Annons

Radera bilder i Collections i LR

Produkter
(logga in för att koppla)

Stina.D

Aktiv medlem
Gillar att lägga mina nya bilder i en collection så jag kan sortera tumnaglarna. När jag då markerar en bild med X (rejected) så kan jag bara ta bort den ur collectionen och X:et hänger inte med till Catalog där jag kan välja att radera från disk.

För att ta mig runt detta använder jag färgmärkning för att markera de bilder jag vill kasta. Går över till Catalog, söker upp de färgmärkta, x-märker och tar bort från disk. Tycker det är lite knöligt ...

Har jag missat något? Finns det bättre lösningar?

jag vill inte påstå att mitt är sätt är bättre, men vill delge mitt arbetssätt.

Jag importerar till LR, i import collection (eller i catalog mappen) så grovsorterar jag, dvs selected/rejected. Därefter i sorterar jag på selected, och skapar en collection och ev skapar virtual copies, beroende på hur mycket jag skall/behöver redigera och vad målsyftet är (skicka vidare eller enbart skoj/internt bruk).

Redigerar och fixar (ev så åker några ur collection, men då brukar jag sätta no selected flaggan.).

Eventuellt så gör jag en till collection om inte alla i ursprunges-collection skall med till webben så att det blir smidigt samt enkelt att komma ihåg vilka som är på webb etc.

Kanske något för dig? Mvh Peter

Tack för svar. Vad jag förstår har du inte heller hittat något sätt att radera bilder i collections.

Funderar på att gå över till systemet att ge de dåliga bilderna en stjärna och med jämna mellanrum söka och radera alla med en stjärna i hela katalogen.

Om man markerar de bilder man vill ta bort ur en kollektion (t.ex. de man X-flaggat) och sedan högerklickar och väljer "Show in folder in Library", så öppnas katalogfoldern med bilderna markerade. Och då är det bara att högerklicka igen och ta bort som vanligt.

Ellinors förslag är nog så nära man kommer. Det funkar ju dock bara under förutsättning att alla bilderna i collectionen ligger i samma mapp.

För egen del skapar jag i princip bara collections av bilder som jag tycker är relativt bra och något raderingsbehov av själva grundbilden finns inte. Överhuvudtaget använder jag bara collections till att samla bildern på ett ANNAT sätt än vad jag har i folderviewn.

Jag vet att många - t ex Scott Kelby - förordar att man alltid skall skapa collections av allt. Jag har dock inte insett storheten med det arbetssättet. För mig är folderview där jag jobbar mest, collections är någon speciellt med speciellt utvalda bilder.

Beträffande star rating 1, ja så jobbar jag. Jag sätter rating på alla bilder och jag använder hela skalan från 1 till 5. De bilder som får en etta är bilder som jag tycker är mediokra. Jag redigerar dem inte, låter de bara hänga med. Lite senare återvänder jag, ger dem en andra chans, kanske kastar några, kanske väljer att redigera dem och eventuellt uppgrader dem till en 2:a

Jag är övertygad om att det är en bug att det inte går radera en rejected bild inifrån en collection eftersom det finns ett eget menyval just för att ta bort en bild från en collection. Så se upp så ni inte bygger upp några rutiner på att det ska fungera som det gör nu.

Stina, varför blanda in färger, rating eller något annat. Flagga dina bilder som du gör nu men försök inte radera dem när du är i en coolection, istället såkan du när du känner för det göra en filtrering i Library (i grid view) på Attribute och välja att få alla bilder flaggade som Rejected och sedan radera dessa.

Bilagor

• filter.jpg
    filter.jpg
    6.1 KB · Visningar: 123
Senast ändrad:
Joakim,

Ditt råd fungerar väl inte?

Som jag förstår det är alltid "flaggning" lokal, dvs om du flaggar en bild som "Pick" eller "Rejected" så gäller det i dess sammanhang. Flaggar du i folder view, ja då är det själva bilden som flaggas. Flaggar du däremot Collection view, jag då är det bara referensen i den kollektion som flaggas och originalbilden påverkas ej.

Eller?

Jag uppfattar detta som logiskt och "by design", ser det inte som en bug.

Tillägg, mitt resonemang gäller Collections - INTE Smart Collections. För den senare gäller en flaggning själva originalfilen. I förstone kan det verka ologiskt, men om man betänker hur en smart collection är konstruerad så är det ju ganska logiskt.

Det verkar som du har rätt, jag måste ha lyckats lura mig själv när jag testade :(

Fast jag tycker inte det känns logiskt att flaggor bara fungerar på lokal nivå eftersom det är samma bild jag jobbar med, ingen virtuell kopia eller liknande.

Nåja, det är nog bäst att lära om vad gäller flaggor och ändra lite i mitt arbetsflöde.

Fast jag tycker inte det känns logiskt att flaggor bara fungerar på lokal nivå eftersom det är samma bild jag jobbar med, ingen virtuell kopia eller liknande.

Jag tror man skall se en collection som en samling referenser - och inte en samling bilder. Då blir det logiskt att om man flaggar när man är i "referensläge" så är det just referensen som flaggas, inte bilden.

Och för att spinna vidare.

En smart collection skiljer sig från en vanlig collection.

En smart collections skall ses som en lagrad databasfråga. Det man ser är svarsresultatet från frågan. Då blir det logiskt att när man jobbar med SC så är det faktiskt själva bildfilen man flaggar.

Det som kan kännas lite märkligt här är ju att smart collections och vanliga collections blandas i användargränssnittet, trots att de är ganska olika till sin uppbyggnad.

Jag är tämligen säker på att det inte kan klassas som en bug utan att det fungerar precis som Adobe har tänkt sig.

Däremot är ditt önskemål om ytterligare funktionalitet motiverat så helt omöjligt att det kommer i en framtida version är det nog inte.

Som programmerare/systemutvecklare är man lite stingslig när folk använder ordet "bug" när saker inte funkar som de vill. :)

Den främsta anledningen till att jag ser det som en bug är att det under menyn Photo finns tre alternativ längst ned för att ta bort/radera bilder, se hur dessa varierar beroende på om du är i en collection jämfört med i grid:en eller en smart collection.

Den främsta anledningen till att jag ser det som en bug är att det under menyn Photo finns tre alternativ längst ned för att ta bort/radera bilder, se hur dessa varierar beroende på om du är i en collection jämfört med i grid:en eller en smart collection.

Att alternativen varierar är logiskt eftersom sammanhangen är annorlunda, men du har en poäng i att det inte är helt konsistent. Varför går det att med menyvalet att radera ur katalogen, men inte radera dem från disk?

Mvh
Anders

ANNONS
Götaplatsens Foto