raderad12
Aktiv medlem
stefohl skrev:
Om det inte finns en profil i den har olika labb olika grundprofiler som de utgår från i det läget. Det kommer att göra stor skillnad. Vore det inte bättre att du tilldelade rätt profil då, så slipper de gissningsleken? Vore det inte bättre att arbeta med ett labb som läser din inbäddade profil?
Om det inte finns någon profil behöver de inte gissa, det finns ingen... Å när en bild ser rätt ut på skärm utan profil, vad betyder det?.. (sRGB) Ett rimligt antagande är ju att kunden vill ha det så som det ser ut hos honom, åter då till trådstartaren, hur ser det ut där... Skall labbet ta hänsyn till hans profil eller inte, vilket tror du? Jag vet inte, trådstartaren vet inte, å jag tror inte ev. labb heller vet.
Det är deras uppgift att se till att bilden skrivs ut rätt, om det finns en profil som beskriver hur färgerna ska tolkas.
Missad poäng igen. Hur skall de klara den uppgiften, när inte ens kunden vet om bildfilen är rätt, det ser ju tokigt ut redan i dennes dator. När bilden inte ser ut såsom fotografen vill (tänk trådstartaren), då redigerar han den (bilden såg kanske egentligen bra ut och behövde ingen korrigering om det inte var för profilen som ställde till det).. aahh nu ser den bra ut. Skickar till labb, profilen är med. Får tillbaks bilderna.. -Vad i hela... skitfärger! I detta läget är det lätt att fotografen aldrig anlitar det labbet fler gånger. Å detta för att han använt profiler felaktigt, han har introducerat en felkälla, kanske i tron att få bättre bilder, kanske för att någon sagt att det blir bättre, vad vet jag. Fel blev det i alla fall.
Min poäng är att om man istället struntar i profilerandet, bara ställer in sin skärm med reglagen som finns på den och justerar gamma i sin "skärm-mjukvara" (grafikserver för min del), så kan man faktiskt få bilder från labb på allt det man ser på sin skärm, färgprofiler blir då bara till en felkälla och onödigt arbete. Det är ju så de flesta jobbar, ser på sin skärm och redigerar tills man är nöjd. På detta enkla sätt får man då också bilder som ser likadana ut ovsett vilka program man öppnar dem i, oavsett vilken dator (så länge som skärmen i fråga är rätt).
Att det sen går att få ut lite till, utöver det man ser på skärmen, visst. Då behövs kanske profiler. Men det blir lite som (överdrivet) att korrigera färgen i en bild med en monokrom monitor.
Senast ändrad: