Annons

Råd vid köp av beg Canon 7D

Produkter
(logga in för att koppla)

Redwolf

Medlem
Hej!
Jag har bestämt mig för att köpa en begagnad Canon 7D, som jag inte har någon handhavandekunskap om. Är inte helt novis, har 450D idag.

Jag skulle behöva lite råd med saker jag bör kontrollera innan jag köper kameran och hur jag enklast kontrollerar dessa saker. Jag tänker köpa endast hus och har tillgång till canonobjektiv sedan tidigare.

Jag tänker mig att jag bör kontrollera antalet exponeringar, rimligt brus vid höga isotal, AF och eventuellt slutartid, men hur?

Något annat jag bör kolla?

Tack på förhand!

/Ulf
 
Jag har ägt en 7D & det är grymt mycket kamera för pengarna, speciellt om man är smart & köper en begagnad så jag är säker på att du kommer att bli nöjd.

Ska du kolla antalet exp så görs väl det säkrast med EOS Utility dvs med dator så du kanske ska ta med dig den när du åker & köper kameran, säljaren bör ju ha skivan med programmet kvar så du kan installera det om du inte redan har det.

Min hade gått 30000 exp då jag sålde den & det finns säkert många som tycker att det är väldigt mycket men det är ju en snabb kamera så det tickar fort på om man plåtar sport tex & jag tycker inte man behöver oroa sig över det då slutaren är gjord för 150000 exp & förmodligen håller bra mkt längre än så...(min nya kamera är 2 månader & redan gått 5000 exp...).

Sen tycker jag du ska kolla om du inte kan hitta en 7D med batterigrepp, det skiljer oftast inte mer än 500:- i pris & det följer ju ofta med ett extra batteri så det gör det ju ännu mer prisvärt, du kan ju alltid sälja batterigreppet om det nu inte skulle komma till användning, fast jag tycker att kameran ligger mkt bättre i handen med greppet på.
 
Kolla noga i butikerna, jag hittade en ny på Mediamarkt för 9990:-. Med de extrpengarna finns ju även garantier :)
 
Hej!
Jag har bestämt mig för att köpa en begagnad Canon 7D, som jag inte har någon handhavandekunskap om. Är inte helt novis, har 450D idag.

Jag skulle behöva lite råd med saker jag bör kontrollera innan jag köper kameran och hur jag enklast kontrollerar dessa saker. Jag tänker köpa endast hus och har tillgång till canonobjektiv sedan tidigare.

Jag tänker mig att jag bör kontrollera antalet exponeringar, rimligt brus vid höga isotal, AF och eventuellt slutartid, men hur?

Något annat jag bör kolla?

Tack på förhand!

/Ulf

7D'n är en fantastisk kamera. Jag hade nöjt mig med en funktionskontrol så att kameran fungerar som den skall. Exemplevis att AF funkar och att den exponerar rätt. Blixten hade jag också kollat så att den laddar upp och funkar som den förväntas. Antalet exponeringar och allmänt skick blir väl mer en fråga kopplat till priset.

Övrig funktonalitet har du ju redan bestämt begränsingarna för när du valt en 7D. (Tänkte på brushantering mm).

Jag personligen upplevde en liten tröskel fotomässigt i att kunna få ut så bra bilder från kameran som den faktiskt är kompenten till att leverera. Men när det väl satt så leverade den verkligen.
Nu är du säkert en bättre fotograf än jag var då så det blir kanske inte blir så för dig ;)
Det är en väldigt kompetent kamera!

Har du funderat på att köpa den begagnad från en handlare? Exempelvis ScandinavianPhoto lämnar ju otast en garanti, vilket är en stor trygghet när man handlar relativt dyra grejer.
Så klart finns det ett visst påslag på priset så beroende på priser och utbud på andrahandsmarknaden kan det vara olika intressant. Men värt att tänka på i vissa lägen.

Lycka till med ditt köp!
 
ANNONS