Annons

Rättvända bilder i Irfanview

Produkter
(logga in för att koppla)

matnyttige

Aktiv medlem
Jag brukar kolla igenom mina bilder med programmet Irfanview innan jag ev bearbetar dem i Photoshop. Tidigare så fungerade rättvändningen av stående bilder bra men sedan en tid fungerar ej detta. (Är ju rejält jobbigt om man har plåtat porträtt att vrida nacken hela tiden då man ska kolla igenom bilderna).
Tror det beror på att jag har uppgraderat Irfanview till senaste versionen (3.98 med plugins).

Någon som vet om det går att fixa detta eller känner till något annat program där man kan se bilderna snabbt och enkelt? (Tycker Canons egna program, zoombrowser är alldeles för långsamt).

Under Alternativ/Egenskaper, fliken JPG/PCD/GIF finns alternativet "Vrid bild automatiskt i enlighet med EXIF-info (om tillgänglig)".

Bilagor

• capture.jpg
    capture.jpg
    10.4 KB · Visningar: 204
Tack för svaret. Min version ser inte riktigt ut så men om jag kryssar i rutan under Options, JPG Lossless Operations så gäller det bara för den bilden, inte biblioteket.

Bilagor

• irfan.jpg
    irfan.jpg
    21.8 KB · Visningar: 199
Om du går in under Options och sedan till Properties så hittar du rätt.

Välj fliken JPG/PCD/GIF enligt bilden som bifogades tidigare.

En följdfråga när det gäller Irfanview. Är det någon som vet om det går att ställa in startmapp, och i så fall hur, i Irfanview?

Jag har inte lyckats komma på hur och det håller på att reta gallfeber på mig.

ANNONS