Annons

Radiosändare från Kaffebrus?

Produkter
(logga in för att koppla)

dasld

Ny medlem
Jag har länge funderat på att spara ihop pengar till
en uppsättning Pocket Wizards. Men dessa kostar rätt saftigt, antagligen vill man även då köpa blixtar till. Känns kanske som något att satsa på ifall man då verkligen fastnar för denna typ av fotografering.

Nu av en slump hittar jag då dessa på Kaffebrus.

http://www.kaffebrus.com/radiosandare-inkl-mottagare-4-kanaler-155.html

Ser onekligen intressant ut, samtidigt blir man(jag) alltid lite skeptiskt när det blir så otroligt billigt.

Är det någon som har erfarenhet av dessa, och vet isf denna person ifall man kan använda sig av flera uppsättningar. Tex ifall man vill bruka fler än en blixt vid samma exponering. Kan man tex bara köpa en till mottagare?

Tacksam för svar och funderationer.

Det räcker normalt sett att utlösa en blixt, sen följer de andra med av sig själv. Det finns nästan alltid en sensor på studioblixtarna som utlöser blixten. Det räcker alltså med en sändare på kameran och en mottagare på någon av dina studioblixtar. Jag använder samma typ och är mycket nöjd med kvalitet och funktion på radiosändarna. Dom har dock inte samma räckvidd som Pocket Wizzard i originalutförande. Det går att trimma räckvidden med en sladdstump av rätt längd inlödd på rätt ställe.

Trettio meter räckvidd i en studio, räcker mer än väl till för att täcka en studio på 1000 m2. Se bara till att inte ha trådslösa mickar igång, inte ens i angränsande utrymmen. Det är oerhört frustrerande när blixtarna börjar "leva ett eget liv".

Gadgetinfinity.com har samma saker fast mycket billigare. Snabba och trevliga har de vart när jag beställt.
Annars finns det andar säljare på ebay, kaffebrus är dyra när det gäller dessa radiosändare.

Inte lika positiv.

Ja, det går att köpa extra mottagare.

MEN, jag upplerver att dom är väldigt ostabila och har haft mycket problem. Speciellt med dom extra mottagare man köper till. Utomhus fungerar dom väldigt dåligt. Dom är nämligen väldigt känsliga för temperaturer.

Den mottagare som följde med (till sändaren)har fungerat bäst. Men så har vi monerat en extra antenn på sändaren. (Då blir den väldigt mycket bättre.) Men ändå inte bra.

Väldigt känsliga för spänningar. Dom batterierna som följer med är av dålig kvalité och behövs bytas omgående.

Det kan t.ex vara så att mottagaren tar emot en signal från sändaren. Men spänningen är inte tillräckligt stark så blixten slår inte av.

Dessutom har jag haft stora problem med synk tider.

I vissa fall har man behövt gå ner till synktider under 1/90 för att det ska synka. Jag tror at dom ska klara 1/1000 men det kan man glömma.

Så sport foto är inget att rekomendera med dessa.

Men ska du vara inomhus. Kanske i studio. Då räcker det ju oftast med en sändare (beror ju på vad man har för studio blixtar) , då fungerar det.

Mer info om detta och andra blixtrelaterade saker fins på denna blogg http://www.strobist.blogspot.com/

ANNONS