Annons

Ramar i Gimp

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej,

om jag i Gimp klipper in en liten bild i en större bild, och vill ha en ramlinje runt lilla bilden... någon som vet hur jag ska göra då?

Tack på förhand!

//Ulrika

Det finns säkert ett listigare sätt. Men jag hade gjort ett lager i den stora bilden och i det ritat en svart (eller vilken färg man nu vill ha) kvadrat som är så stor som ramen skall vara. Och sedan lagt den mindre bilden mitt i den kvadraten i ett eget lager.

Det finns säkert ett listigare sätt. Men jag hade gjort ett lager i den stora bilden och i det ritat en svart (eller vilken färg man nu vill ha) kvadrat som är så stor som ramen skall vara. Och sedan lagt den mindre bilden mitt i den kvadraten i ett eget lager.

Tack, jag får kanske göra så. Hade hoppats på ett enkelt sätt, som i PS, eftersom jag har väldigt många bilder att ta hand om. :-/

När jag har gjort triptycher har jag använt Gimp för att behandla varje bild för sig, och sedan har jag använt tex Inkscape (eller LibreOffice Draw) för att lägga ihop bilderna, tillsammans med en passande bakgrund. Fördelen med det sättet att arbeta är att jag då behandlar varje färdig delbild som ett objekt, och kan flytta det (tillsammans med tillhörande ram) oberoende av andra objekt.

(Nu ska vi se om jag lyckades bifoga en fil här...)

Såhär är tanken att det ska bli, på ett ungefär. Detta har jag gjort i PS, det är otroligt enkelt att "rama" bilder där, och jag behöver verkligen ett sätt att få det att gå fort, pga mängden bilder.

Men om jag tolkar er rätt, så finns det inget snabbval för detta i gimp?

//Ulrika

Bilagor

• 8.jpg
    8.jpg
    30.4 KB · Visningar: 384
Det finns nog ingen färdig produktkatalogs-funktion tyvärr. Sätt upp en grid som har passande mått så går det blixtsnabbt att dra och släppa bilderna rätt. Om alla de små bilderna skall ha en viss storlek så kan du ju förminska dem allihop på en gång med imagemagic eller liknande verkytyg, så slipper du göra det bild för bild.

Det finns nog ingen färdig produktkatalogs-funktion tyvärr. Sätt upp en grid som har passande mått så går det blixtsnabbt att dra och släppa bilderna rätt. Om alla de små bilderna skall ha en viss storlek så kan du ju förminska dem allihop på en gång med imagemagic eller liknande verkytyg, så slipper du göra det bild för bild.

Jupp, jag får testa mig fram lite!

Hej,

om jag i Gimp klipper in en liten bild i en större bild, och vill ha en ramlinje runt lilla bilden... någon som vet hur jag ska göra då?

Tack på förhand!

//Ulrika

Hej !

Gör en separat bild först, och använd "ramfiltret",
-- Filter, Dekor, lägg till kant.

Kanten följer bildstorleken, inte lagrets storlek, därav som separat bild, se upp med färgen på
kanten. ( Jag har inte funnit nått sätt att få en annan som förinställning.)

spara och dra in bilden i den slutgiltliga bilden.
Jpg, tiff eller xcf spelar ingen roll, men det blir lätt rörigt med en massa inbäddade xcf.

Välj nått lämpligt raster och använd "fäst mot raster" vid monteringen. Rastret behöver inte visas.

//MW

Hej !

Gör en separat bild först, och använd "ramfiltret",
-- Filter, Dekor, lägg till kant.

Kanten följer bildstorleken, inte lagrets storlek, därav som separat bild, se upp med färgen på
kanten. ( Jag har inte funnit nått sätt att få en annan som förinställning.)

spara och dra in bilden i den slutgiltliga bilden.
Jpg, tiff eller xcf spelar ingen roll, men det blir lätt rörigt med en massa inbäddade xcf.

Välj nått lämpligt raster och använd "fäst mot raster" vid monteringen. Rastret behöver inte visas.

//MW

Precis MW! Vi löste det just här, på samma sätt som du beskriver. Tänkte just tipsa om det, men det var ju redan kirrat!

Tack ändå. =)

//Ulrika

Frågan påminner mig om en episod som utspelade sig på redaktionen till en studenttidning på KTH för cirka tio år sedan. En fotograf har suttit i en halvtimme med att för hand göra en "analogfilmsram" (med frammatningshål och sånt) runt en bild. En av redaktörerna tittar honom över axeln och säger "Du vet väl om att det finns ett filter för att göra det där? Så här gör man." Klick-klick-klick-klart. Fotografens enda kommentar var en djup suck.

ANNONS
Götaplatsens Foto