Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Rankning av objektiv för Canon

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag tycker rankingen är intressant.
Man bör läsa den med en stor nypa salt, den är högst subjektiv och bygger på användarnas personliga omdömen. Det kan variera högst betydligt och användare är ofta märkesblinda.

Jo så är det ju men när det börjar bli så många användare som på denna site, börjar det ju bli statistik av det hela..... ;o)

Det är en slags popularitetsranking, och inte en ranking baserat på objektiva kvalitetskriterier.

Bara man är medveten om det så kan det ju vara kul att titta i listan.

PMD skrev:
Det är en slags popularitetsranking, och inte en ranking baserat på objektiva kvalitetskriterier.

Bara man är medveten om det så kan det ju vara kul att titta i listan.

Det är ju ingen som någonsin påstått något annat heller. Det upplyser han själv väldigt tydligt om, om man bemödar sig att läsa sidan...

Man KAN ju vända på steken också.

Det kanske säger mer om ett objektiv hur pass nöjda dess ägare är, än ett test där en person bedömmer skärpan i hörnet på ett objektiv. Personligen rankar jag min 135L högt mycket pga känslan i objektivet. Kan tänka mig att tex 17-40/4L inte skulle vara hälften så populär om den hade samma känsla som 18-55:ans kitobjektiv har.

Men visst är rankingen högst subjektiv och värden som märke betyder tyvärr mycket.

Apropå märke så var jag på fotouppdrag i somras med en 350D + Tamrons utmärkta 28-75/2.8 och 20D + Canons 135L + batterigrepp.
Fick många kommentarer som:
- Varför har du inte ett Canon objektiv på den lilla kameran?
- Har du kompaktkameran som reservkamera?
- Det kan väl inte bli bra bilder med en så liten kamera och ett Tamronobjektiv?

Är nog inte många som kan avgöra vilka bilder som togs av vilken kamera (utom alla vi experter på fotosidan förstås......) (obs, viss ironi)

StaffanW skrev:
Det kanske säger mer om ett objektiv hur pass nöjda dess ägare är, än ett test där en person bedömmer skärpan i hörnet på ett objektiv.
Möjligen kan man använda ett sådant betyg som kriterum för att välja objektiv om man tror att man är en typisk genomsnittsanvändare. Jag tror nog inte att det finns någon genomsnittsfotograf, utan vi är alla individer (utom kanske nån enstaka ...). Jag väljer hellre objektiv med utgångspunkt från mina behov och önskningar och inte utifrån en popularitetslista. Men visst kan det kanske kännas skönt att se att ens egna objektiv återfinns högt upp på en sån lista. :)
Är nog inte många som kan avgöra vilka bilder som togs av vilken kamera (utom alla vi experter på fotosidan förstås......) (obs, viss ironi)
Du har helt klart valt verktyg efter behov och struntat i för dig onödiga kriterier.

De fina med Bob Atkins lista är att den också tar upp de 20 "bästa" objektiven i två lägre prisklasser och är man ute och letar ett viss typ av objektiv så är det ju bra att känna till. Även BAs egna värderingar i "Outstanding picks" är intressant läsning.

Kort sagt ett verktyg bland alla andra verktyg man använder för att hitta det objektiv man söker efter. Fotosidans produktrecensioner är ett annat verktyg. Det finns även rena testsidor på nätet att kolla i.

Information är aldrig fel bara man tar all info med en "nypa salt", så även livet...

ANNONS