Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

raw eller jpeg?

Produkter
(logga in för att koppla)

j2^

Aktiv medlem
Men visst, MS Office vs Open/Libre är ju lite Photoshop vs PS Elements/GIMP ... mao "Duger för majoriteten, och de flesta skulle troligen klara sig BÄTTRE med de mindre avancerade alternativen än med de stora paketen",
 

Karl2

Aktiv medlem
"Ge mig en lika bra skriptmotor som i MS-office" Det blir för jobbigt och passar inte i tråden.
Kör Linux, som är fyllt med skript i alla hörn. Skript för styrning av exempelvis QCad verkar långsökt och blir ju ett språk i och för sig. Föredrar dessutom Python och inte VBA.
 

j2^

Aktiv medlem
"Ge mig en lika bra skriptmotor som i MS-office" Det blir för jobbigt och passar inte i tråden.
Kör Linux, som är fyllt med skript i alla hörn. Skript för styrning av exempelvis QCad verkar långsökt och blir ju ett språk i och för sig. Föredrar dessutom Python och inte VBA.
Jorrå, jag har varit linuxanvändare sen 1992, och sist jag kikade hade min arbetsgivare en av norra europas större minidatorinstallationer. På ett tidigare jobb ansvarade jag för en av skandinaviens större RedHat-miIjöer, så Linux är inte direkt obekant för mig. Lägg till det att jag fått omnämnande i en handfull OSS-projekt så kanske vi kan sluta oss till att jag har viss erfarenhet? Faktum är att kompetensmässigt så klarar jag mig ungefär lika överjäkligt bra med Microsoft-plattformar som Linux eller OS X eller Solaris eller Tru64 eller... Ja, du fattar....

I princip alla mina egna maskiner kör linux eller solaris... utom de jag har på skrivbordet eller på annat sätt faktiskt arbetar framför, där är det Microsoft som gäller eftersom jag blir så otroligt mycker mer produktiv i den miljön.

Men, jag ber om en fungerande fabrik i vilken jag kan tillverka bilar, och du ger mig en hammare för att bygga en fabrik, som inte ens har ritningar....
 
Senast ändrad:

Karl2

Aktiv medlem
Hitintills har Linuxvännerna också fått pixlarna, bilderna, siffrorna och bokstäverna dit de vill. Dessutom hanteras råformaten och kameror liksom helt utan Microsoft och proprietära (kostsamma licenstyngda) program.
 

j2^

Aktiv medlem
Hitintills har Linuxvännerna också fått pixlarna, bilderna, siffrorna och bokstäverna dit de vill. Dessutom hanteras råformaten och kameror liksom helt utan Microsoft och proprietära (kostsamma licenstyngda) program.
Jovisst, men till vilken alternativkostnad? (Gratis och Kostnadsfritt är inte samma sak...)
 

Karl2

Aktiv medlem
Jo, men hjulet är ju redan uppfunnet, så varför betala för ett operativsystem, ett Photoshop en bildbrowser. Bättre då att delta i utvecklingen med en slant, med uppslag till förbättringar med att hjälpa andra och liknande. Det man sparar kan ju då satsas på en bättre kamera, bättre dator och tydligare skärm.
 

Falumas

Aktiv medlem
Jovisst, men till vilken alternativkostnad? (Gratis och Kostnadsfritt är inte samma sak...)
Som privatanvändare så är det i stort sett samma sak, för företag så blir kalkylen lite annorlunda.

Jag planterade en häck idag, kostnaden för den kommer aldrig inkludera min timkostnad utan endast materialkostnaden.

/Karl
 

j2^

Aktiv medlem
Jo, men hjulet är ju redan uppfunnet, så varför betala för ett operativsystem, ett Photoshop en bildbrowser. Bättre då att delta i utvecklingen med en slant, med uppslag till förbättringar med att hjälpa andra och liknande. Det man sparar kan ju då satsas på en bättre kamera, bättre dator och tydligare skärm.
...eller så är skillnaden i produktivitet så stor att man kan debitera så pass mycket mer att man har råd med de prylarna iallafall? (ALternativkostnad var det ja...)
 

Henry Fredrikson

Avslutat medlemskap
Jo, men hjulet är ju redan uppfunnet, så varför betala för ett operativsystem, ett Photoshop en bildbrowser. Bättre då att delta i utvecklingen med en slant, med uppslag till förbättringar med att hjälpa andra och liknande. Det man sparar kan ju då satsas på en bättre kamera, bättre dator och tydligare skärm.
Det är en stor skillnad på att använvända Linux som privatperson och att använda Linux som företag.

Företag vill ha säkerhet och tillgänglighet.
Därför är det mycket få som plockar hem någon gratisversion på Linux. Man köper en paketerad version av Linux från något företag, vanligen RedHatt när det gäller servrar, där RedHatt har plockat ihop en testad och garanterar Linux funktionalitet. Programvaran är gratis men för att få garrantin så måste man istället köpa ett flerårigt serviceavtal.
En annan nackdel med att införa Linux på ett företag är att det man utvecklar själv måste man skriva på ett avtal om öppen programvara för. Det innebär ett antal konkurensnackdelar.

När det gäller Microsoft så köper Du programvaran och vet att det alltid finns en organisation från vilken Du kan köpa hjälp om och när Du behöver det.

När det gäller Linux så köper Du inte programvaran men för att få en testad version som Du vågar sätta i drift i en miljö där pålitlighet är A och O köper Du ett serviceavtal som sträcker sig lika långt som Du avser att använda programvaran.

Det blir en skillnad till Linux fördel men det är långt från kostnadsfritt..

Jag sitter mitt emellan och hör mycket om detta eftersom jag har en son som är marknadschef på RedHatt och en son som är seniorkonsult på Microsoft.

