Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Raw-fil från Panasonic LX2 - någon som har?

Produkter
(logga in för att koppla)

niklasl

Aktiv medlem
Har du (tillgång till) en Panasonic LX2? Skulle du vilja dela med dig av bildfiler i raw-format från kameran, helst vid olika iso-tal? Tyvärr hittar jag inte det på nätet (även om man kan hitta jpeg från raw på enstaka ställen).

Hej.

Jag har en LX2.

ISO 1600 har jag ej använt men de övriga tror jag nog ska kunna gå att fixa.
Varje RAW-fil är runt 20 Mb.

Kan lägga upp dem på servern o´m du sänder mig ett mail.

//BM

Tack, det var snällt! Ralph på Cyberphoto berättade att de raderat de raw-filer de tog när de testade LX2, han var väldigt tillmötesgående och kontaktade även Panasonic i Sverige som tyvärr inte heller hade några raw-filer att bjuda på.

Vad tycker du om kameran? 28 mm och 16:9-format känns tilltalande, tycker jag... Den verkar också ha bra med manuella funktioner. Frågan är om Leica lyckas bättre med sin firmware i D-Lux 3, men hårdvaran är ju samma och det enda som antagligen kommer att skilja är väl graden av brusreducering för jpeg som ju många haft synpunkter på.

niklasl skrev:
Har du (tillgång till) en Panasonic LX2? Skulle du vilja dela med dig av bildfiler i raw-format från kameran, helst vid olika iso-tal? Tyvärr hittar jag inte det på nätet (även om man kan hitta jpeg från raw på enstaka ställen).
Jag kör bara RAW med min LX2 med ypperligt resultat med autoeditering i CS2´s RAW-plugin. Vid ISO 1600 blir resultatet inte så bra men om du bygger ett funktionsmakro där du först multiplicerar 4 lager i visiblitet 11% sedan lägger samman lagren och därefter kör en default-tvätt i t.ex. Noiseware Pro Plugin och därefter en dubbel LAB skärpa så får du faktiskt ett hyfsat resultat.

Däremot är jag besviken på JPG-filen som hängs med tillsammans med RAWfilen. Den har rödstick från min kamera, är i S-RGB, och går direkt i papperskorgen.

Jag har bett Panasonic att göra en firmware update där man tar bort den parallella JPG-filen och lägger till möjligheten till Adobe-RGB i dom JPG-filer som kan produceras. Hoppas dom lyssnar.

Panasonics egen RAW-programvara är bara sopor, cirka 10 gånger långsammare än CS2 och producerar dessutom fel färger.

I början tänkte jag lämna tillbaks kameran men nu när jag konsekvent bara kör CS2 autoediterad RAW ger den fina bilder. Dessutom är den snabb, den har ju äkta USB2+ inbyggd d.v.s. full fart.
Med min nya X4 USBkortladdare får jag in RAWbilderna i datorn på 2-3 sekunder/st och sedan autoediterar och konverterar CS2 varje RAW-bild på cirka 4 sekunder i min Dubbelprocessordator.

Jag är nu helnöjd med den.

Bussmicke var vänlig att bjuda på filer tagna med iso 100-200-400-800. Det som kräver lite speciell omsorg är iso 800 och i viss mån iso 400. Det verkar som om din metod med fyra lager som multipliceras (etc) ger något mindre brusintryck när man tittar riktigt nära. Varifrån kommer den metoden?

Förstår inte vad du menar med dubbel Lab-skärpning (jag vet vad Lab är, skärpa i L-kanalen, etc)?

Synd att du är nöjd, annars hade jag kunnat köpa den... ;-) Optiken verkar riktigt bra, ända ut i hörnen, och kör man raw blir resultatet bra. Om man dessutom konverterar raw-filerna till DNG så minskar filstorleken till ca hälften.

Undrar just hur Leica D-Lux 3 skiljer sig från LX2? Det fanns en beg nyligen men till samma pris som en ny LX2.

Christer - har du lagt ut några bilder tagna med LX2?

niklasl skrev:

Förstår inte vad du menar med dubbel Lab-skärpning (jag vet vad Lab är, skärpa i L-kanalen, etc)?

Christer - har du lagt ut några bilder tagna med LX2?
Hör av dig så ska jag förklara hur mina LAB-skärpe-macron fungerar.

Jag har gjort 4 nya macron att använda i JPG-läge som utför en del av det man kan åstadkomma i RAW-läge nämligen.
Gör HEL mörk bild ljusare

ANNONS
Götaplatsens Foto