Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Radera alla bilder i Canon G9?

Produkter
(logga in för att koppla)

neolit

Aktiv medlem
Hej, min fråga är, som rubriken tyder, om man kan radera alla bilder på en gång i Canon G9. Jag har hittills inte lyckats med det då det bara dyker upp att radera enstaka bilder.
I Canon 30D är möjligheten att välja radera enstaka bilder men också alla om man så vill. Jag hittar inte den möjligheten på G9.

Någon som vet?

Neo

Som sagt det är bättre att formatera kortet än radera alla bilder, även om funktionen för det finns.

/kent

Gå in i menyn. Flytta markeringen till verktyg.På den översta raden ser "duljud" av. Tryck på nedre delen på knappen för att markera "enbild-flerbild-självutlösare. Så småningom ser du då markeringen för formatera som ligger dold normalt.

Jag undrar då i så fall varför det är bättre att formatera än radera?

Det finns väl två skäl.

Det första är att det går fortare - speciellt om du har många bilder.

Det andra är att de pekare som håller ordning på alla filer på kortet "återställs" - det minskar risken för att något skall gå snett med kortet i framtiden.

Jag har för vana att alltid formatera mina kort när jag fört över alla bilder OCH är säker på att de VERKLIGEN är överförda till datorn. ;)

Mvh
Anders

Det finns väl två skäl.

Det första är att det går fortare - speciellt om du har många bilder.

Det andra är att de pekare som håller ordning på alla filer på kortet "återställs" - det minskar risken för att något skall gå snett med kortet i framtiden.

Jag har för vana att alltid formatera mina kort när jag fört över alla bilder OCH är säker på att de VERKLIGEN är överförda till datorn. ;)

Mvh
Anders

Tack Anders
Känns bättre nu att få veta detta.
Tack

Jag gör som regel en snabbformatering. En lågnivå formatering gör jag bara första gången jag skall använda ett kort i en kamera.

Jag är lite osäker på om alla kameror verkligen har valet lågnivå?

Mvh
Anders

1. Radering: Pekarna till filerna tas bort i filkatalogen.
2. Formatering: Filkatalogen raderas och nytt filsystem läggs på (filerna finns kvar och kan återställas med specialprogram).
3. Lågnivåformatering: Filerna skrivs över (raderas) och nytt filsystem läggs på.

Har faktiskt svårt att förstå varför man inte skall använda lågnivåformatering. Kan förstå om det tog lång tid att använda det mest kraftfulla alternativet men med det 1GB kort jag använder i min G9 så tar det absolut nolltid så........

Vid närmare eftertanke, jag väljer alltid "Formatera" på min 40D, där finns väl ingen option för låg eller normal, eller?

Mvh
Anders

På de flesta dSlr som jag haft finns inget alernativ. Det finns radera alla eller formatera.
PÅ G9 finns det alternativ. Fråga mig inte varför.
En formatering av ett 8GB kort tar några sekunder.
På Canons mer avancerade kameror finns bara alternativet formatera.

På de flesta dSlr som jag haft finns inget alernativ. Det finns radera alla eller formatera.
PÅ G9 finns det alternativ. Fråga mig inte varför.
En formatering av ett 8GB kort tar några sekunder.
På Canons mer avancerade kameror finns bara alternativet formatera.

Nja, det sista påståendet är inte riktigt sant.
På 1DMkIII finns i alla fall möjlighet att välja vanlig formatering alt. lågnivåformatering.
Man kan även välja att radera enstaka bild, alla bilder i en viss mapp eller alla bilder på kortet. Så en del alternativ finns det, i alla fall på 1DMkIII.

/Arne

ANNONS
Götaplatsens Foto