Annons

PS billigt

Produkter
(logga in för att koppla)
Finns det någon här som verkligen har allt på datorn (hemma) lagligt? Aldrig tankat en mp trea eller en film? Aldrig använt piratkort till dekodern? Vem är vitast och har renast samvete?

Asson skrev:
Aldrig tankat en mp trea
Det är inte klarlagt om det är olagligt att tanka hem mp3:eek:r från t.ex Kazaa. Justitiedepartementet ska lägga fram ett lagförslag som gör det olagligt. Den nya lagen träder i kraft tidigast nyårsskiftet.
Kanske lite ot, men tänkte bara påpeka det:)

swordsman skrev:
Frågan är om en programmerare är en bra testledare. De flesta som anses ha någon branschkunskap verkar inte anse det.
Nä, det tror egentligen inte jag heller. Min poäng var att det går.

Ska man sälja ett program är det viktigt att man har ett ramverk för utveckling där människor är utbytbara. Folk slutar, dör, etc. Det är inte den enda modellen för programutveckling. Jämför (återigen) med Larry Gritz' BMRT, han skrev det hela själv. Produkten var lysande, och inte på något sätt trivial. Men det kan också dåligt, exempelvis Larry Walls Perl. Men omm man plockar russinen ur kakan så ...

Givetvis är det så att ju mer gränssnitt ett program har, desto mer behöver det testas. Och Photoshop utklassar ju allt annat i usability.

Jag tror inte Photoshop skulle vara vad det är idag om programmerarna dessutom var designers och testledare. Då skulle något annat program vara marknadsledande. Jag kan givetvis inte bevisa det, men........
Ok, jag menade inte att Photoshop skulle varit bättre om en person utvecklat det. Det jag reagerade mot var att man inte skulle kunna bygga bra produkter utan mycket pengar/metoder.

Asson skrev:
Finns det någon här som verkligen har allt på datorn (hemma) lagligt?

Jag t ex. Inte en enda piratkopia eller nertankad mp3a. Men så är jag programmerare till vardags och skulle verkligen inte gilla om någon snodde ett program som jag gjort.

Asson skrev:
Finns det någon här som verkligen har allt på datorn (hemma) lagligt? Aldrig tankat en mp trea eller en film? Aldrig använt piratkort till dekodern? Vem är vitast och har renast samvete?
Jag sa till min mamma när jag var liten (och spelade Amiga-spel) att jag skulle börja köpa spel när jag tjänade pengar. Och det gör jag faktiskt numera (om än endast ett om året, meniallafall).

Photoshop/Illustrator, Dreamweaver har jag lagligt. Däremot är det värre med MP3er måste jag säga.

Förmodligen är det så att jag känner mer med programmerarna (är programmerare själv) än med skivdistributörerna. Fast när iTunes kommmer till sverige får vi se ...

marma skrev:
Givetvis måste då programmeraren ta på sig flera roller (design,testledning,o.s.v).

En programmerare som varit med i projektet är sällsynt dålig som testare eftersom han/hon är så färgad av projektet och dessutom kan det utan och innan. Har du själv suttit och utvecklat programmet så känner du dess minsta funktioner på dina fem fingrar och kommer därför att använda programmet på ett helt korrekt sätt när det väl är dags att testköra det. En person som kommer utifrån och inte kan koden arbetar däremot på ett helt annat sätt, testaren går på egen upptäcksfärd i programmets möjligheter och hittar fel som programmeraren aldrig kunnat drömma om existerade.

För att inte tala om alla möjliga olika plattformar som finns, en produkt som Adobe Photoshop ska fungera 100% felfritt på Windows 98, Windows 98 SE, Windows ME, Windows NT 4 Server, Windows NT 4 Workstation, Windows 2000 Server, Windows 2000 Professional, Windows XP, Windows 2003, etc, etc, etc med alla dessa beteckningar på operativsystem som Microsoft har (har glömt en hel massa också). Programmet ska fungera 100% felfritt på alla dessa operativsystem, med tusentals olika konfigurationer. Det ska inte krascha för att någon kör Windows 2000 utan senaste Servicepacket. Det ska inte krascha för att någon kör Windows ME med en gammal webläsare. Och det ska definitivt inte krascha för att någon kör med 16bitars färgdjup på en Windows XP-burk med näst senaste Servicepacket och Office men utan att ha installerat det Servicepacket.

Och sedan kan du lägga till att programmet finns för Mac också, med alla dess olika möjligheter vad gäller hårdvara och mjukvarukonfiguration...