Själv har jag jobbat med först slutna system från datortillverkare och sedan UNIX i många år och efter det med Windows produkter. Jag tycker stridigheter om produkter blir lite fånigt. Kunskap om den produkt man använder är mångdubbelt viktigare än den produkt man väljer. Det är mycket få mäniskor som objektivt kan uttala sig om jämförelser, även om många gör det, eftersom kunskap om produkt och vana att använda den är så avgörande för resultatet.

Få mäniskor vill lära sig något annat när de väl kan något. De vill inte börja om de vill gå vidare och därför bilr denna debatt alltid infekterad av från vilket håll man kommer.
Himmelriket har tyvärr inte kommit till jorden ännu. Allt har för och nackdelar.
 
Senast ändrad:

j2^

Aktiv medlem
Är van med Gimp, så Photoshop verkar så trögt. Hittar inte kommandona i Photoshop.
Jag har kört Photoshop sen 94 (eller så...), gissa vad jag säger om GIMP när det gäller att "hitta kommandona i det".

Det du säger är lite "Jag kan bara tyska, så spanska verkar trögt och svårt".
 

Karl2

Aktiv medlem
Det är ju vanans makt, som är så stor. Visst finns det problem med Linuxprogrammen också. Man måste kämpa på i något forum eller läsa på. Skulle ju vara mycket enklare om man från tidig skolålder fick lära sig och vänja sig med det öppna alternativet.
 

Henry Fredrikson

Avslutat medlemskap
Det är ju vanans makt, som är så stor. Visst finns det problem med Linuxprogrammen också. Man måste kämpa på i något forum eller läsa på. Skulle ju vara mycket enklare om man från tidig skolålder fick lära sig och vänja sig med det öppna alternativet.
Ja Du är frälst i gratisprodukter, det är helt klart men jag är inte lika övertygad om att det är särskilt hållbart i längden.

För mig som företagare är produktiviteten helt avgörande. Kostnaden för datorer och programvaror är näst intill försumbara. Däremot är inte tillförlitlighet försumbart. En månadslön med bikostnader täcker som regel inköpskostnaden för all IT-utrustning en anställd behöver för att bli en fungerande medarbetare. En månadslön försvinner snabbt om inte allt fungerar prickfritt. Från 1987 och frammåt har jag varit utvecklingschef och VD i flera små IT-konserner som utvecklar och sållt programvaror. Sedan många år har jag lärt mig att det är ekonomiskt högriskprojekt att ta någon ny IT-produkt i drift innan första service-packen kommit ut. Det gäller UNIX, Windows, LINUX, Office o.s.v. tumregeln gäller i princip generellt.

Vilka är det som Du hittar ute på alla hjäplsajter med frågor och problem? Jo, det är oftast de som kastat sig handlöst in och gjort sig beroende av en ny ej fullgången produkt.

Var vänder man sig med ett osupportat "Open" problem när lönerna tickar på mot konkursen?
 
Senast ändrad:

Karl2

Aktiv medlem
Hittade en pinne om 32 Gb för €19,90. Det måste anses billigt, men ändå en bit på vägen till konkurs. Orsaken till den stora lagringskapaciteten är just RAW-filerna om 24 Mb - 30 Mb för varje bild. En någorlunda rätt exponerad jpg i högsta upplösning och med alla färger tillgängliga ger ju i ärlighetens namn så gott som samma synliga goda resultat.

http://www.kenrockwell.com/tech/raw.htm
 

Henry Fredrikson

Avslutat medlemskap
Hittade en pinne om 32 Gb för €19,90. Det måste anses billigt, men ändå en bit på vägen till konkurs. Orsaken till den stora lagringskapaciteten är just RAW-filerna om 24 Mb - 30 Mb för varje bild. En någorlunda rätt exponerad jpg i högsta upplösning och med alla färger tillgängliga ger ju i ärlighetens namn så gott som samma synliga goda resultat.

http://www.kenrockwell.com/tech/raw.htm
Ja, ger man 5:90 Kr / GB för lagring av RAW-bilder när man kan lagra dem för 0:42 Kr / GB så har man givetvis bråttom att gå i KK :D.

http://www.dustinhome.se/western-digital-elements-desktop-2tb-usb-20-black/product/5010384008?s=c&c=0&intcmp=Flik_home
 

mapem

Aktiv medlem
Jag har bara tagit RAW-bilder de senaste åren men nu har jag ställt in kameran på RAW+JPG så kan jag välja sen om jag vill "framkalla" själv eller låta kameran göra det. Jag gjorde det därför att jag har tagit en massa "nytto-bilder" på senaste tiden där kvaliten inte är så himla viktig och det känns som slöseri med tid att sitta och fila i Lightroom. Men jag vill ändå ha kvar ett "original" som RAW-fil, därför båda formaten.
 

Karl2

Aktiv medlem
Hade prövat på nåt liknande några gånger. Där finns två kullager med ett lagerfett vars olja torkar bort och paraffinet kan få lagringen att gå mycket trögt på bara 7 år. En annan gång fastnade läshuvudet i skivan, så rotationen kom inte igång. Skivans och läshuvudets molekyler fastnade efter flera års nära kontakt. DVD Readwrite går inte att läsa, då de inte kan öppnas med samma uråldriga program som de skrivits med. CD:n och DVD:n tål inte källarluften längre än 15 -20 år. Var tionde kan inte läsas. Tänkte spara pinnen 50 år. Där bör inte finnas surnande elektrolytkondensatorer och formatet (msdos) har stått sig länge nu. Plasten kanske blir något mörare, men 50 år skall väl vara säkert.
 
ANNONS