Annons

Rastrering för tryck?

Produkter
(logga in för att koppla)

J. Patric

Aktiv medlem
Finns det något program till en vanlig PC som kan rastrera fotografier, som man sedan kan skriva ut och använda som tryckoriginal? Tänker förstås för gråskaleåtergivning.

Så det är inget man kan göra själv när man ska skriva ut bilder? Tryckerier är ju dyra att anlita, om man t.ex. bara vill ha bilder med raster för någon så när gråskala från en kopieringsapparat.

Vill inte vara oartig men med en bläckstråleskrivare, både Epson o Canon gör en drös med bra modeller, så får du ett helt annat resultat än från en kopieringsapparat.

Såg att det i Photoshop finns inställningar för rastrering i "utskriftsformat". Där kan man ställa in rastertätheten och om man t.ex. vill ha runda eller elliptiska rasterpunkter. Men det händer inget. Utskrifterna blir precis som vanligt hur jag än ändrar inställningarna.

Ett sätt att lösa det på är följande:

Välj alt + ctrl + p för att få upp menyn för utskriftsinställningar.
Gå in och välj rasterinställningar, se bilden nedan.
Tryck ”klart”.

Bilagor

• raster.gif
    raster.gif
    6.8 KB · Visningar: 444
Spara bilden som EPS och ange att du vill använda rasterfunktionen. Se bild nedan.

Montera i ett layoutprogram och skriv ut på en POSTSCRIPTSKRIVARE!
Alltså inte en vanlig hemmaskrivare. Tyvärr.

Det finns en metod till där du kan gå via PDF men jag måste återkomma om det någon annan gång. (När jag minns hur man gör.)

Bilagor

• raster2.gif
    raster2.gif
    7.4 KB · Visningar: 448
ANNONS