Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

råd om grillspett

Produkter
(logga in för att koppla)

robnil

Aktiv medlem
Nej inte matlagningstips, men foto av grillspett.
Jag har plåtat grillen och undrar vad jag ska leta efter konositionsmässigt. Har inte fotat mat någon gång, vet bara att det brukar anses vara väldigt svårt.

Skulle någon vänlig själ vilja kommentera dessa försök åt mig? Har tyvärr ingen på närmare håll att fråga faktiskt och ni vet kanske hur det brukar låta när man frågar frugan (å va fint, men varför är inte barnen med på bilden... :)

http://album.rnit.se/test_grillspett/

14 st exponeringar i olika vinklar. Är det skräp eller är det någon som funkar? Varför i så fall?

Glad midsommar! Ta på er regnkappan!

Jag tycker att de flesta såg smakliga ut, men lite mer färg hade varit trevligt, typ grön paprika, röda körsbärstomater etc.

det var faktiskt exakt samma svar jag fick av min fru så hon kanske inte ska underskattas ändå :)

Funkar kompositionen annars då? Om det hade varit röd och grön färgklick.. vilken funkar bäst?

Någon av de senare som är tagna lite närmre där man ser mer detaljer i maten och kanske kunde det varit aningen glesare mellan spetten.

så sant men låt inte tråden bli ett feministspjut utan ge mig lite lite cred för att jag offentligt erkänt mitt misstag :)

Bra vinklar, å ett gäng bra första bilder i stort.

Men lite tips som jag kan komma på rakt av.

Fundera vad du placerar i bakgrunden, genom gröna lövverk tex, tänk i stort färger å mängd ljus.

Känns lite som bilderna är fotade med blixt från sidan, mitt i natten just nu. Varför inte hänga upp ett vitt lakan över för att diffusera ljuset, lite hårt i nuläget.

Fundera lite på upplägget kanske räcker det med tre fyra spett upplagda på ngn violett tallrik eller så, med ngt tillbehör.

Angående färgvalet på paprikan så testa röd å grön, ltie rödlöks bitar som jag ser att du haft å champinjoner är inte heller dumt, lite extra olivolja vid fototillfället är nog inte pjåkigt heller.

Lycka till!

Härliga grillspett vill jag bara säga. Det enda jag skulle önska va att det va lite luft mellan spetten, så att det inte ser ut som packade sillar. Kanske 3-4 spett lite härligt upplagda, fast inte helt symmetriskt, utan så som det skulle kunna bli om man bara lägger upp dem. Det var min åsikt...

Mer luft håller jag med om. Kanske grillen kan stå i förgrunden och så tvingar du några lagom oskarpa (på bilden, inte i verkligheten... :) )familjemedlemar att se ut som dom äter i bakgrunden. Mer rött och orange i spetten och t ex grönt och blått på di där suddiga i bakgrunden.

Sen bör nog gallret och grillen ha bättre finish. Även om det oftast inte är så i verkligheten så ser det så mycket mer aptitligt ut i bild om det är blankt och rent.

Jag hade gärna sett liiiite mer skärpedjup, så man ser mer käk tydligt. Det blir man hungrigare av.

:)

Håller med Calle om att det behövs lite mer skärpedjup (hela spettet i skärpa!) -- och tror dessutom att du ska ta bilderna mer snett uppifrån, istället för snett från sidan.

Sen kan man ju alltid klona in en potatis i nåt hörn också. Det blir grillspettsbilder ofta roligare av. ;-)

Senast ändrad:
pallep skrev:
Jahopp, så vart man hungrig igen.

Jag med. Om en stund ska jag ta min vuxen-BMX (Orange Hitman specialbyggd för graniten här: http://www.fjallstal.se/cykel/oh/ ) och ta en sväng på berget. Det är jättebra att äta för mycket och bli slö innan man gör radikala manövrar på relativt hög höjd. Den här tråden behöver en varningstext. Eller så behöver jag ett grillspett. Och kondition. Och mindre fritid...

:D

Jag säger som många andra. Lite mer luft mellan spetten. ökat skärpedjup, och kanske några bilder tagna med tele från lite avstånd för att uppnå teleeffekt med lagom skärpedjup samtidigt som du slår ut bakgrunden. Håller också med karl i att tänka på bkgrunden. En gräsmatta med som bakgrund och bilderna tagna snett uppifrån ståendes på en stol kanske.

Av de bilder du visar gillar jag mest de med grön oskarp bakgrund. Det där staketet är lite kantigt och har trist färg. Gräset, eller vad det är, lyfter fram de varma tonerna i grillspetten. Kan hålla med om att skärpedjupet är nästan lite för kort även om det passar i den här sortens bilder.

ANNONS
Götaplatsens Foto