vilka funktioner finn det i andra program som saknas i ps? Vad använder DU för funktioner som saknas i PS?

Mvh Johan

Att man väljer annat än PS beror väll sällan på att man saknar funktioner i PS. Det mesta finns och med pugin så finns det väldigt mycket mera.
Jag tror att det största anledningen är priset och den andra är arbetsflöden vid RAW format.

XnView - snabbare, enklare och man får en bra översikt av alla mediafiler och det funkar till 85% av det jag vill göra med mina bilder.
Gör bildspel, websidor, kontaktblad, beskär, (spelar musik/video) och mycket mer, och det bästa av allt - det är gratis!

För att redigera rawbilder funkar bara Nikons program om det ska bli bra kvalitet, så de programmen använder JAG.

Har även installerat en verision av Gimp ( Gimpshop ) som har kommit med skal för att det ska likna PS. Men det har inte hunnit lära mig det så bra ännu, men det ser ut att kunna vara ett bra gratisalternativ till PS.

ANNONS
Götaplatsens Foto