Annons

Rangordna optik

Produkter
(logga in för att koppla)

jockehj

Medlem
Jag har tänkt att försöka uppgradera min EOS 300D genom att ersätta/komplettera kitobjektivet med något som förhoppningsvis är skarpare. Framför allt är jag intresserat av ett objektiv för porträttfotografering men även som allround optik. Hur skulle ni rangordna följande optik med avseende på bildkvalitet respektive funktion för pengarna?

A: Canon EF 18-55 3.5-5.6
B: Canon EF 17-40/4L USM
C: Canon EF-S 17-85/4-5,6 IS USM
D: Tamron SP AF 28-75/2,8 XR Di
E: Sigma EX 18-50/2,8 DC

Förutom dessa, finns det något annat alternativ, om jag är beredd att lägga max 8000 kr?

/Jocke

Behåll kitobjektivet och köp ett Tamron 28-75 för ca 3000 kr från Tyskland. Det objektivet fungerar bra till porträtt och som allround. Absolut mest prisvärda vidvinkeln är kitobjektivet. Sen har du pengar över, och kan fundera lite till innan du gör nästa inköp.

Har ingen erfarenhet eller uppfattning om Sigmat. De övriga skulle jag bildkvalitetsranka enligt:

1: EF 17-40L
2: Tamron 28-75
3: Canon EF-S
4: Canon 18-55

Iofs är det väl kanske inte riktigt rimligt att jämföra 17-40 och Tamrons, det är lite väl olika objektiv för det. Man kan förmodligen även placera Tamronet först. Funktion för pengarna vinner utan tvekan 18-55, eftersom det ju faktiskt går att ta bilder med det trots det otroligt låga priset. Däremot kanske det fortfarande inte är vettigt att köpa det, eftersom det primära i att ta bilder sällan är att få den billigast möjliga bilden. En 17-40 tycker jag inte heller fungerar så värst bra som allround, och definitvt inte som porträtt. Om du vill ha ett objektiv med en sådan kombination tycker jag att Tamronet kommer som en lysande etta, med 17-85an som god tvåa och de andra ganska ointressanta (50 resp 40 blir oftast för kort för porträtt).

ANNONS
Götaplatsens Foto