Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Räta upp bild - Plugin?

Produkter
(logga in för att koppla)

FelixSwensson

Avslutat medlemskap
Hejsan. Jag såg för några månader sedan apples keynote där de demonstrerade iPhoto 5 bland annat och jag blev väldigt imponerad av funktionen för att räta upp bilder. Man fick upp ett rutnät sen var det bara att rotera bilden och så croppade den bilden själv så man slapp de vita kanterna.

Finns det nån plugin till Photoshop som ger ungefär samma funktion?

FelixSwensson skrev:
Hejsan. Jag såg för några månader sedan apples keynote där de demonstrerade iPhoto 5 bland annat och jag blev väldigt imponerad av funktionen för att räta upp bilder. Man fick upp ett rutnät sen var det bara att rotera bilden och så croppade den bilden själv så man slapp de vita kanterna.

Finns det nån plugin till Photoshop som ger ungefär samma funktion?

Men måste man ha ett plug-in till ps bara för att det ska gå lättare. Annars är det väl bara att vrida bilden och beskära den. Så brukar jag i allafall göra.

Mvh Markus Asp

Re: Re: Räta upp bild - Plugin?

Digi skrev:
Men måste man ha ett plug-in till ps bara för att det ska gå lättare. Annars är det väl bara att vrida bilden och beskära den. Så brukar jag i allafall göra.

Mvh Markus Asp

Japp, så gör jag med, ett ögonblicks verk, hur enkelt som helst...

/Håkan

Re: Re: Re: Räta upp bild - Plugin?

hakanv skrev:
Japp, så gör jag med, ett ögonblicks verk, hur enkelt som helst...

/Håkan

Javisst är det det. Öva dig på det Felix, det blir snart lättare!

Mvh Markus Asp

Använd "mätgrejen" som finns under pilen på verktygslisten (tror det är på samma som pilen den ser ut som ett måttband). Dra ett streck efter nått som skall vara rakt, Ex. en horisont eller en husvägg eller nått annat. Välj sedan att rotera och "fritt val" då står graderna redan inskrivna och det är bara att välja medsols eller motsols. Sedan är bilden "spikrak" och då är det bara att beskära bilden.

Annars på Photoshop CS så finns det ju ett makro under arkiv menyn för att fixa många bilder "räta upp och beskär" brukar fungera bra när man scannat bilder snett och man skall fixa många.
/Jonas

Jonke O skrev:
Använd "mätgrejen" som finns under pilen på verktygslisten (tror det är på samma som pilen den ser ut som ett måttband). Dra ett streck efter nått som skall vara rakt, Ex. en horisont eller en husvägg eller nått annat. Välj sedan att rotera och "fritt val" då står graderna redan inskrivna och det är bara att välja medsols eller motsols. Sedan är bilden "spikrak" och då är det bara att beskära bilden.

Annars på Photoshop CS så finns det ju ett makro under arkiv menyn för att fixa många bilder "räta upp och beskär" brukar fungera bra när man scannat bilder snett och man skall fixa många.
/Jonas

Håller med om mätgrejen. Och Felix, om du har så ta en linjal och mät innan du inte är 100% på att den är ett dugg sned, din bild.

Mvh Markus Asp

Hej. Utan plugin kan du räta upp bilden så här bl.a. i Photoshop och Elements
Markera bilden med rectangle verktyget (M). Välj Edit - transform -perspective. Dra i fyrkanterna till det ser bra ut. Dubbelklicka.
Åter till Edit - transform - distort. Justera bilden med fyrkanterna så det ser bra ut.
Glöm inte att ändra arbetsytan,(canvas size). Ska du göra bilden högre utökar du i nedre rutan i mitten med 10 - 20 %.
Efter detta beskär och klonar du.
Glöm inte att arbeta från en kopia av din bild!!
Övning ger färdighet...

hebbe skrev:
Hej. Utan plugin kan du räta upp bilden så här bl.a. i Photoshop och Elements
Markera bilden med rectangle verktyget (M). Välj Edit - transform -perspective. Dra i fyrkanterna till det ser bra ut. Dubbelklicka.
Åter till Edit - transform - distort. Justera bilden med fyrkanterna så det ser bra ut.
Glöm inte att ändra arbetsytan,(canvas size). Ska du göra bilden högre utökar du i nedre rutan i mitten med 10 - 20 %.
Efter detta beskär och klonar du.
Glöm inte att arbeta från en kopia av din bild!!
Övning ger färdighet...

Aha, tackar för tipset!

Hvorfor gjøre det så tungvindt?

Bruk crop verktøyet direkte og roter det markerte området slik at resultatet blir rett.

Picassa2 har precis den funktionen. Det är visserligen inget plugin till PS men samma funktion finns ivf.

Går att ladda ner från goole.com

Tanken med mitt förslag är att få de där husen som lutar bakåt eller framåt ska bli raka även åt det hållet. Annars ordnas lite snedhet med crop-vektyget.

Aha.. då kanske du skule testa mitt fusk,,
jag brukar markera aktuell yta - dra kopia av lager och gå in på redigera skeva eller förvränga och sedan anpassa det till originallagret - ibland måste man läsa in bilden flera gånger för att hitta hur man ska markera/kopiera och skeva... men ofta ger det fullgott resultat i slutändan om man är noggrann.

Digi skrev:
Vore lättare attförstå dig på engelska!// Väl menat!

Mvh Markus Asp

Så svårt var det väl ändå inte...

“Varför göra det så tungrott?

Använd crop-verktyget direkt och rotera det markerade området så att resultatet blir bra.”

ANNONS
Götaplatsens Foto