Betänk också att Adobe inte har tillgång till källkoden från vare sig Microsoft eller Apple...

Inte heller ska programmet krascha för att någon väljer att först ändra en bilds storlek, sedan justera bildens nivåer för att till sist konvertera den till LAB-färger. Istället för att göra tvärtom...

Det kostar att testa programvara, och det kostar att åtgärda alla felen. Även om det "bara" rör sig om en uppdatering...

Aton_ skrev:
Jag tror inte heller det är så märkvärdigt att utveckla en normal uppgraderingsversion som t ex PS CS från PS 7.0. Du kan säkert sätta 1000 personer 24/7 på det om du vill men nödvändigt är det knappast. Ändå kostar uppgraderingen 2000-3000 kr om jag minns rätt.

Vad vet du om vad som är nödvändigt i ett sådant sammanhang???

Senast ändrad:
Asson skrev:

Vad menar du här? Rättfärdigar andras brott ens eget, eller tvärtom?

I min mening; folk får väl begå dom brott dom själva väljer och vara beredd på att ta konsekvenserna - det jag vänder mig emot är att offentligt komma med luddig argumentation om att det egentligen inte är ett brott, och på det sättet verka till att fler uppmuntras att begå sådana brott..

Grönbeck skrev:
En programmerare som varit med i projektet är sällsynt dålig som testare
Mycket riktigt. Se dock ovan.

För att inte tala om alla möjliga olika plattformar som finns, en produkt som Adobe Photoshop ska fungera 100% felfritt på Windows 98, Windows 98 [...] någon kör med 16bitars färgdjup på en Windows XP-burk med näst senaste Servicepacket och Office men utan att ha installerat det Servicepacket.
Bara det faktum att det överhuvudtaget finns till både Mac OSX och Windows tycker jag talar för att en stor del av programmet är plattformsoberoende. Windows/MacOSX används för att rendera GUI:t. Säljer man program är det viktigt att programmen "känns rätt", därför måste de vara ruggigt snabba på att hänga på uppdateringar i plattformen.

Inte heller ska programmet krascha för att någon väljer att först ändra en bilds storlek, sedan justera bildens nivåer för att till sist konvertera den till LAB-färger. Istället för att göra tvärtom...
Tja, fast gjorde programmet det så vore det ju värdelöst.

Programvaru-utveckling är inte så magiskt som många tror.

Jag skrev:

marma skrev:
Tja, fast gjorde programmet det så vore det ju värdelöst.

Programvaru-utveckling är inte så magiskt som många tror.

Det jag menar är att det uppstår så många fel när man testar, så många helt osannolika fel som egentligen inte ska kunna uppstå men som gör det ändå. Någon liten kodsnutt någonstans ställer till det eftersom programmeraren felaktigt har förutsatt att saker och ting ska ske på ett visst sätt. Självklart vore programmet tämligen värdelöst om sådana fel släpptes ut till kund, men det är ju just pga testningen som det inte sker och osannolika fel är svåra för programmeraren att upptäcka själv.

Och plattformsoberoende eller ej, det är väl en definitionsfråga. Oavsett vilket så samspelar Photoshop med operativsystemet, båda slåss med näbbar och klor om minnesutrymmet och färghantering exempelvis, båda är igång samtidigt. Det gör att programmet måste vara kompatibelt med operativsystemet för att fungera tillfredsställande, det gör att programmet måste vara skapat med operativet i åtanke för att inte krocka med dess funktioner och krav. I takt med att operativsystemen blir komplexare och har alltfler funktioner inbyggda så krävs det också att mjukvaruutvecklarna testar sina produkter i alla möjliga tänkbara situationer och konfigurationer eftersom det så lätt händer att två program stör ut varandra (ett mycket vanligt problem för några år sedan när Microsoft byggde in mer och mer i stil med Internet Explorer direkt i operativsystemet).

Ang kompabilitet så har Adobe gjort ett rejält uppryck på senare år; Adobes program har tidigare alltid kommit på Mac först och haft många buggar och egenheter för sig på Windows-plattformen. Ett resultat av att Windows-marknaden ökat på senare år (de som betalar för sig alltså... :) vilket gjort att man satsar mer på test och den OS-specifika utvecklingen.

clindh skrev:
Vad menar du här? Rättfärdigar andras brott ens eget, eller tvärtom?

