Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Rödaktig ton i Windows

Produkter
(logga in för att koppla)

cihlin

Aktiv medlem
Jag har lite problem med färgprofiler skulle jag tro... Bilden ser bra ut i Photoshop men visningsprogrammet i Windows Xp visar bilden med en distikt rödaktig ton.

Jag har fotat i RAW format med Adobe RGB profil, redigerat i Photoshop (Inställt på Adobe-rgb), konverterat till S-Rgb innan jag sparat.

Likafullt blir bilden rödare i windows, dock ser den bra ut om jag öppnar den i Internet explorer vilket förbryllar mig ännu mer...

Nån som vet vad jag gör för fel eller hur jag kan få windows att visa bilderna rätt...

Är det ingen som har något svar, Jag tycker jag gjort i enlighet med de tips jag hittat här på sidan men ändå blir det fel, mycket irriterande...

När ni har valt Convert to profile, välj också Assign profile, och assigna srgb där också.. för mig funkade det.. det konstiga är att problemet kom och gick lite..

Jag har för mig att jag fick detta fel när jag av misstag valde "Assign" istället för "Convert" to profile. Kan inte kolla just, men jag har för mig att det var så. Inget du känner igen...?

Jag har provat att även assigna profilen (efter jag konverterat) utan resultat... Tycker detta är konstigt oxo för att om jag förstått det hela rätt så ska en bild i Adobe-rgb som visas i Windows (S-rgb) tappa i färg lyster och inte som nu få starkare färger..

Kan det vara nått program som ändrar på windows sätt att visa bilder...

cihlin skrev:
...för att om jag förstått det hela rätt så ska en bild i Adobe-rgb som visas i Windows (S-rgb) tappa i färg lyster och inte som nu få starkare färger...

Windows förhandsvisning läser profiler så Adobe RGB visas som bilden ser ut i Photoshop

(flame)
När skall folk inse att det där med färgprofiler och olika färgrymder bara introducerar mer tokigheter än det löser. Finns det nåt som fått folk att felredigera, och därmed förstört sina bilder, mer är just denna soppa?

Ok, så Windows bör alltså visa bilden korrekt med adobe-rgb. Men om den läser profiler borde den väl oxo visa s-rgb rätt eller...

Jag blir nog aldrig klok på detta, kanske lika bra att inse att bilderna kommer att se olika ut beroende från vars dom visas och bara vara nöjd med det...

steelneck skrev:
(flame)
När skall folk inse att det där med färgprofiler och olika färgrymder bara introducerar mer tokigheter än det löser. Finns det nåt som fått folk att felredigera, och därmed förstört sina bilder, mer är just denna soppa?

Problemet är bara att om du inte använder en färgprofil får du ingen färg. Det går inte att använda Photoshop utan att använda färghantering. Så det enda valet du har är att lära dig hur det fungerar :)

Stefan

stefohl skrev:
Det går inte att använda Photoshop utan att använda färghantering.

Tja, int vet jag, det kanske är så att ps inte funkar utan icc tjafset, vad vet jag. Jag har aldrig använt photoshop och kommer mest troligt aldrig att göra det. Jag vet bara att jag inte bryr mig om icc profiler över huvudtaget och att mina bilder, redigerade/manipulerade eller ej, kommer tillbaks på papper från Proprint såsom jag ser dem på skärmen (jag kryssar alltid i att de inte skall lägga på sin dtfs korrigering). Jag vet också att mina bilder ser ut precis som hemma hos mig om jag ser dem i någon annans dator, detta då under förutsättning att de har en schysst och rätt inställd bildskärm, der också likadana ut i alla mina program, från skrivbordet, Gimp, Xsane till ImageMagick.

Medans de som tjafsar med profiler ofta har problem med att bilderna som kommer på papper ser knasiga ut och ofta ondgör sig över att deras bilder ser olika ut i olika program och på olika datorer. Tja, jag har inte de problemen, å jag saknar dem inte.

steelneck skrev:

Medans de som tjafsar med profiler ofta har problem med att bilderna som kommer på papper ser knasiga ut och ofta ondgör sig över att deras bilder ser olika ut i olika program och på olika datorer. Tja, jag har inte de problemen, å jag saknar dem inte.

Eftersom du använder färghantering :) Vare sig du vet det eller inte gör du det. Spelar ingen roll om du befinner dig i Photoshop eller inte.

MVH/Stefan

stefohl skrev:
Eftersom du använder färghantering :) Vare sig du vet det eller inte gör du det.

