Annons

Räcker 8mp till riktigt skarpa A3-utskrifter?

Produkter
(logga in för att koppla)

Patrik Palombo

Aktiv medlem
Sitter och planerar ett inköp av en Canon 30D och planerar också att skaffa en A3skrivare vart efter. Men är osäker på vad som behövs för att kunna trycka ut säljbara bilder i runt 30x40.. Räcker en 30D då?

Förstår att det finns många trådar om sånt här och jag har tittat runt men inte riktigt fått svar på det jag undrar.

Mvh
Patrik

långa svaret är att jag har skrivit ut bilder från min D1x (5,9mp) med mycket gott resultat i A3 format.

sen börjar snacket om betraktningsavstånd osv...

Ännu lite längre svar. Viktigare att skaffa bra gluggar. Objektivets upplösning ligger oftast en bra bit under det som sensorn klarar av, även med dom bättre modeller (i verkliga omständigheter).

Har tänkt att köra med 24-105mm L, 100mm macro, 10-22mm, 50mm 1.4 och tillsist om jag har råd någon dag 100-400mm L så har inte tänkt använda något billigare kitobjektiv eller liknande.

hej

låter vettigt.
Kraven skiljer sig ju om man skriver själv med bläck kontra vad bildbyråer kräver.

Jag har skrivit bilder från med D30 (3.3 mpix) på min Epson R1800 som blivit väldigt bra, motivet styr ju också.

Har flera utskrifter från D60 (6 mpix) och naturbiler är helt godkända med den upplösningen. Skalat upp i PS vid själva utskriften, dvs inte lagt nått jobb på skala upp.

Har nu bla en 1D mk2 o den ger också bra utskrifter.

Så lär dig hur skärpa bilder beroende på användning av bilden, tror det är helt avgörande, sen ev hur skala upp, körde fred mirandas sharpen pro.

Gluggarna du pekar på är bra, helt klart.JAg har iofs en 50/1.4 och den är inte så användbar på en 1,6 crop, hadde den på 5D innan jag sålde den.

Roine

Senast ändrad:
strikt matematiskt är svaret nej, om du ska skriva ut med 300 dpi. 8 Mpix är ca 3300 x 2475 pixlar.

Då får du ut ca 28 x 21 cm (~A4) medan A3 är ca 43 x 27 cm

Men som skrivs ovan; det fungerar utmärkt (med interpolering) och blir skarpt.

(nu kommer snart någon och knäpper mig på näsan för att måtten o antal pixlar inte stämmer exakt....

För bläckstråle är lämplig upplösning oftast 240 ppi, vilket är jämnt delbart med 1440 dpi som är den dropptäthet många skrivare har. Då kommer man en bit närmare, och 300 ppi ger ingen synlig förbättring.

Jag har sett 70x100 cm lambdakopior från Canon 1D (4MP), scannat TriX-negativ och Canon 1D MK2 (8 MP) bredvid varandra.

1D-bilden såg ganska mjuk ut pga interpolering, men också att bilden inte var knallskarpt fokuserad. På vettigt betraktningsavstånd såg den helt ok ut. 1D Mk2-bilden såg alldeles utmärkt ut (liksom det scannade TriX-negget.)

Jag kan inte säga att jag ser någon skillnad på dom få A3 utskrifter jag har från min tidigare D2Hs (4mp) och min nuvarande D200 (10mp).

Pixlar är inte allt, optiken är viktig den också, men skall man croppa hårt så är det naturligtvis en stor fördel.

/kent

Då kommer det att bli en skrivare sen så jag kan försöka ha lite utställningar :) Bara börja att titta runt efter billiga, fina ramar att beställa med

Fundera gärna lite på om det är ekonomiskt vettigt att köra utskrifter hemma, eller om det är bättre att låta andra köra ut printarna.

För egen del har jag kommit fram till att det skulle bli för dyrt att ha en egen skrivare för det ändamålet. Dels för att de skrivare som är ekonomiskt möjliga för mig är ordentligt dyra i drift med sina små patroner. Dels för att det behövs profiler för alla skrivar-/papperskombinationer.

Jag lämnar alltså bort det jobbet och är nöjd med resultaten från Proformat och Crimson. Man får ju tillgång till större storlekar också.

Hmm.. ska fundera på den frågan lite mer.. Systern jobbar som fotoassistent och dom har en ordentlig maskin som skriver ut bilder.. Men roligt att ha en ordentlig skrivare hemma, man kan ju använda dom till många saker och ändamål. Men ska ta en ordentlig funderare

hej igen

jag har en r1800 (a3 skrivare) o bläcket, som påpekats ovan, samt papper är minst 2-3ggr dyrare än att sända in till tex colormailer. Skriver väldigt sparsamt på skrivaren o tycker bläcket jämt är slut, ett kit med alla patroner kostar klart över 1000 spänn samt pappret e svindyrt.

Roine

roinek skrev:
hej igen

jag har en r1800 (a3 skrivare) o bläcket, som påpekats ovan, samt papper är minst 2-3ggr dyrare än att sända in till tex colormailer. Skriver väldigt sparsamt på skrivaren o tycker bläcket jämt är slut, ett kit med alla patroner kostar klart över 1000 spänn samt pappret e svindyrt.

Roine

Ett sätt att få ned åtminstone bläckkostnaden är att använda flaskbläck. Jag har kört mycket med bläck från Colorworkshop - flaskor med 100 ml av varje bläck till en betydligt lägre kostnad än patroner,
/henrik

ANNONS
Götaplatsens Foto