I min mening; folk får väl begå dom brott dom själva väljer och vara beredd på att ta konsekvenserna - det jag vänder mig emot är att offentligt komma med luddig argumentation om att det egentligen inte är ett brott, och på det sättet verka till att fler uppmuntras att begå sådana brott..

Självklart så rättfärdigar andras brott inte ens eget. Har jag antytt det? Jag påstår inte att alla ska tanka ned piratkopierad programvara bara för att andra gör det.

Jag bara undrade om det finns någon som inte passar på att utnyttja gratistillfällen. Såsom att tanka mp tre, piratkort till dekodern etc. Nu inte sagt att jag begår alla dessa brott.

Calle S skrev:
Det är inte klarlagt om det är olagligt att tanka hem mp3:eek:r från t.ex Kazaa. Justitiedepartementet ska lägga fram ett lagförslag som gör det olagligt. Den nya lagen träder i kraft tidigast nyårsskiftet.
Kanske lite ot, men tänkte bara påpeka det:)
Sedär ja, det visste jag inte. :)

Det som däremot är klarlagt är att utdelning (publicering) av materialen inte är tillåtet, jag tror många inte tänker på att de program man tankar ner med även delar ut nedladdat material till andra; så funkar ju både Kazaa, BitTorrent och DirectConnect.

clindh skrev:
Det som däremot är klarlagt är att utdelning (publicering) av materialen inte är tillåtet, jag tror många inte tänker på att de program man tankar ner med även delar ut nedladdat material till andra; så funkar ju både Kazaa, BitTorrent och DirectConnect.

Det gäller alltså att fylla sin hårddisk med ett stort antal Gigabyte icke upphovsrättsligt skyddat material (eller sådant man själv äger rättigheterna till) och sedan dela ut, så att man på laglig väg kan komma åt piratkopiorna. :)

*edit* stavning...

Det är väl primärt runt nedladdning av musik odyl, där man inte godkänner användaravtal och licensregler, som begreppet "för eget bruk" i LOU är svårtolkat. Jag har inte sett någon sådan diskussion runt programvaror.

clindh skrev:
...Ett resultat av att Windows-marknaden ökat på senare år (de som betalar för sig alltså... :) vilket gjort att man satsar mer på test och den OS-specifika utvecklingen.
Som helhet står Windows för runt 80% av Pshp-marknaden. I den grafiska branchen runt 60%.

Lagligt alltså.

År 2003.

Senast ändrad:
Här var det livat! Diskussionerna har handlat om lite allt möjligt ser jag. Några korta svar på inlägg som var riktade till mig:

swordsman skrev:
Du snackar i nattmössan om saker du inte vet något om. Visst kan finniga fjortisar utveckla skitprogram på 500 timmar, men ett stabilt program för en professionell marknad med höga krav på funktionalitet tar LÅNG tid att utveckla.
Du rekommenderar mig att läsa en bok. Själv lyckas du inte ens läsa mitt korta inlägg korrekt. Jag har inte framfört åsikten att okunniga programmerare skulle kunna utveckla Photoshop.

Grönbeck skrev:
Vad vet du om vad som är nödvändigt i ett sådant sammanhang???
Du behöver visst också öva dig i läsförståelse. Så här inledde jag stycket du svarar på: "Jag tror inte heller". För att hjälpa dig på traven har jag markerat nyckelordet.

Aton_ skrev:

Du rekommenderar mig att läsa en bok. Själv lyckas du inte ens läsa mitt korta inlägg korrekt. Jag har inte framfört åsikten att okunniga programmerare skulle kunna utveckla Photoshop.

Tjena svenskagurun! Hur går det själv med läsförståelsen? Kan du märka ord så kan jag...

Jag har inte sagt att du sagt att okunniga programmerare kan utveckla Photoshop. Däremot har jag medgett att finniga fjortisar kan utveckla skitprogram på 500 timmar.

Nåväl, jag överger härmed din meningslösa märka-ord-metodik, eftersom den inte för diskussionen någonstans. Däremot menar jag fortfarande att Photoshop har ett välmotiverat pris, och förmodligen hyggligt motsvarande utvecklingskostnader. Att utveckla välbyggd, vältestad kvalitetsmjukvara tar enorm tid och kostar enorma pengar, vilket du kunde förstått om du skummat en rad i boken jag tipsade om eller om du tagit in vad flera av dina meddebattörer försökt förmedla i denna tråd istället för att bara angripa människors sätt att uttrycka sig.

ANNONS
Götaplatsens Foto