Annons

Randiga/förstörda bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

Lars_P

Medlem
Det började med att jag köpte ett nytt minneskort Ett Lexar SDHC Professional 600X 32GB UHS-I, 90MB/s. Körde med Sandisk innan utan problem.

Tror att det var första fototuren (formaterat minneskort) jag var ut på så såg jag på kameran LCD-skärm att en eller ett par bilder var förstörda, randiga. Sedan dess så har det hänt ett par ggr till.

Såg nu när jag kollade på lite bilder från senaste turen på datorn så var vissa förstörda med ränder och helvita rutor, detta trots att jag kollat på samma bilder tidigare i datorn, och det var då inga problem med dom.

Är det någon som haft liknande problem med minneskort eller bör jag oroa mig för fel på kameran? Fotar med Canon 6D med senaste firmware.


Med vänlig hälsning, Lars
 
Lågnivåformaterat eller bara formaterat? Och vad menar du med tidigare tittat i datorn? Låter du bilderna ligga kvar på minneskortet och bara fortsätter ta bilder när du fört över dem till datorn?
 
Jag lågnivåformaterar.

Bilder som jag har lagt in på datorn och gått igenom och som då har sett bra ut har sedan när jag kollar nån dag senare fått ränder o.s.v.

Nej jag formaterar efter att jag fört över bilder till datorn och extern hårddisk, det första jag gör när jag sätter tillbaks kortet till kameran efter att ha haft det i dator är alltså att formatera.


Exempel på bilder:

https://www.dropbox.com/sh/auc3j60clsow0ay/AAAUKARoNN9cBHyls4KpdvA-a?dl=0
 
Om bilderna som ligger i din dator förändras från ett tillfälle till ett annat, så har det inget med ditt minneskort att göra, utan det är läsningen från hårddisken som strular på ett eller annat sätt. Det kan bli fel på mycket, så det är inte vare sig konstigt eller ovanligt. Det är ett av de starkare skälen till att man behöver säkerhetskopiera.

Det finns optimeringsprogram för hårddisken, som kan ta bort tveksamma sektorer från skrivning, och där kan det tänkas att ditt problem ligger. Jag vet inte vilket operativsystem du har, men om du talar om det, kan du säkert få hjälp med att kolla din hårddisk från grunden.

Om det är många fel, kan det bästa vara att dumpa den hårddisken och skaffa en ny.
 
Det började med att jag köpte ett nytt minneskort Ett Lexar SDHC Professional 600X 32GB UHS-I, 90MB/s. Körde med Sandisk innan utan problem.

Tror att det var första fototuren (formaterat minneskort) jag var ut på så såg jag på kameran LCD-skärm att en eller ett par bilder var förstörda, randiga. Sedan dess så har det hänt ett par ggr till.

Såg nu när jag kollade på lite bilder från senaste turen på datorn så var vissa förstörda med ränder och helvita rutor, detta trots att jag kollat på samma bilder tidigare i datorn, och det var då inga problem med dom.

Är det någon som haft liknande problem med minneskort eller bör jag oroa mig för fel på kameran? Fotar med Canon 6D med senaste firmware.


Med vänlig hälsning, Lars

Jag tvivlar på att bilderna pajat mellan två tillfällen i datorn. Det är mer troligt att du använt två olika bildvisningsprogram, ett som använder sig av den inbyggda jepgbilden, ett annat som visar rawfilen.

Eller att samma program först visat jpegbilden och sedan genererat en ny jpeg, trasig eftersom raw-filen är trasig, ungefär som lightroom gör.

Kolla om minneskortet finns med i listan på godkända kort för just den kameran. Jag har råkat ut för liknande, bytte kort och problemet försvann. Det var bra kort men korten var inte godkända. Tyvärr var det en hel bunt med exakt samma fel.

I vilket fall, prova ett annat minneskort.

Du ska inte behöva formattera i tid och otid för att korten ska funka.
 
Det började med att jag köpte ett nytt minneskort Ett Lexar SDHC Professional 600X 32GB UHS-I, 90MB/s. Körde med Sandisk innan utan problem.

