Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

PS och crop och storlek

Produkter
(logga in för att koppla)

BugEyes

Aktiv medlem
Hej,

När jag håller på med mina bilder vill jag ofta beskära dom i proportionerna 2/3 så att dom passar på ett 10X15 eller 20X30 papper etc.
Då skriver jag in ett mått i rutorna för crop verktyget, ex 10 och 15.
Det jag undrar över är om det spelar roll i slutändan vilka siffror jag skriver där och om jag därmed förlorar/förvanskar information i bilden.
Spelar det någon roll alls om jag beskär i proportionerna 20X30 om jag skriver ut i 10X15 eller tvärtom?
Jag har inte riktigt lyckats fatta det själv.

inte för att jag vet säkert men det känns verkligen som det bara är propotionerna man ställer in och inte något äkta mått för hur stor bilden faktiskt blir.

är det som jag tror man lika bra skriva 1 och 1.5

Om du skriver 1 x 1.5 och har cm som standard så kommer PS att justera PPI värdet så att det passar för en 1x1.5cm stor bild, dvs om du skriver ut den utan att i det läget ändra så kommer den bli så liten på pappret.

Antalet pixlar kommer dock inte att skilja så vida du inte fyller i dpi fältet också.

Tack,
Då vet jag att jag kan beskära utan att förlora info och sedan skala om för utskrift åt vilket håll jag vill.

BugEyes skrev:
Hej,

När jag håller på med mina bilder vill jag ofta beskära dom i proportionerna 2/3 så att dom passar på ett 10X15 eller 20X30 papper etc.
Då skriver jag in ett mått i rutorna för crop verktyget, ex 10 och 15.
Det jag undrar över är om det spelar roll i slutändan vilka siffror jag skriver där och om jag därmed förlorar/förvanskar information i bilden.
Spelar det någon roll alls om jag beskär i proportionerna 20X30 om jag skriver ut i 10X15 eller tvärtom?
Jag har inte riktigt lyckats fatta det själv.

Jag anväder Elements eller PS 7.0. När jag använder crop kommer det inte upp några rutor för att skriva i mått, utan det är bara till att markera först och sen croppar programmet efter markeringen. Jag är helt nybörjare på det här, men skulle vilja kunna beskära med rätt proportioner för utskrift till 10x15 (2:3), hur gör jag det i mina program??

Man anger (om man vill) fasta mått i beskärningsverktyget uppe i det verktygsfält som ändras för aktuellt verktyg. Anger man fasta mått så kan man ju råka ut för att bilden förstoras om de angivna måtten är större än markeringen man gör. Vilket inte är så bra om man inte hade tänkt detta.

ANNONS
Götaplatsens Foto