Annons

PS och Camera RAW

Produkter
(logga in för att koppla)

Dykhjelm

Aktiv medlem
Hej
När jag via filläsaren i Photoshop CS öppnar en NEF (RAW)fil får jag inte upp den startmeny som visas i PS-användarhandbok. Jag får upp en mycket förenklad meny utan inställningsmöjligheter.
Har Camera RAW verion 2. Använder Nikon D50.
Finns det någon inställning som jag missat?

Du har installerat Nikon View antar jag. Då är det en fil man måste plocka bort för att PS ska förstå att NEFfarna ska öppnas med camera raw. Sök lite i forumet, jag vet att det har varit på tapeten tidigare.

skulle tro att du behöver en nyare version av Camera RAW, problemet är att den senaste versionen bara finns till PH CS2, så om du skall ha upp dom i photoshop måste du ha en nyare version. den senaste för CS är version 2.4 tror jag. finns att hämta här du kan läsa lite om vilka kameror dom stöder.

Tack alla, men jag har fortfarande problem.
Har följt Boris rekommendationer men nu kan inte PS öppna mina RAW-filer då det är fel typ av dokument.

Men Camera RAW 2.0 kunde öppna filerna och identifiera min kamera till D50, men med en förenklad skärmbild med få inställningsmöjligheter.

boris.bonasin skrev:
Det var nog Nikons program som tog över. Installera om Nikons program igen så ska du se att det kommer att fungera igen.

Nej, vem vill ha in detta krymplingsprogram? Ta hem DNG Converter 3.1, tänkte jag skriva. Men så slog det mig att Adobe inte har uppdaterat programmet för Nikon D50. Så det blir till att ta hem DNG Converter 3.2 när den lanserar, vilket bör ske ganska snart.

MVH/Stefan

stefohl skrev:
Nej, vem vill ha in detta krymplingsprogram? Ta hem DNG Converter 3.1, tänkte jag skriva. Men så slog det mig att Adobe inte har uppdaterat programmet för Nikon D50. Så det blir till att ta hem DNG Converter 3.2 när den lanserar, vilket bör ske ganska snart.

MVH/Stefan

Tog precis hem Adobe Camera RAW plugin 3.1 och den verkar fungera med D50:s NEF.

På Dpreview så skriver dom dock att det ska vara nåt problem med vitbalansinställningen, nån som känner till nåt om det?

Testar bara lite med en D50-NEF som jag laddat ner men jag ser inte att det är nåt problem..

Goran skrev:
På Dpreview så skriver dom dock att det ska vara nåt problem med vitbalansinställningen, nån som känner till nåt om det?

Nikon krypterar vitbalanseringen, så att andra program inte kan läsa den vitbalansering som kameran har registrerat. Ett mycket märkligt beslut från Nikon, som går helt emot utvecklingen mot öppna arbetsflöden.

Nu ska man inte överdriva problemet. Det finns många andra sätt att vitbalansera, väl så effektiva som det som kameran har mätt upp. Men jag uppskattar inte den inställning som Nikon har i denna fråga.

Stefan

Enligt Adobe:s hemsida så fungerar Camera Raw 3.1 bara med PS CS2. Jag har "bara" PS CS. Någon som vet om jag kan använda 3.1.

Dykhjelm skrev:
Enligt Adobe:s hemsida så fungerar Camera Raw 3.1 bara med PS CS2. Jag har "bara" PS CS. Någon som vet om jag kan använda 3.1.

Det e väl bara att testa,
döp om den gamla pluginen först bara..
innnan du lägger dit den nya..
funkar bra med PS Elements 3.0 i alla fall..

Dykhjelm skrev:

Nej, det har provats av många och ingen positiv rapport har jag hört. Ett sätt är att göra en konvertering med DNG Converter 3.1 och sedan öppna dessa bilder i Camera Raw 2.4.

MVH/Stefan

Goran skrev:
Tog precis hem Adobe Camera RAW plugin 3.1 och den verkar fungera med D50:s NEF.

Testar bara lite med en D50-NEF som jag laddat ner men jag ser inte att det är nåt problem..

jag får dementera mitt tidigare uttalande,

vitbalansen funkar inte automatiskt med D50-NEF och PS CR3, dessvärre, man måste ställa in vitbalans för varje bild manuellt, men nu när Nikon och Adobe blivit vänner igen så borde väl en fix komma rätt snart..

ANNONS
Götaplatsens Foto