Tror att det var första fototuren (formaterat minneskort) jag var ut på så såg jag på kameran LCD-skärm att en eller ett par bilder var förstörda, randiga. Sedan dess så har det hänt ett par ggr till.

Såg nu när jag kollade på lite bilder från senaste turen på datorn så var vissa förstörda med ränder och helvita rutor, detta trots att jag kollat på samma bilder tidigare i datorn, och det var då inga problem med dom.

Är det någon som haft liknande problem med minneskort eller bör jag oroa mig för fel på kameran? Fotar med Canon 6D med senaste firmware.


Med vänlig hälsning, Lars
Ditt arbetsflöde fungerar alltså bra med ditt sandisk? I sånna fall går det utesluta problem med datorn. Den felkällan som kvarstår är då minneskortet. Kortet borde ha garanti om du köpt det från en riktigt butik.
Kontakta butiken och hör hur det fungerar med garanti. Du borde kunna få ett nytt.
 
Ditt arbetsflöde fungerar alltså bra med ditt sandisk? I sånna fall går det utesluta problem med datorn. Den felkällan som kvarstår är då minneskortet. Kortet borde ha garanti om du köpt det från en riktigt butik.
Kontakta butiken och hör hur det fungerar med garanti. Du borde kunna få ett nytt.

Man kan inte åberopa garanti om kortet inte är kompatibelt med kameran men även utan garanti, butiker brukar vara snälla om man själv bara är trevlig.
 
Det började med att jag köpte ett nytt minneskort Ett Lexar SDHC Professional 600X 32GB UHS-I, 90MB/s. Körde med Sandisk innan utan problem.

Tror att det var första fototuren (formaterat minneskort) jag var ut på så såg jag på kameran LCD-skärm att en eller ett par bilder var förstörda, randiga. Sedan dess så har det hänt ett par ggr till.

Såg nu när jag kollade på lite bilder från senaste turen på datorn så var vissa förstörda med ränder och helvita rutor, detta trots att jag kollat på samma bilder tidigare i datorn, och det var då inga problem med dom.

Är det någon som haft liknande problem med minneskort eller bör jag oroa mig för fel på kameran? Fotar med Canon 6D med senaste firmware.


Med vänlig hälsning, Lars

Jag köpte ett likadant kort för drygt en månad sedan. Har fått liknande problem 2-3 gågher Bilderna har blivit delvis förstörda. När jag importerar och redigerar i Lr säger Lr att bilden verkar vara skadad. Har tidigare bara använt Sandisk och aldrig haft något problem så jag misstänkte starkt att det var fel på Lexarkortet och har nu helt slutat att använda det.
 
Man kan inte åberopa garanti om kortet inte är kompatibelt med kameran men även utan garanti, butiker brukar vara snälla om man själv bara är trevlig.
Har gjort några sökningar. Verkar som att det finns några rapporter om inkompatibilitet med Canon och Lexar, men det verkar inte vara speciellt vanligt. Jag tycker att du bör kontakta Canon och Lexar och höra i fall de känner till någonting om detta.
 
Har gjort några sökningar. Verkar som att det finns några rapporter om inkompatibilitet med Canon och Lexar, men det verkar inte vara speciellt vanligt. Jag tycker att du bör kontakta Canon och Lexar och höra i fall de känner till någonting om detta.

Det finns tyvärr ingen inkompatibilibitetslista, det är tvärtom, om kortet inte finns med på Canons lista av godkända kort för den modellen, så kan du inte räkna med att det ska funka.

Sen är det inte per märke utan det är per modell. Vissa sandisk (kingston, lexar osv) versioner funkar inte med vissa kameror.

Jag kan förstå varför. När kameran tillverkas bygger de den för att funka med det mesta, eller tom allt. Men sånt som kommer senare är värre...framåtkompatibilitet är svårt.
 
Tack för engagemanget!

Pratade med kundtjänst där jag köpte kortet (Cyberphoto) och de trodde garanterat att det var minneskortet som var defekt. Ett nytt utbytes på väg!

/ Lars
 
Har använt likadant kort i min Pentax K-3 i över en månad utan minsta problem. Så det funkar tydligen med Pentax.
 
ANNONS