Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Radannonsör i FOTO som säljer Canon-prylar...

Produkter
(logga in för att koppla)

Olsin

Aktiv medlem
Det finns en återkommande radannons i FOTO där det är någon som säljer en massa fabriksnya Canon-prylar till väldigt bra priser t.ex. 70-200/2,8L IS USM för 15700 kr, som jämförelse så tar Zebramedia 17700 för samma glugg. Enligt annonsen så är det full garanti på grejorna.

Har någon handlat av honom/henne? Var i ligger haken?

"En av mina principer är att aldrig köpa en TV på gatan av en andfådd man." - Carl-Gustaf Lindstedt

Man kan köpa dom för 1660 dollar (ca 12850 kr) i Internetbutik USA. Men sedan tillkommer kanske en del avgifter mm, vad vet jag?

Oj, då har zebra höjt sen för ca 3-4 veckor sedan då det gick på 16960:-

Och jag valde faktiskt det framför att köpa från USA då det på BHphoto kostar 1700 + frakt + tull + moms vilket ändå blev mer än vad zebra tog för sitt.

Jag har handlat från honom och han är sjukt bra att ha å göra med. Vanliga saker har han hemma, medans man kan få vänta någon vecka på lite dyrare saker.

Rekomenderas helt klart

Tror ni man vågar beställa ett s.k. supertele för en fasligt massa pengar? Någon stans måste det ju finnas en hund begrave, eller????

OK erfarenhet

Har handlat hus och optik av honom. Bra erfarenhet, kunnig och med bra kontakter verkar det. Garanti lämnas och han har aldrig varit svår att nå med frågor.

Jag har pratat med den här killen och han tar hem grejjer på beställning. En kollega/god vän till honom åker månadsvis till USA och plockar hem utrustning varefter folk beställer. I och med att det är nya grejjer så är det full världsgaranti.

Han gör nog en bra hacka... Med tanke på USA-priset i jämförelse med hans priser som inte är "jättebilliga"

Han tar garanterat hem det man frågar efter. Annonsen innehåller nog bara det mest attraktiva för att locka köpare.

//Peter

Förklaringen är att med frakt tull och moms så kommer man över svenskt butikspris. Då är det billigare att beställa ifrån technikdirekt.de . Mitt problem är att jag gärna vill ha garanti när det gäller så mycket pengar. Jag undrar om Canons "världsgaranti" verkligen är värt något om man inte betalat all moms m.m.?

gunau skrev:
Förklaringen är att med frakt tull och moms så kommer man över svenskt butikspris. Då är det billigare att beställa ifrån technikdirekt.de . Mitt problem är att jag gärna vill ha garanti när det gäller så mycket pengar. Jag undrar om Canons "världsgaranti" verkligen är värt något om man inte betalat all moms m.m.?

Hur slipper han undan tullen då? Smuggling?

han e kanon! kan mycket och har bra kontakter på canon.
har därimot aldrig något hemma enl. honom själv för inte så länge sedan men å andra sidan tar det inte så fasligt lång tid, dock är dollarn inget vidare numera.
/Rogge

Jag ringde och kollade med tullen:För att räkna ut slutpriset så gäller fäljande:
Priset i USA +frakt + 6.7% tull + 25% moms samt eventuella avgifter för att administrera tull och momskostnader.

Ända sättet att slippa detta är att bära grejorna genom tullen (smuggla helt enkelt) eller att ha någon som anger ett falskt lågt värde på prylarna. /gunnar

Re: OK erfarenhet

gunau skrev:
Hur fungerade det med garantierna?

Inga problem alls med garantier... Det syns inte på inköpskvittot om du har betalat tull eller inte...

Sparar man bara kvittot så är det inga problem att knalla in hos canons reparatörer och få garantireparationer ordnade.

//Peter

Re: Re: OK erfarenhet

peter_wahlström skrev:
Inga problem alls med garantier... Det syns inte på inköpskvittot om du har betalat tull eller inte...

Sparar man bara kvittot så är det inga problem att knalla in hos canons reparatörer och få garantireparationer ordnade.

//Peter

Precis just det brukar INTE fungera. Man brukar få rådet att skicka grejerna tillbaka till affären i USA. Hans leverantör kan väl iofs ta med garantiärendena tillbaka när han ändå reser.

Men garantin åsido, eftersom han inte betalar tull och andra avgifter är det ju smuggelgods. Hur kommer det sig att han och köparna inte åker dit om det nu är så omfattande verksamhet???

ANNONS
Götaplatsens Foto