Mycket möjligt. Men jag strular inte med profiler, Gimp har inte ens någon profilhantering. Varför skulle mitt (å många med mig) enda val vara att lära mig hur det funkar? Idag struntar jag i det fullständigt, å jag har inga som helst problem av det, bilderna blir som jag vill ha dem. Varför då sätta sig in i det och introducera en potentiell felkälla som så många uppenbarligen bara har problem med?

steelneck skrev:
Mycket möjligt. Men jag strular inte med profiler, Gimp har inte ens någon profilhantering.

Spelar tyvärr ingen roll, du kan använda GIMP eller vad du vill. Du har likt förbannat färghantering. Att det system du nu har fungerar bra beror alltså på att din skärm är kalibrerad att visa färg på ett sätt som ligger så pass nära den färgrymd som ditt labb förutsätter att dina bilder ligger i.

Antagligen är det sRGB som ditt labb antar att dina bilder finns i, sedan konverterar de till sin skrivarprofil.

Du ser, du använder dig av allt detta var sig du vill eller inte. Grattis till att ditt färghanteringssystem fungerar!

MVH/Stefan

stefohl skrev:
Du har likt förbannat färghantering.

Du missar återigen min poäng. Jag påstår inte att jag inte har färgantering, jag säger att jag varken bryr eller strular med det och att de som börjar bry sig och rotar i det ofta ger sig själv problem, jag har inga problem.

Anledningen till mitt lilla "flame" är att jag tror att många som börjar tjafsa med det tror sig kunna hitta dolda blidkvalitéer som helt enkelt inte finns där. De skapar ofta bara problem som istället lurar dem att felredigera sina bilder och ställa till bekymmer för eventuella labb.

Antagligen är det sRGB som ditt labb antar att dina bilder finns i, sedan konverterar de till sin skrivarprofil.

Ja självklart. Men det är inte mitt bekymmer. Jag skall ju inte anpassa mina bilder för deras prylar, det är ju deras problem att anpassa datan när den skickas runt i deras utrustning så att bilderna kommer ut som tänkt. Å eftersom jag inte "strular" med färgprofiler så vet de hur bilderna är tänkta att se ut (förutsätter någorlunda korrekt skärm här). Värre blir det när någon scannat ett negativ med en profil, redigerat bilden med en annan och sett den på skärmen med en tredje, tilldelat och jobbat i färgrymder än hit o dit.. blir många felkällor där, som labbet ofta inte reder ut. Det blir ju uppenbarligen fel redan i den egna datorn, med frågeställaren som tydligt exempel.

Alla labb som kräver att kunden skall anpassa sin bilddata till dem är ju rätt rejält ute å cyklar, det är ju att lasta sina problem på kunden. Man kan ju bara hoppas att kunderna till sådana labb får ersättning för att de gör labbets jobb och dessutom måste hålla reda på när labbet gör förändringar och justeringar på sina prylar.

Jag frågar då igen, varför skulle mitt och andras enda val vara att lära sig hur det funkar? Jag och väldigt många andra får ju bilderna som vi vill ha dem redan idag när vi (medvetet?) struntar i det? (att man skickar till kompetent labb förutsätter jag).

steelneck skrev:
Värre blir det när någon scannat ett negativ med en profil, redigerat bilden med en annan och sett den på skärmen med en tredje, tilldelat och jobbat i färgrymder än hit o dit.. blir många felkällor där, som labbet ofta inte reder ut. Det blir ju uppenbarligen fel redan i den egna datorn, med frågeställaren som tydligt exempel.

Håller med dig, men problemet är väl att de flesta gör så just på grund av att de inte vet vad de gör. Ditt förslag att då slänga bort allt vad som heter färgprofiler löser ju då inga problem. Inte för de som arbetar i Photoshop, där profiler är ett måste. Inte för dig som arbetar i GIMP, men förutsätter en kalibrerad skärm .

Alla labb som kräver att kunden skall anpassa sin bilddata till dem är ju rätt rejält ute å cyklar, det är ju att lasta sina problem på kunden.

Håller med dig igen. Men om du skickar in en bild utan en profil, då gör alla labb en ren gissning om vilken färgrymd de ska utgå från när de konverterar till sin skrivarprofil. Det verkar som om du har hittat ett labb som gör rätt antagande för dig. Men vad sker om du byter labb och dessa gör en annan vild gissning.

Jag frågar då igen, varför skulle mitt och andras enda val vara att lära sig hur det funkar? Jag och väldigt många andra får ju bilderna som vi vill ha dem redan idag när vi (medvetet?) struntar i det? (att man skickar till kompetent labb förutsätter jag).

