Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

raw format

Produkter
(logga in för att koppla)

Jonas_art

Aktiv medlem
jag märkte att bilderna kanbli enning koninga när jag fotar med raw format trotts att jag har en camera som sinte ska ge brus även i högt iso antal men jag fotar i 100 iso och ändå får jag brus på bilderan wn anning i studion i alla fall camera är canion eos 5 d som ska va bra och ingen brus även upp till 800 iso säger alla tester. vad är bästa sättet att få bästa bild kvalite från en raw format ? brus fria bilder

Jag märkte också att när jag har konverterat till 16 bitars tiff går inte att änvände tex en del filter och plugg in och går inte heller att spara i jpeg med 16 bitars det står aandra filer men inte jpeg då jag måste boka om till 8 bitars för att kunna spara i jpeg

Canon 5D ger inte helt brusfria bilder på ISO 800 vad jag vet. Du kan faktiskt utan större problem få brus även på ISO 100 om du vill.

Om du ökar exponeringen i RAW programmet så kommer även bruset att ökas. Men jag förstår inte varför du använder 800 överhuvudtaget i en studio.. det låter för mig helt idiotiskt... men det ärju bara jag det.

Det kanske är så att du inte har riktigt koll på vilka inställningar du ska ha när du "framkallar" bilden i RAW-konverteraren. T.ex skärpa, exponering, brus etc...

Om du jämför skillnaden mot att köra i jpeg hög kvalitet direkt ur kameran, mot att köra i RAW. Hur blir det då? Om dina jpeg-bilder är "brusfria" så behöver du inte oroa dig.

Du får minst brus om du tar bilderna så ljusa som möjligt. Gör bilderna mörkare i ditt RAW-programm i datorn sedan.
Akta bara så inte de ljusaste delarna blir för ljusa för då försvinner de helt.
Det är när du gör de mörka delarna i bilden ljusare i datorn som det blir riktigt kornigt.

Men 800 ISO blir lite kornigt även med eos 5d.

ANNONS
Götaplatsens Foto