Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

PS och Crop, behålla propotioner ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Stisse

Aktiv medlem
Hej !

Ofta när jag jobbar i PS vill jag göra en crop, men jag vill också behålla propotionerna i höjd vs bredd.
man kan ju hålla Shift för att få en exakt rektangel, men finns det något knep för att markera med bibehållen propotion ?

(Hoppas jag förklarat förstårligt)

/Stisse...

Stisse skrev:
Hej !

Ofta när jag jobbar i PS vill jag göra en crop, men jag vill också behålla propotionerna i höjd vs bredd.
man kan ju hålla Shift för att få en exakt rektangel, men finns det något knep för att markera med bibehållen propotion ?

(Hoppas jag förklarat förstårligt)

/Stisse...

Jag brukar fylla i höjd och bredd i rutorna som dyker upp när du väljer beskärningsverktyget.
Fyller då i t.ex bredd 3 och höjd 2.
Vilken enhet man använder spelar ingen roll så läge som man inte ändrar upplösningen. Rutan för upplösning lämnar jag tom, då ändras inte upplösningen. Någon får rätta mig om jag har fel.

/Thomas

Antingen gör du som ovan, eller så markerar du hela bilden med beskärningsverktyget och trycker ner shift för att behålla ration när du skalar ner.

ANNONS
Götaplatsens Foto