Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Räcker vattenskyddet på d600?
- Trådstartare Zulan
- Start datum
Erik Schalin
Aktiv medlem
Ösregn är knappast ngt bra för en kamera.
Värstingarna kanske klarar det.
Men paraply är en fantastisk uppfinning.
Är det normal användning du syftar på så klarar kameror en hel del.
Värstingarna kanske klarar det.
Men paraply är en fantastisk uppfinning.
Är det normal användning du syftar på så klarar kameror en hel del.
horvendile
Aktiv medlem
Nikon påstår att D600 är lika vädertålig som D800.
Vad det betyder är en annan sak - lite mellan skål och vägg verkar man prata om 10 mm regn på två timmar. Men det hänger på saker som hur mycket det blåser. Och officiellt tror jag inte man lovar något särskilt alls.
Och allting bygger på att även objektivet är tätat.
Vad det betyder är en annan sak - lite mellan skål och vägg verkar man prata om 10 mm regn på två timmar. Men det hänger på saker som hur mycket det blåser. Och officiellt tror jag inte man lovar något särskilt alls.
Och allting bygger på att även objektivet är tätat.
Dadigan
Avslutat medlemskap
Jag har använt icke vädertätade kameror i ösregn i flera timmar utan att de slutade fungera. Jag har använt vädertätade kameror i vanligt regn där de slutade fungera. Allt beror förstås på omständigheterna.
Om du vet med dig att du ska fotografera timmavis i ösregn skulle jag inte lita på någon vädertätning utan använda mig av det gamla tricket: ica-kasse med hål i botten, trä igenom objektivet och sätt gummisnodd runt. Alternativet är förstås att skaffa ett regnskydd som är mer anpassat för just din kamera men ica-kassen gör sitt jobb för det mesta.
Är det däremot fråga om enstaka bilder i vanligt/lättare regn räcker det nog med att torka av kameran hjälpligt efter fotograferingen och att undvika att få in vatten i batteriet förstås.
Generellt tror jag att kamerorna klarar mer än man tror men eftersom det är en del pengar investerade i dem vill man ju inte gärna testa hur mycket de klarar...
Om du vet med dig att du ska fotografera timmavis i ösregn skulle jag inte lita på någon vädertätning utan använda mig av det gamla tricket: ica-kasse med hål i botten, trä igenom objektivet och sätt gummisnodd runt. Alternativet är förstås att skaffa ett regnskydd som är mer anpassat för just din kamera men ica-kassen gör sitt jobb för det mesta.
Är det däremot fråga om enstaka bilder i vanligt/lättare regn räcker det nog med att torka av kameran hjälpligt efter fotograferingen och att undvika att få in vatten i batteriet förstås.
Generellt tror jag att kamerorna klarar mer än man tror men eftersom det är en del pengar investerade i dem vill man ju inte gärna testa hur mycket de klarar...
kennethvärmdö
Aktiv medlem
dusch
Vet en som duschade med sin D700 (upprätt) efter en lerig fotosejour
och kameran överlevde.Kanske inte tillrådligt men ändå.
Vet en som duschade med sin D700 (upprätt) efter en lerig fotosejour
och kameran överlevde.Kanske inte tillrådligt men ändå.
A I Nikolis
Aktiv medlem
Vanligt regn bör den tåla utan problem. Jag har själv använt icke-vädertätade kameror i fullt ösregn utan problem. Det är dock ingen garanti, men rädslan att den ska gå söder för lite vattendroppar är överdriven.
jelu1661
Aktiv medlem
Hmm, paraply, behöver man inte båda händerna?
Jag brukar klämma fast det med axeln om jag behöver båda händerna. Men det finns ju fler lösningar
Bilagor
Erik Schalin
Aktiv medlem
Ja eller stativ...
Erik Schalin
Aktiv medlem
Plastpåsen Skyddar också för skånskt regn - vågrätt
MEn skyddar inte dig
MEn skyddar inte dig