Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

PS billigt

Produkter
(logga in för att koppla)
Intressant diskussion, det här.

Piratkopiering har inget att göra med hur dyrt ett program är.
Jag har själv utvecklat ett program, Fiskedagboken, som jag tog 50 kr för. Leta på DC++ och du hittar en crack till den.

Jag tycker det är okunnigt och nonchalant att nedvärdera Adobes programmerare och det jobb de gör. Om du själv försökt programmera, så skulle du inse vilken mängd text, källkoden för PS innehåller.
Bara att skriva ned den textmassan är ett jättejobb. Att det sedan handlar om kod och att du skall begripa vad du faktiskt skrivit, gör det inte precis lättare.

Att skriva ett program med en massa funktioner är i sig inte så lätt, att sedan dessutom försöka fundera ut alla ev. fel en användare kan göra, ex.vis göra saker i fel ordning och samtidigt fånga upp detta genom att skriva felhanteringskod som gör att programmet inte krashar, är också en utmaning. (Lång mening ;-) ).

Jag förstår mycket väl att PS har den prislapp den har.

Om piratkopiering är stöld eller inte är ju inte något man kan tycka. Säger lagen att det är stöld, så är det stöld. Säger den inte det, så är det inte stöld. Sen kan man ju ordbajsa vad den idiosynkratiska betydelsen för ordet stöld är, för var och en.

Helt klart är att Adobe inget förlorar på att den som aldrig tänkt sig köpa PS, använder den olagligt. Förloraren är den lilla utvecklaren som inte får sälja sitt sämre program till dem som inte har råd med något bättre. Den lilla utvecklaren får därför aldrig resurser nog att
på allvar konkurera med de stora drakarna.

Vinnarna på piratkopieringen är nog i stället hårdvaruutvecklarna. Många som använder PS har behov av en snabb processor, mycket minne och en stor hårddisk. När PS kommer i en ny version, så behöver vi ännu mer minne, ännu snabbare processor och ännu större hårddisk. Samma sak gäller användarna av Office-paketet.

Att piratkopiering förekommer så allmänt, tror jag själv beror på att vi alltid tidigare (sedan stenåldern) kunnat kopiera musik. Man har spelat in kompisens nya Led Zeppelin platta på band, eller spelat in från radions kvällstoppen. När Cd:n och brännarna kom, så brände man en kopia av Cd:n. I och med detta så har respekten för upphovsrätten aldrig fått fäste i vårt medvetande. Jag tror inte att folk som piratkopierar är mindre moraliska än folk i allmänhet. Snarare är det väl så att folk i allmänhet är piratkopierare ;-)

ANNONS
Götaplatsens Foto