Du förutsätter kalibrerad skärm och du förutsätter ett kompetent labb och som jag beskrivit ovan också att du arbetar med ett labb som gissar rätt. Så länge detta fungerar, så kommer du få bra bilder. Men den dagen då en av dessa delar inte fungerar, hur löser du problemet?

MVH/Stefan

Jag vill gärna ge mina tankar om profiler och annat.

För de flesta som fotograferar är behovet av att kalibrera skärmar eller ens känna till profiler inte stort

Om man har någorlunda koll på exponeringen och vitbalansen är det ofta bäst att bara lämna den orörda JPG-filen till ett bra labb ch låta dem kopiera bilderna med automatik.

Precis som när man fotograferar med negativ film, man väljer en film med de egenskaper man tycker om och skickar till ett labb som vet hur bilder skall kopieras.

Men ibland är behovet av kontroll större, det är viktigt att färgerna går att förutse redan på skärmen och då är det lämpligt att ha en neutral skärm och kunskap om konverteringar.
Och ett bra labb...

Jag har varit med ett tag och precis som när RA-4 processen kom (vilket gjorde det enkelt att kopiera färg hemma) så kan man ibland tänka att det är för många som vet för mycket om de möjligheter som finns utan att behärska dem.
(Låter inte så trevligt att tänka så men så var det ju också när hemmadator kom och gjorde det möjligt att välja teckensnitt själv och lägga in Clip Art i affärsdokumenten.)

Så det är en intressant problematik, de som borde arbata med färgstyrning har ofta ingen koll medan de som egentligen inte har behovet har 50% koll.
Och alla känner sig osäkra och arga på dumma ICC...

stefohl skrev:
Håller med dig igen. Men om du skickar in en bild utan en profil, då gör alla labb en ren gissning om vilken färgrymd de ska utgå från när de konverterar till sin skrivarprofil.

I vilket läge har labbet lättast att gissa hur bilden ser ut på kundens skärm, när kunderna mixtrar hej vilt med profiler och inte ens själv vet hur bilden egentligen ser ut (återkopplar till trådstartaren) eller när de inte gör det?

Valet att välja "gissnings-metod" torde således vara mycket enkelt för labbet. Därav tror jag att jag inte drabbas av nedanstående.

Du förutsätter kalibrerad skärm och du förutsätter ett kompetent labb och som jag beskrivit ovan också att du arbetar med ett labb som gissar rätt. Så länge detta fungerar, så kommer du få bra bilder. Men den dagen då en av dessa delar inte fungerar, hur löser du problemet?

Byter labb givetvis.

Att man har en skärm som visar rätt är en grundförutsättning som måste finnas där, kan inte skärmen visa rätt så kan det inte bli rätt. Datorn kan ju inte gissa hur jag vill redigera mina bilder, det skulle vara som att låta en färgblind blanda färg åt sig med pensel på en palett.

Dessutom, vad beträffar labben, antar jag att man precis som med webbsidor och besökande webbläsare kan använda upptäckande lösningar istället för osäkra gissningar och sådant som kan liknas vid motsvarande namnmagi, jag menar, labben vill ju inte missa de där kunderna som fotar i t ex. AdobeRGB eller tillderar gud-vet-vad för profil till sina bildfiler.

Senast ändrad:
steelneck skrev:
I vilket läge har labbet lättast att gissa hur bilden ser ut på kundens skärm, när kunderna mixtrar hej vilt med profiler och inte ens själv vet hur bilden egentligen ser ut (återkopplar till trådstartaren) eller när de inte gör det?

Enkelt att svara på, det är när de har en infogad profil i bilden och ett program som kan tolka den. Då vet de att de gör rätt. Om bilderna sedan är fel är det kundens ansvar.

Byter labb givetvis.

De labb som jag tycker arbetar på ett professionellt sätt ser efter om det finns en inbäddad profil och använder den för att konvertera till sin skrivarprofil. Om det inte finns en profil i den har olika labb olika grundprofiler som de utgår från i det läget. Det kommer att göra stor skillnad. Vore det inte bättre att du tilldelade rätt profil då, så slipper de gissningsleken? Vore det inte bättre att arbeta med ett labb som läser din inbäddade profil?

Dessutom, vad beträffar labben, antar jag att man precis som med webbsidor och besökande webbläsare kan använda upptäckande lösningar istället för osäkra gissningar.

Visst kan man, men det är många som inte gör det. Jag tycker att det är märkligt att labbet skulle tvinga dig att använda endast en färgprofil. Det är deras uppgift att se till att bilden skrivs ut rätt, om det finns en profil som beskriver hur färgerna ska tolkas.

Stefan

ANNONS
Götaplatsens Foto